اهداف توزیع بنزین با کارت محقق شده است

موضوع استفاده از کارت هوشمند سوخت یا حذف آن در فرآیند توزیع بنزین از چندی پیش به عنوان بحث جدیدی میان موافقان و مخالفان آن قرار گرفته است. هرچند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395، در شهریور ماه با حذف بند ح تبصره 14 قانون بودجه 1395 با حذف کارت سوخت موافقت کردند اما به نظر می رسد همچنان این مساله با مخالفت هایی همراه است.

به گزارش شانا، با گذشت چند ماه از این مصوبه، تعدادی از نمایندگان با هدف کنترل و شفافیت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل در کشور طرح حفظ کارت سوخت را با امضاء بیش از 125 نماینده و با قید دو فوریت به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردند این در حالی است که دولت همچنان معتقد است با تک نرخی شدن قیمت، حفظ کارت ها سوخت دیگر کاربردی ندارد.

به همین منظور یکشنبه شب (20 فروردین ماه) در برنامه مناظره شبکه یک سیما، ناصر سجادی، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و در 35 دقیقه نظرات مختلفی درباره بودن یا نبودن کارت سوخت مطرح کردند که متن کامل آن را در ادامه می خوانید.

سجادی: سامانه هوشند سوخت صرفا برای بنزین و نفت گاز ایجاد شد و این بر می گردد به سالهای بعد از جنگ و بازسازی اقتصادی که مصرف فرآورده های نفتی همانند بنزین افزایش قابل ملاحظه ای یافته بود. قیمتها پایین و یارانه ای بود و از سویی تولید این فرآورده با توجه به پالایشگاه های جدید چشم انداز روشنی نداشت؛ بنابراین دولت باید یک برای کنترل مصرف فکری می کرد. ما از سال 82 به این اندیشیدیم که چه کار کنیم و در نهایت سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت راهکاری بود که بعدها نیز جزو مصوبه دولت شد و در قانون بودجه سال 83 هم آمد. آن زمان قیمتها بسیار پایین بود و بنزین در آن سالها به قیمتهای 35، 50، 60 و 65 تومان عرضه می شد، سیاستهای قیمتی نمی توانست مصرف را کنترل کند و باید حتما سیاستهای قیمتی در کنار سیاستهای سهمیه ای اعمال می شد. خوشبختانه از سال 86 این سامانه راه اندازی شد و در طی یک فرایند تقریبا 8 و 9 ساله به تدریج اهدافی که برای کارت هوشمند سوخت در نظر گرفته شده بود، محقق شد. ما می خواستیم قیمت به رقم قابل قبولی برسد که از 68 تومان سال 82 به 1000 تومان کنونی رسید.

حاجی دلیگانی: همه ضرورت هایی که آقای سجادی اشاره کردند در سال 85 و 86 احساس می شد، الان هم همه آنها پابرجا هست. خود آقای مهندس هم در سایت شرکت ملی پخش اگر همین الان وارد شوند نقطه نظراتی که خود مهندس آن سالها داشتند الان هم مبنی بر ضرورت حفظ کارت سوخت هست. می خواهم بگویم که خود آقای مهندس موافق این بحث بودند. بنده دو مورد از آثار سوء همین سال 95 که یک مقدار سست شد پایه کارت سوخت را عرض کنم. فقط در یک قلم سه کشتی بنزین که در آمارگیری آخر سال 95 انجام شده در آمارها گم شده، یعنی وقتی که بررسی کردند، میزان موجودی ابتدای سال 95 را با میزان تولید داخلی و میزان واردات و میزان مصرف را از آن کم کردند، مشاهده کردند که سه کشتی بنزین مشخص نیست که چه شده، این یکی از آثار سوء نیم بند شدن کارت سوخت است. آثار دوم در سال 95 با محاسبه ای که انجام دادیم، حدود 2 میلیارد دلار افزایش واردات بنزین را در کشور داشتیم که با این عدد می شود یک پالایشگاه در کشور ساخت.

سجادی: همانطور که می دانیم سامانه هوشمند سوخت برای توزیع بنزین داخل کشور است و اصلا با کشتی که می خواهد وارد شود هیچگونه ارتباطی ندارد. برای سامانه از ابتدا سه هدف پیش بینی کرده بودیم که اصلا بحث کشتی و واردات در آن نیست. اول اینکه یک ابزاری درست کنیم و در اختیار سیاستگذاران، دولت و مجلس قرار بدهیم که بتوانند از آن استفاده کنند و در یک زمان منطقی قیمت بنزین اصلاح شود. دوم اینکه ابزاری درست کنیم که با اجرای سیاست های مختلف سهمیه ای قیمتی بتوانند مصرف را کنترل کنند. و اینکه ابزاری درست کنیم که وقتی قیمت اصلاح و مصرف کم می شود، بتوان جلوی قاچاق را گرفت. خوشبختانه همانطور که اشاره شد بنده خالق پروژه سامانه سوخت بودم. بله یک زمانی ما پیگیر بودیم تا مجلس این را به قانون بودجه تبدیل و به ما ابلاغ کرد. اما تمام آن اهدافی که برای سامانه دیده بودیم تحقق پیدا کرد. قبل از راه اندازی سامانه، رشد مصرف بنزین از سال 1368 تا قبل از سهمیه بندی به طور متوسط سالانه 10 درصد بود. بعد از ایجاد سامانه قیمتها از 100 تومان و 120 تومان به تدریج به 400 و 700 و 1000 تومان کنونی رسید و سهمیه ها از 120 لیتر به 60 لیتر کاهش یافت. در واقع به تدریج و بدون اینکه تنشی در جامعه ایجاد شود، قیمت و مصرف بنزین اصلاح شد. هم اکنون قیمت بنزین به یک قیمت پایه بسیار مناسبی رسیده است. اگر یک زمانی بنزین 50 تومان بود دولت نمی توانست با سیاستهای قیمتی، مصرف را کنترل کند.

حاجی دلیگانی: من تشکر می کنم از آقای سجادی که مطلب را پذیرفتند، اگر شک و شبهه ای دارند حاضرم آمارش را همینجا ارائه دهم که به میزان سه کشتی ما گم شده بنزین در سیستم سامانه و مقدار واردات به اضافه میزان تولید داریم (آقای سجادی خواستندکه اسناد ارائه شود که نشد).
یک نکته ای هم هست اینکه دچار یک تناقض در مسئولان دولتی هستیم. از یک طرف الان می گویند کارت سوخت لازم نیست. الان من سوالم این است که 400 میلیارد تومانی که الان خود دولت گذاشته برای ایجاد دیسپاچینگ در هرجایگاه سوخت، در هر پمپ بنزین که 200 میلیارد آن را هم همین الان پرداخت کردند و مجری آن هم داماد یکی از مسئولان وزارت نفت هست که اسم نمی آورم، این به چه معناست. یعنی اگر ما سامانه نیازی نداریم که کنترل کنیم پس چرا الان در هر جایگاه بنزین داریم این سیستم سامانه پایش را مجددا ایجاد می کنیم و عرض کنم که راجع به برندینگ و ... مسائلی هست که الان نمی خواهم اشاره کنم.
اما نکته بعدی، این کارت سوخت مزیت های فراوانی داشته خود جنابعالی هم به آن واقفید، اولین مزیت اینکه اطلاعات آن برای سیاستگذاری در امر حمل و نقل سوخت در ترافیک موثر بود. نکته دوم شناسایی خودروهای فرسوده، میزان مصرف واقعی شان میزان فرسودگی و خودروهایی که با چه سنواتی سوختگیری می کنند.

سجادی: ببینید زمانی که ما سامانه را ایجاد کردیم اصلا بحث خودروی فرسوده و کشتی بنزین ارتباطی به سامانه نداشت، چون سامانه صرفا برای توزیع داخلی بود. ما دنبال تحقق همان سه هدف بودیم. خودروهای فرسوده برای خودش یک روندی دارد که در حال انجام است و هیچ وقت هم کسی نیامد از ما آمار خودروهای فرسوده را بخواهد و آنطور که شما می گویید استفاده نشد. اطلاعات خودروهایی که سوختگیری می کردند صرفا برای سهمیه بندی بوده و هنر سامانه این بود؛ چراکه ما آن را صرفا برای سهمیه بندی خلق کردیم. اما در رابطه با نفت گاز، ببینید هنوز پایه قیمتی نفت گاز 300 تومان است، در سال 94 دولت یک مصوبه ای داد که طبق آن قرار شد نفت گاز بخش حمل و نقل بر اساس میزان پیمایش ارائه شود چون عده ای یک ماشین قراضه می خریدند و از کارت سوخت آن استفاده می کردند. بنزین با توجه به خطراتی که برای جابه جایی اش وجود دارد، هیچ کس به طرفش نمی رود اما در رابطه با نفت گاز یک پروژه ای پیاده شد و خوشبختانه هم اکنون نفت گاز بخش حمل و نقل با توجه به سامانه هوشمند سوخت و بر اساس میزان پیمایش عرضه می شود. ما باید این را تقویت کنیم یعنی اعتقاد داریم که سامانه هوشمند سوخت وظیفه و تکلیفش را برای بنزین انجام داده است. در حال حاضر رشد مصرف بنزین همه مناطق مرزی زیر متوسط کشوری بوده که این نشان می دهد که در مناطق مرزی هم اتفاق خاصی رخ نداده، اما برای نفت گاز با توجه به اینکه عمده قاچاق و نگرانی ما است و از طرفی قیمت مناسبی ندارد، باید کاری کنیم.

حاجی دلیگانی: ببینید از جمله مزیت های حفظ سامانه سوخت یکی جلوگیری از قاچاق بود. این دیگر برای همه روشن بوده و هست. قاچاق چه موقعی اتقاق می افتد آقای دکتر، زمانی که تقاوت قمیت باشد. الان قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه شرقی بین 1800 تا 1900 تومان در هر لیتر است، در داخل 1000 تومان، پس تفاوت 900 تومانی وجود دارد. قیمت بنزین در فوب خلیج فارس بین 1400 تا 1500 هست که به اضافه هزینه های جابه جایی، تفاوتش با قیمت داخلی حدود 600 تومان است. اما قاچاق صرف می کند، حتی می خواهم بگویم با تک نرخی شدن بنزین هم این قاچاق هنوز صرف می کند که رخ دهد، چرا؟ چون همین الان کارتهای افراد را در بعضی از شهرستانها به جای 300 لیتر، 500 لیتر کرده اند، الان در خیلی از جایگاه های نقاط مختلفی که در مرزهای کشور هست که مراجعه می کنیم، می بینیم که کامیون ها با ظرف های بزرگ یا تانکر و 10 کارت سوخت 500 لیتری می آیند و بنزین می زنند و می برند. با این اوصاف الان این سامانه برقراره، این وضعیت را داریم، اگر واقعا کارت سوخت حذف شود به قول قدیمی ها شتر با بارش گم می شود و آن موقع هست که به صورت تانکری از مراکز اصلی توزیع قاچاق صورت می گیرد. همانطور که عرض کردم آن سرکشی یا بحث قاچاق سازمان دهی شده مجددا پیش می آید، تا الان کوله بری بوده است.

مجری: همین الان در ترکیه بنزین خیلی گرانتر و حدود 4500 تومان است، اما بازهم قاچاق صرف می کند؟

سجادی: من یک سوالی دارم از اقای حاجی دلیگانی، ببینید از سال دوم سهمیهه بندی، همیشه بنزین آزاد در کنار بنزین سهمیه ای داشته ایم، سال دوم بنزین 400 تومان و 100 تومان بود و الی آخر... اما همیشه بدون محدودیت بنزین دادیم، هم کارت جایگاه دار بوده و هم کارت خود طرف، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.
اجازه بدید من چند آمار مناطق مرزی در سال 95 را چون اشاره به این سال داشتند را بدهم. ببینید در کل کشور متوسط رشد مصرف بنزین سال 95، نسبت به سال 94، حدود 5 تا 5.5 درصد بوده است، حالا همین آمار در منطقه آذربایجان غربی که مرز ترکیه هست 5 تا 5.5 درصد بوده است. در منطقه کردستان رشد مصرف بنزین 4 درصد، در خراسان رضوی 4 درصد، در خراسان جنوبی 3 درصد، در سیستان و بلوچستان که به خاطر اهمیتش دو منطقه داریم یکی زاهدان و یکی چابهار به ترتیب، 5 و 3.6 درصد رشد مصرف بنزین وجود داشته و در کرمانشاه و آذربایجان شرقی هم سه و 4 درصد بوده است. عرض من این است که اگر قرار بود اتفاقی بیفتد، همان سال 95 یا 94 که بنزین بدون محدودیت عرضه می شد اتفاق رخ می داد.
ما اعتقاد داریم که مردم را دیگر بیش از این نباید اذیت کنیم، یعنی سامانه هوشمند سوخت وظیفه و ماموریت خودش را برای بنزین انجام داده، مثل بقیه دنیا.
شما به عنوان نماینده محترم مجلس یک پایه هزارتومان را دارید که می توانید بگویید به دولت که 20 درصد اضافه کن و بعد از چند سال قیمتها به بهای جهانی نزدیک شود. بنابراین دیگر سیاستهای قیمتی برای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق جواب می دهد.

حاجی دلیگانی: جنابعالی در دوره مدیریت تان و همچنین جناب آقای زنگنه، وزیر محترم نفت در مصاحبه های مختلفی گفته بودید که نرخ افزایش بنزین ما، تثبیت شده و یک درصد است. لذا ضرورتی به استفاده از کارت سوخت نیست، اما خدمت شما عرض کنم در حالی که ما در سال 93، روزانه 23 میلیون لیتر در روز مصرف مان بوده، الان در سال 95 میانگینش حدود 76 میلیون در لیتر بوده است. این پیش بینی یعنی پیش بینی غلط، یعنی به جای یک درصدی که شماو آقای وزیر گفتید، ما 10 درصد رشد بنزین داشتیم، و این گزارش مرکز پژوهشها هم یک نکته مهم دیگری به ما می دهد و آن اینکه در 8 سالی که سامانه کارت سوخت اجرا شده 100 میلیارد دلار نفع اقتصادی برای کشور داشته است. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس هست که این رقم حاصل کاهش مصرف بنزین و همچنین جایگزینی میزان سی ان جی هست که اتفاق افتاده است. اما یک مزیت دیگر را بگویم اینکه ما الان روزانه از زمانی که سامانه سوخت بوده، روزانه از سه تا 10 میلیون لیتر قاچاق جلوگیری شده است. نکته بعدی، همین شرایط آمریکایی ها که چیزی رویش ننوشته، تا پریروز می گفت حمله نمی کنیم به جایی، حمله کرد به سوریه، اگر دوباره تحریم را برقرار کرد و همان شرایط پیش آمد، ما سامانه را نیاز داریم.

سجادی: ما بارها مصرف را پیش بینی کرده ایم اما رقم یک درصد هیچ جا نبوده است. حداقل من که سالها در شرکت ملی پخش بودم، واقعا اینگوه نبوده و اگر سندی دارید که ارائه فرمایید، من خوشحال می شوم ببینم به چه صورت است (مجددا هیچ مدرکی از سوی آقای حاجی دلیگانی ارائه نشد)
ولی در رابطه با رشد مصرفی که اشاره کردید، بله. من وقتی عرض می کنم سیاستهای قیمتی جواب می دهد، همین است. ببینید سالهای 95 به 94، 94 به 93، رشد مصرف حدود دو درصد و 1.7 درصد بوده اما سال 93 نسبت به 92، با وجود سامانه، رشد مصرف 7.7 بوده، چرا؟ برای اینکه ما در سال 89، 90، 91، 92 قیمتها را ثابت نگه داشتیم، یعنی 4 سال نه پله اول و نه دوم را بالا نبردیم. همه آمار و ارقام نشان می دهد که سیاستهای قیمتی در مصرف حرف اول را می زند، بنابراین قضیه سامانه هوشمند سوخت همین بوده است. اما در رابطه با قاچاق، آمارهایی که اعلام می کنید مورد تائید نیست، در رابطه با نفت گاز بله، چون هم حمل و نقل آن و هم دسترسی آن راحت تر است. تمام بنزینی که به جایگاه ها می دهیم از طریق تانکرهایی آورده می شوند که چه کارت وجود داشته باشد و چه نباشد، همه ثبت و ضبط می شوند، تراکنش سوخت گیری گرفته می شود و مورد بررسی قرار می گیرند. اگر یک تراکنشی به عنوان مثال بیشتر از 60 لیتر باشد، بلافاصله مشخص می شود، زیرا سامانه به گونه ای طراحی شده که اجازه ندهد بیشتر از برنامه ریزی سوختگیری شود و تمام نگرانی درباره قاچاق از جایگاه ها بی مورد است چرا که قابل کنترل است.

حاجی دلیگانی: آقای مهندس آمار خودشان را وحی منزل می دانند ولی آمار ما را نمی خواهند، بنده هم یک مرکز مطالعاتی پشت سرم هست به نام مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین مشاوران و افراد آگاهی که از ایشان اطلاعات گرفتم، همچنین مستندات شرکت ملی نفت، این آماری که دارم از این اسنادی هست که ارائه می کنم. اما ببینید یک نکته ای را آقای مهندس اشاره کردند در صحبت هایشان که برای توزیع نفت گاز این سامانه می ماند، ما می خواهیم بگوییم که این سامانه یک بستری هست که هم در آن نفت گاز توزیع می شود و هم بنزین. اگر بخواهیم سامانه حذف شود، مشکل درست می شود.
ضمن اینکه طرحی که الان دارند که جایگاه های سوخت فعال تر شود، آن هم از این سامانه استفاده می کنند، اما من یک آمار مقایسه ای از واردات بنزین هم عرض کنم. ببینید سال 85، قبل از اعمال کارت سوخت ما 27.5 میلیون لیتر واردات داشتیم که این در سال 86، وقتی که سامانه کارت سوخت اعمال شد به 19 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. این آثارش هست (در اینجا نمودار نشان داده می شود) که جنابعالی و ملت شریف ایران می توانند ببینند. عرض کنم که وقتی سهمیه بندی شد و کارت سوخت اعمال شد، این وضعیت پیش آمد و پایین آمد و بعد به سمت بالا رفت.

سجادی: من این آمار را تایید می کنم، چون سامانه برای همین ایجاد شد که سهمیه بندی ایجاد کند. وقتی که آمدیم و سهمیه بندی کردیم و صرفا با کارت بنزین دادیم و در سال اول هم نرخ دوم نداشتیم و سهمیه ها نیز محدود بود، طبیعی است که مصرف کاهش پیدا کند. یعنی در اصل هدف سامانه این بود که فرصت 5، 6 ساله به مسئولان نظام بدهد که قیمت را اصلاح کنند و مصرف را کاهش دهند. آمارها درست است و دقیقا همین طور است که اشاره می کنند. اما در رابطه با رشد مصرف که آقای حاجی دلیگانی اشاره کردند، بر اساس آماری که وزارت صنایع اعلام کرده است، در 11 ماه سال 95، حدود یک میلیون و 80 هزار خودروی بنزین سوز تولید شده که اگر تعمیم دهیم به یک سال می شود حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو، که بازهم اگر هرکدام از اینها سه لیتر بنزین مصرف کنند می شود همین رشدی که داشتیم، یعنی رشد غیر منطقی نیست. حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو در یک سال اعم از وانت و خودروی عمومی که بنزین بیشتر مصرف می کند از خودروی شخصی تولید و وارد چرخه شده که اگر همه به طور متوسط روزی 4 لیتر هم مصرف کنند می شود حدود 5 میلیون لیتر، و ما در سال 85، 4.5 میلیون لیتر، مصرف بنزین مان افزایش داشت که طبیعی است. یعنی نباید به این افزایش مصرف بار منفی بدهیم، وقتی خودرو تولید می شود و دست مصرف کننده می رسد، طبیعی است. ما باید منطقی باشیم، اما اگر دیدیم که متوسط رشد مصرف بنزین در کشور 5 درصد است ولی در یک استان متوسط رشد به عنوان مثال 8 درصد است، باید سراغ آن استان برویم که خوشبختانه در هیچ یک از نقاط اینگونه نبوده است. اما در نفت گاز که در حال حاضر طرح های زیادی داریم و سامانه ای هم طراحی کردیم. ببیند آقای حاجی دلیگانی ما سامانه را خلق نکردیم که بگوییم سوخت را با سامانه عرضه کنیم، سامانه را به وجود آوردیم و یکسری هدفهایی داشتیم که هنوز هم برای نفت گاز دنبال آن هستیم. وزارت نفت و شرکت ملی پخش به جد، پیگیر هستند. همین حالا هم نفت گاز بر اساس میزان پیمایش تحویل می شود، و در مرحله بعد دنبال این هستیم که علاوه بر میزان پیمایش، اگر خودرویی فاقد معاینه فنی یا بیمه شخص ثالث و یا ... بود، به آن نفت گاز تعلق نگیرد چون استعداد قاچاق در نفت گاز بالاست. شما اشاره خوبی به بنزین 1000 تومانی یا بنزین 1400 تومانی آنطرف مرز داشتید، حالا این مقایسه را برای نفت گاز 300 تومانی اینجا با نفت گاز 4000 تومانی ترکیه داشته باشید. دولت و مجلس دست در دست هم بدهند و شما تکلیف کنید و از دولت بخواهید که سامانه نفت گاز را اینطور کنید، در یک زمان مشخص همه انرژی و تخصص را بگذاریم برای نفت گاز و بتوانیم آن را همانند بنزین درست کنیم.

حاجی دلیگانی: من تشکر می کنم از آقای سجادی به خاطر مباحثات مربوط به ضرورت حفظ سامانه سوخت. بسترش یکی است، ما نمی توانیم یکی را حذف کنیم و یکی را داشته باشیم. اما من یک آمار دیگر عرض کنم که ملت شریف در جریان قرار بگیرند. ببینید ما یک آماری داریم، مثلا در مهر 95، قیمت فوب خلیج فارس برای هر لیتر بنزین 1060 تومان بود، اما در اسفند 95 ر سیده به 1590 تومان، جدای از هزینه های جانبی که 80 تومان در هر لیتر است. می خواهم بگویم که اگر ان شاءالله قمیت نفت خام در دنیا بالا رفت که از جهت کلان به نفع ما خواهد بود، این روند مجدد قیمت بنزین هم که به عنوان فوب خلیج فارس روی کشتی تحویل می دهند، طبیعتا این فاصله بالا می رود و ممکن است به 3000 تومان برسد، انوقت 3000 تومان به 1000 تومان قیمت داخلی ببینید چه مقدار با هم تفاوت دارد. لذا اینجا دوباره ما را در شرایطی قرار می دهد که افرادی که می خواهند قاچاق سازماندهی شده انجام دهند، حریص شوند. الان اختلاف داخل و خارج حدود 600 تومان در هر لیتر است و میانگین واردات ما هم در 6 ماهه دوم هر روز 13 میلیون لیتر بودف اگر ما اختلاف همین را حساب کنیم یعنی اینکه از بیرون بنزین لیتری 1600 خریداری کردیم و آوردیم داخل کشور به قیمت 1600 تومان فروختیم.(ادامه بحث ایشان ناتمام باقی ماند)

سجادی: ببینید جناب آقای حاجی دلیگانی در نفت گاز که عرض کردم در رابطه با بنزین ما به عنوان یک نظر کارشناسی می گوییم که دیگر خیلی ضرورتی ندارد که بخواهیم مردم را اسیر کارت بکنیم، الان دیگر بنزین به یک قیمت پایه رسیده، امسال در قانون بودجه اجازه ندادید دولت قیمت فرآورده های نفتی را افزایش دهد، الان بنزین قیمت پایه خوبی دارد، از این فرصت استفاده بکنیم، اصلا قیمت بنزین را به دولت اجازه بدهید که شناور کند، خودتان اشاره کردید که اگر در مهرماه 1060 تومان است، همان را بدهد اگر در اسفند بیشتر است بتوانند یک درصدی بیشتر بدهند. برای نگهداری سامانه هوشمند سوخت آن چیزی که مد نظر جنابعالی است هیچ راهی به جز دو نرخی کردن این سامانه نیست. ببینید الان در این دوسال که چند نفر از کارت شخصی خودشان بنزین زدند، همه از کارت جایگاه دار می زنند، اگر می خواهیم کاری کنیم که مصرف کننده از کارت خودش استفاده کند، باید انگیزه ایجاد کنیم، مثلا بگیم کارت خودت 1000 تومان کارت جایگاه دار 1200 تومان، این یعنی دو نرخی و دونرخی یعنی منشا فساد. شما در زمانی که بنزین دو نرخی بود چون مجبور بودیم به خودروهای عمومی مثل وانت یا تاکسی سهمیه ویژه بدهیم خیلی از این جایگاه ها تخلف می کردند، تعدادی شان، از همین کارتها استفاده می کردند، بله، یک زمانی فساد دو نرخی را به جان خریدیم که بنزین 80 تومان بشود 1000 تومان، خوشبختانه آن اتفاق انجام شده، بنابراین اگر سامانه را نگه داریم و دونرخی کنیم، نرخ تاکسی را کم بکنیم، سهمیه آژانس بدهیم، به وانت سهمیه بدهیم، هیچ چاره ای به جز دو نرخی کردن نیست و این یعنی اسیر کردن مردم، یعنی فساد در پمپ بنزینها و ... که الان هیچ ضرورتی وجود ندارد. اما در نفت گاز سیاست ادامه را دوستان دارند، شما هم کمک کنید.

حاجی دلیگانی: اول اینکه ما نه می گذاریم نه سیاستی هست که قیمت بنزین افزایش پیدا کند، این یک، نکته دوم می خواهم بگویم همین سامانه که الحمدلله ایمان آوردید که دو نوع کارت باشه و ... و حالا توضیح می دهم که به چه صورت می شود انجام داد که آن مشکلی که می گویید پیش نیاید، برچیدن این سامانه هم خودش 220 میلیارد تومان هزینه دارد، چون تمام این دستگاههای کارتخوان که نصب شده، دولت باید بخرد و از جهات امنیتی که در آن نصب شده باید بخرد، این نکته دوم. نکته سوم ببینید شما بعد از کارایی داشتن سامانه کارت سوخت چه کارها انجام می دهید، مشکلی ندارد، ما کارتهای سوخت مردم را بی نهایت سهمیه داخلش قرار می دهیم، هرکسی که خواست جدای از آن کارت سوخت خودش که بی نهایت سهمیه دارد مصرف دیگری داشته باشد، می تواند با کارت جایگاه دار استفاده کند با عددی که دولت تعیین می کند.

سجادی: این یعنی دو نرخی؟

حاجی دلیگانی: نخیر، آن کارتی که برای مردم هست بی نهایت در آن سهمیه بگذاریم، هرچی می خواهد استفاده کند، این آزاد است.

سجادی: الان هم همینطور هست.

حاجی: بله، پس می تواند حفظ بشود و باعث افزایش قیمت هم نشود.

پایان زمان و خاتمه بحث از سوی مجری.


کد خبر 276265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =