فاز 19 پارس جنوبی از پروژه 35 ماهه تا افتتاح رسمی

24 خردادماه 1389، ساعت کمی از 12 گذشته بود که قرارداد 6 فاز متعارف پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری وقت در عسلویه به امضا رسید. این قراردادها به فازهای 35 ماهه موسوم شد. یکی از این فازها، فاز 19 پارس جنوبی بود که قرار بود در مدت زمان 2 سال و 11 ماه به پایان برسد، اما ...

به گزارش شانا، توسعه فاز 19 پارس جنوبی به دلیل قرار گرفتن آن در بلوک مرزی با میدان گنبد شمالی در قطر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چراکه مهاجرت گاز به سمت قطر و تاخیر در توسعه این میدان، سبب برداشت بیشتر کشور رقیب از سهم ایران می شود. این حساسیت اما نتوانست دولت قبل را مجاب کند که سرعت توسعه این فاز را که به اندازه 2 فاز متعارف است تسریع بخشد و اولویت را به توسعه این فاز اختصاص دهد.

شرکت‌های پتروپارس، پتروپارس ایران و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، پیمکانکاران اجرای این پروژه در شرایطی کارشان را آغاز کردند که صنعت نفت در شرایط سخت تحریم قرار داشت و محدودیت منابع مالی و توقف ورود برخی تجهیزات مشکلات اجرای این ابرپروژه را دو چندان کرده بود، حمیدرضا مسعودی، مجری این فاز می گوید: تامین نشدن به موقع منابع مالی و به دنبال آن ناتوانی در پرداخت‌های به موقع به سازندگان، میسر نبودن شرایط انتقال ارز برای خرید تجهیزات و خودداری از همکاری وندور لیست‌ها، از جمله مشکلات در اجرای این پروژه بود، تا آنجاکه در برخی موارد، مجبور به سفارش مجدد ساخت کالاها بودیم و این یعنی تاخیر در اجرای کار.

فاز 19 پارس جنوبی شامل چهار (1+3) سکوی دریایی جمعاً شامل 21 (6+15) حلقه چاه در فاصله 110 کیلومتری ساحل کنگان، دو رشته خط لوله 32 اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) 110 کیلومتر، دو خط لوله 4 اینچ دریایی جهت انتقال محلول منو اتیلن گلایکول به طول تقریبی (هر خط) 110 کیلومتر، یک خط لوله 36 اینچ دریایی ترمینال میعانات گازی به طول تقریبی 6 کیلومتر و دو خط لوله 18 اینچ دریایی کلد (اینکونل 625) بین سکوهای اقماری و اصلی به طول کلی تقریبی 15 کیلومتر است.

با آغاز به کار دولت یازدهم و با تغییرسیاست‌های توسعه ای در پارس جنوبی روند اجرای کار در فاز 19 سرعت پیدا کرد، مسعودی، مجری فاز 19 پارس جنوبی دراین باره اظهار می کند: اغراق نیست اگر بگویم سیاست‌گذاری دولت یازدهم مبنی بر اولویت‌بندی طرح و تخصیص منابع به پروژه‌های پارس جنوبی و همچنین اجرای برجام، نقش مهمی در بهره‌برداری روزانه 56.6 میلیون متر مکعبی از این فاز داشت.

او معتقد است: اجرای فاز 19 که در دوران تحریم‌ها شروع شد، تجربه‌هایی ارزشمند را به پیمانکاران ایرانی در مورد چگونگی انتقال ارز و دریافت کالا آموخت به گونه‌ای که درحال‌حاضر کمتر شرکتی را می‌توان نام برد که در شرایط استاندارد کار کند و از این تجربیات برخوردار باشد.

هدف از اجرای فاز 19 پارس جنوبی تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز غنی، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و همچنین تولید سالانه 1.05 تن گاز مایع "LPG"(پروپان و بوتان)، یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

فاز 19، پروژه پیشرو

فاز 19 پارس جنوبی بی شک یکی از پروژه های پیشرو پارس جنوبی است که رکوردهای منحصر به فردی در خود ثبت کرده است، مسعودی، مجری فاز 19 پارس جنوبی با تائید این مطلب می گوید: بهره برداری سه ردیف پالایشگاهی در کمتر از شش ماه این فاز را در رده یکی از فازهای پیشرو قرار داده است.

او، ارسال گاز شیرین این فاز بدون استفاده از گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به شبکه سراسری را یکی از " ترین"های این پروژه عنوان و می افزاید: همچنین رکورد 70 روز از زمان نصب سکوی 19A در محل خود در دریا تا تولید گاز و ارسال آن به پالایشگاه در این فاز ثبت شد.

مسعودی معتقد است: میزان اشتغال در این فازها به صورت روزانه 10 هزار نفر بوده و وضع پرداخت‌ها و تمامی امور مالی، در این فازها نیز از انضباط خاصی برخوردار بوده است.

افتتاح پس از تکمیل، رویکرد وزارت نفت

افتتاح پس از تکمیل پروژه هدف اصلی وزارت نفت دولت تدبیر و امید است و بارها مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت بر آن تاکید کرده است. او در افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در دی‌ماه 94 گفته بود: قصد ما نمایش دادن نیست بلکه تکمیل پروژه‎ها هدف اصلی وزارت نفت است. پس از او در همان مراسم عبادالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه خاتم نیز افتتاح پس از تکمیل واقعی پروژه را نشانگر تدبیر وزیر نفت دانست.

این رویکرد سبب شد وزیر نفت هیچگاه برای افتتاح‌هایی که نسبت به تولید آن در یک مدت زمان معین و بدون مشکل خاص مطمئن نبود، اقدام نکند، شاهد این مدعی نیز این است که فاز 19 پارس جنوبی با وجود این که پیش از افتتاح رسمی وارد مدار شده و میلیون ها دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه داشته است، هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است.

مسعودی درباره میزان تولید گاز این فاز پارس جنوبی و درآمدهای که برای کشور کسب کرده است، می گوید: تا هفته سوم بهمن ماه 1395 حدود ۵ میلیارد مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق کرده‌ایم و حدود ۶ میلیون و 300 هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشته‌ایم که این موارد قبل از بهره‌برداری طرح، 890 میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه داشته است.

اکنون تولید پایدار سبب شده است فاز 19 پارس جنوبی جواز افتتاح رسمی را دریافت کند و این طرح به زودی با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود.

کد خبر 276257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =