پارس جنوبی، پیام مقاومت و اقتدار صنعتی ایران را به جهان مخابره کرد

وزیر نفت گفت: افتتاح طرح‎های صنعت نفت یک افتخار ملی و پیام بزرگی به جامعه جهانی و منطقه است تا دنیا بداند ما یک کشور مقتدر از نظر فنی و صنعتی هستیم که در شرایط سخت تحریم توانستیم این پروژه‎ها را اجرا کنیم.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه شامگاه شنبه؛ 26 فروردین ماه و در حالی که کمتر از 12 ساعت به افتتاح حدود 20 میلیارد دلار طرح توسعه‎ای در عسلویه زمان باقی بود، به جمع خبرنگاران آمد و گفت: خوشحالم در آستانه افتتاح مجموعه‎ای از طرح‎های نفت، گاز و پتروشیمی هستیم که مجموعه آن در تاریخ صنعت نفت ایران بی سابقه است.

وی ادامه داد: تاکنون حتی پیش از انقلاب هم سابقه نداشته که در یک روز قریب به ۲۰ میلیارد دلار طرح در حوزه صنعت نفت افتتاح شود؛ در صنایع دیگر هم نداشتیم و این افتخار بزرگی است برای جمهوری اسلامی که متعلق به ملت ایران است.

زنگنه با بیان این‎که معتقدم این دستاوردها را باید فراتر از دولت‎ها دید، تصریح کرد: این یک دستاورد برای ملت ایران است؛ دستاورد ده‎ها هزار نفر کارگر و متخصص و مدیرانی است که در دولت‎های مختلف زحمت کشیدند و کار کردند تا چنین موفقیتی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به دست آید.

وی به افتتاح 6 فاز متعارف پارس جنوبی با ظرفیت تولید حدود 170 میلیون مترمکعب گاز ترش و ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین اشاره کرد و افزود: همچنین در هر فاز نیم میلیون تن اتان و نیم میلیون تن ال پی جی و بین ۳۵ تا ۴۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی داریم.

وزیرنفت در ادامه با بیان این‎که لایه نفتی پارس جنوبی برای اولین بار با همه تجهیزات خود با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‎شود، افزود: چهار طرح پتروشیمی شامل پتروشیمی های فاز دوم کاویان، انتخاب، مروارید و تخت جمشید هم افتتاح می شود.

زنگنه تصریح کرد: 2 پتروشیمی دیگر از جمله پردیس ۳ هم هست که حدود هشت روز دیگر به تولید می رسد اما چون آماده واقعی نبود ما ملاحظه کردیم و از برنامه افتتاح خارج کردیم؛ همچنین متانول کاوه که بزرگترین مجتمع متانول دنیاست ظرف مدت کمی آماده بهره برداری است؛ اما این 2 طرح را از برنامه خارج کردیم برای این که من اصرار دارم که طرح باید در حال بهره برداری باشد تا افتتاح شود.

اصل تحریم‎های فلج کننده در دولت یازدهم تحمل شد

وی با بیان این که با افتتاح این ۶ فاز ما مفتخر هستیم که ۱۱ فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: تولید گاز ما نسبت به پنج ماه نخست سال ۱۳۹۲ در اسفند و فروردین نزدیک به ۲.۴ برابر رسیده است و خوشبختانه از نظر تعادل در برداشت گاز از این میدان به وضع متعادلی رسیده ایم.

وزیر نفت ادامه داد: این از آرزوهای من بود و خدا را شکر که به آن رسیدیم و همکاران ما موفق شدند با تلاش زیاد و شبانه روزی آن را به سرانجام برسانند.
به گفته وی، بعضی از این کارها نزدیک به 10 سال طول کشیده و زمان آن زیاد بوده؛ به هرحال این کارها در اوج تحریم‎ها انجام شده است.

زنگنه تصریح کرد: خانم‎ها و آقایان مستحضر هستید که تحریم‎های واقعی را به مدت دو سال و نیم در این دولت (دولت یازدهم) تحمل کردیم و چندماه آن در دولت دهم بوده است؛ بیشترین تحریم‎ها را از نظر صادرات نفت، درآمدها و ازنظر دسترسی به بانک‎ها و کالاها و تجهیزات را ما تحمل کردیم.

وی گفت: خدا را شکر که در اوج تحریم‎ها و مشکلاتی که بود کارها را انجام دادیم.

پارس جنوبی؛ آیینه تمام نمای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی

وزیر نفت پارس جنوبی را در یک جمله، آیینه تمام نمای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: هیچ جا به اندازه پارس جنوبی نمایانگر سیاست‎های اقتصاد مقاومتی نیست؛ چرا که هیچ وقت نبوده که پتروشیمی‎ها در کنار واحدهای تولید نفت و گاز فعال و در حال کار باشند. ما یک تولید درونزا و یک تولید دانش بنیان با زنجیره به هم پیوسته تکمیل ارزش در اینجا داریم.

زنگنه ادامه داد: به هرحال این‎ها حاصل حدود ۱۹ سال تلاش همه دولت‎هاست.

وی با بیان این‎که ما در نیمه دوم سال ۷۶ فعالیت‎های خود را در پارس جنوبی شروع کردیم و الان در کمتر از بیست سال چنین عظمتی به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: من دست کسانی را که در همه دولت‎ها برای سعادتمندی، عزت وسربلندی ایران در اینجا زحمت کشیدند و کار کردند با کمال افتخار می بوسم و از آنها تشکر می کنم و امیدوارم که خداوند خدماتشان را همچنان برای توسعه ایران عزیز و سربلندی ملت ما پایدار بگذارد.

فعالیت‎های زیست محیطی نفت؛ از هورالهویزه تا آماک

وزیر نفت در ادامه این نشست، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد و در ابتدا در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که برنامه شما برای کنترل آلودگی هوای ناشی از سوختن مشعل ها در عسلویه و خوزستان و جلوگیری از آسیب به هورالهویزه چیست، گفت: روزی که وارد نفت شدم، یک برنامه ای برای خشکاندن هور بود که وزارت نفت را در آن سهیم دیده بودند که بیاید و کارهایی برای خشکاندن هور انجام دهد. من خیلی صریح اعلام کردم که به هیچ وجه موافق خشکاندن هور نیستیم و از اول گفتم که با این کار مخالفم. همان طور که ما در خلیج فارس در درون آب کار می‎کنیم، گفتم در اینجا هم اگر لازم است باید درون آب کار کنیم. البته عمق آب در اینجا خیلی کمتر است و اگرچه هزینه‎های زیادی به ما تحمیل شد، اما هیچ آسیبی به هورالهویزه نرساندیم. این کار در مقابل اینکه هور خشک شود و یک اکوسیستم از بین برود چیز زیادی نبوده است و من مخالف آسیب زدن به هور هستم.

وی افزود: اما در مورد مشعل ها؛ ما اینجا در عسلویه مجموعه ای از مشعل داریم که ظرف یک تا 2 سال آینده خاموش می شوند. دلیل این مشکل هم آن است  که کمی زمان می برد که خروجی آن تنظیم شود؛ چون اکثر واحدهای ما در حال راه اندازی هستند و تنظیمات آنها باید انجام شود و واحدهای قدیمی هم اکنون وضعیت خیلی بهتری پیدا کردند و روز به روز هم وضعیت گاز سوزی آنها کمتر می شود.

وزیر نفت درباره آلودگی هوای خوزستان به دلیل سوختن مشعل ها گفت: مهمترین کاری که در این زمینه کردیم، طرح آماک بود که از مدتی پیش گازهای اسیدی آن حذف و برای تولید به پتروشیمی رازی منتقل شده است.

زنگنه ادامه داد: همچنین باید چندین ان‎جی‎ال بزرگ مانند ان جی ال ۳۲۰۰، ان جی ال ۲۳۰۰، ان جی ال ۲۴۰۰ تاسیس شود.

به گفته وی، همچنین اعلام امادگی کرده ایم که گازهای مشعل را به قیمت‎های خیلی پایین به سرمایه گذارانی که آماده باشند و کار کنند واگذار کنیم. در واقع مجموعه مشوق‎ها و فعالیت‎ها درنظر گرفته شده تا از میزان سوختن گازهای همراه کاسته شود.  

زنگنه با اشاره به این که ساخت ان جی ال ۳۲۰۰ مقداری به تاخیر افتاده بود، گفت: ساخت این ان جی ال را به پتروشیمی خلیج فارس واگذار کردیم؛ البته ساخت این واحدها را به پتروشیمی ها واگذار کردیم تا سرمایه گذاران غیردولتی وارد کار شوند و این تغییر سیاست صورت گرفته است.

تولید تجمعی پارس جنوبی از هزار میلیارد متر مکعب فراتر رفت

وزیرنفت درباره این که هم اکنون سطح تولید گاز در پارس جنوبی چه میزان است، گفت: الان سطح تولید گاز در پارس جنوبی نزدیک ۵۷۵ میلیون مترمکعب در روز است که در چهار ماه اول سال ۹۲، این رقم ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز و متوسط تولید این سال، ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

 وی افزود: اگر متوسط سال ۹۲ را در نظر بگیریم که بخشی از آن، کار ما بوده است و یا متوسط سال قبل از آن را بگیریم، تولید گاز در پارس جنوبی هم اکنون بیش از ۲ برابر شده است.

زنگنه با بیان این که کل گازی که تا سال ۹۲ از این میدان برداشت شده است حدود ۵۷۰ میلیارد مترمکعب بوده است، افزود: تولید تجمعی میدان در آخر سال ۹۵ به یک هزار و ۶۰ میلیارد مترمکعب رسیده که کمی کمتر از 2 برابر است؛ اما به هر حال نزدیک به ۵۰۰ میلیارد مترمکعب گاز در این مدت تولید شده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه احداث خطوط انتقال گاز از عسلویه به مبادی مصرف هم اظهار کرد: در کنار اقدامات دولت یازدهم برای افزایش ظرفیت تولید گاز باید به این امر هم توجه داشته باشیم که بیش از هزار و 300 کیلومتر گاز باید به مراکز مصرف منتقل شود که متناسب با این میزان خطوط لوله و ایستگاه تقویت فشار گاز احداث شده و باقی این خطوط نیز امسال احداث می شود و این امر سبب خواهد شد از این نظر به وضعیت پایداری برسیم.

اجرای قراردادهای جدید نفتی اجتناب ناپذیر است

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که «در آستانه انتخابات قرار داریم و تلاش‎های زیادی برای اجرای قراردادهای جدید نفتی شده است. فکر می کنید با تغییر دولت و اگر احیانا شما وزیر نباشید این قراردادها چه سرنوشتی پیدا می کنند؟ آیا تا پایان عمر دولت یازدهم قراردادی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی امضا می شود؟»، گفت: ما تلاشمان را می کنیم. من و همکارانم بسیار جدی هستیم. هفت، هشت کارگروه فنی و گروه قراردادی بازرگانی درست کردیم و هرکدام مسئولیت یکی از قراردادهای اصلی و اولویت‎دار را بر عهده دارند و من هر هفته خودم برای پیگیری جلسه می گذارم و آقای دکتر منوچهری هم ماموریت اصلی شان این است.

زنگنه ادامه داد: این که حالا چه زمانی به جواب برسد، مثل داستانی است که فردی به خواستگاری دختر پادشاه می رود و می گوید ۵۰ درصد قضیه از طرف من حل است و ۵۰ درصد هم به آنها بستگی دارد. در واقع در مورد این قراردادها ۵۰ درصد امضای آن را ما آماده هستیم اما ۵۰ درصد آن طرف که آماده باشند یا نباشند را من نمی دانم. اما فکر می کنم بالاخره شرکت‎های خارجی به این توجه می کنند که در آینده با چه کسی طرف هستند و این مسلما نه به وزیر، بلکه دولت مرتبط است، این که با چه تفکری دولت آمده است.

زنگنه با بیان این که تصور من البته این است که اجرا و انجام قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب ناپذیر است و این صحبت‎هایی که می شود و شما هم می شنوید اینها برای این است که رقیب را زمین‎گیر کنند نه این که واقعا فکر کنند کار بدی است وگرنه قراردادهای نفتی برای توسعه کشور لازم و اجتناب ناپذیر است و باید امضا شود، اظهار کرد: کاری که کردیم کار بسیار خوب و پخته ای است و بحثهای زیادی هم انجام شده و نگرانی هایی هم که بود رفع شد و به نظر من مدل خوبی در قالب قرارداد سرویس است. به نظرم بهتر از این نمی شود کار کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: کسانی ممکن است به این قرارداد انتقاد کنند نه به خاطر این که نوع قرارداد سرویس است با آن مخالفند بلکه معتقدند باید سراغ قراردادهای مشارکت در تولید بروند که من با آنها با توجه به شرایط فعلی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران همیشه مخالف بودم و الان هم مخالف هستم.

گاز ایران با رفع مشکلات مالی اردیبهشت به عراق می رود

زنگنه درباره استراتژی صادرات گاز ایران اظهار کرد: صادرات گاز به کشور عراق قطعی است و در اردیبهشت ماه ممکن است صادرات گاز ما به عراق شروع شود ما یک مشکل مالی از نظر گشایش ال سی با دولت عراق داشتیم که فکر می کنم به زودی حل شود و  اولین صادراتمان را از نفت شهر به زودی شروع می کنیم.

وزیر نفت افزود: می توانیم بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز گاز به عراق  صادر کنیم و خطوط لوله ما آماده است. ترکیه هم همچنان به عنوان مشتری در برنامه صادرات گاز است.

زنگنه افزود: مسئله بعدی صادرات گاز به پاکستان است هرچند که پاکستانی ها مشکلاتی دارند.

وی، منطقه جنوب خلیج فارس را برای صادرات گاز بسیار مهم دانست و گفت: سیاست ما در این بخش روشن است و مشوقهای کافی هم برای آن گذاشتیم اما باید شرایط سیاسی آن هم مهیا باشد.

زنگنه ادامه داد: صادرات گاز با فروش اسپات یا تک محموله کالایی مثل میعانات گازی یا فرآورده نفتی فرق دارد. در صادرات گاز روابط 2 دولت باید با هم بسیار حسنه باشد تا بتوانند صادرات گاز را داشته باشند البته صادرات گاز به افغانستان هم در برنامه های ما هست اما حجم آن کم است.

زنگنه در مورد انتخاب مجددش به عنوان وزیر نفت در دولت دوازدهم گفت: این که وزیر نفت چه کسی شود اینها مسئله فرعی است الان باید تمرکز همه ما به انتخابات ریاست جمهوری باشد که کشور دچار چالشی از این بابت نشود.

قصد مقابله با قطر را نداریم

زنگنه در مورد نحوه همکاری با شرکت توتال در فاز 11 پارس جنوبی و حواشی پیرامون آن گفت: در مورد شرکت توتال، آنها صحبتهایی کردند و ما هم از آنها در این مورد گله کردیم. آنها هم یک مقداری بحث آمریکا را داشتند و بعدا گفتند مقداری بحث داخلی ما را دارند. بعد هم بحث انتخابات ریاست جمهوری خودشان را عنوان کردند.

وی افزود: اما در هر حال، مذاکرات ما از نظر تنظیم قرارداد با سرعت در حال انجام است و فکر می کنم ظرف یکی تا 2 هفته آینده مذاکرات به پایان برسد اما این که چه زمانی  قرارداد امضا شود شاید آنها این کار را بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام دهند.

زنگنه درباره رقابت با قطر در برداشت از میدان پارس جنوبی گفت: قرار نیست با قطر مقابله کنیم ما قصد مقابله نداریم. ما کار خودمان را می کنیم و آنها هم کار خودشان را انجام می دهند. آنها می گویند که ما می خواهیم 2 فاز را اجرا کنیم که می شود ۵۶ میلیون مترمکعب، ما هم باید به طور جدی پیگیر حفظ این میزان سطح تولید فعلی خودمان باشیم.

همکاری موفق اوپک و غیر اوپک

وزیر نفت درباره موضع ایران در خصوص احتمال تمدید تصمیم اوپک در اجلاس بعدی این سازمان گفت: اوپک و غیراوپک در این مدت توانسته اند یک همکاری تاریخی جدیدی را داشته باشند که همکاری موفقی بوده است و ماه به ماه هم میزان رعایت اوپک و غیر اوپک در مورد این تصمیمی که گرفته اند بیشتر شد.  بازار هم نشان داده است که این تصمیم را جدی گرفته و عملا نشان داده شده است که تصمیمی موفق بوده است چون قیمت ها با وجود این که حدود ۲۰ روز کاهش یافت، اما دوباره در محدوده 55 دلار قرار گرفت و معلوم شد که اوپک به کاهش تولید خود عمل می کند.

وی افزود: آنچه که من فکر می کنم و آنچه که از اطلاعات درون اوپک و ارتباط میان اوپک و غیراوپک به من می رسد، این است که اکثریت قریب به اتفاق مایل هستند این تصمیم تداوم یابد و اگر چنین باشد ما هم از تصمیم اکثریت قاطع حمایت می کنیم و آن را قبول داریم و کار خوبی است اگر همه بخواهند.

زنگنه تاکید کرد: ایران هم در همین قاعده ای که داشته و وفادار هم به آن بوده است اگر همه رعایت کنند ما هم تبعیت می کنیم و رعایت خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد.

ایران، عراق نیست

وزیر نفت در مورد مذاکرات نفتی بر مبنای مدل قراردادی مناطق نفت خیز جنوب توضیح داد: بخشی از دوستان ما در جنوب اعتقاد داشتند با روشی که پیشنهاد کرده اند می توانند سرمایه جذب کنند و تکنولوژی بیاورند و بخشی از میدانها را توسعه دهند ما هم با حسن نیت به آنها گفتیم که پیشنهاد خود را بدهید و خود من هم در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران از آن دفاع و آن پیشنهاد را تایید کردم و به آنها این امکان را دادیم که این مدل را بیازمایند و آنها هنوز هم در حال آزمایش هستند و هنوز هم نتوانسته اند به نتیجه برسند، اما چه به نتیجه برسد و چه نرسد هر 2 از نظر من با ارزش است. اگر جواب دهد میدانهای آنها با آن روش خودشان توسعه می یابد بدون این که آسیبی به چارچوب فکری و قراردادی ما وارد شود و اگر هم این کار نتیجه ندهد معلوم می شود که محدودیتهایی دارد که باید به این نحوه تفکرات توجه کرد.

زنگنه در باره اینکه این دو مدل قراردادی پیامی شبیه روابط بغداد - اقلیم را مخابره می کند؟ پاسخ داد: نه؛ ایران که عراق نیست. ما یک ملت هستیم، ما ملت- دولت داریم ما یک کشور، با فرهنگ به هم پیوسته عمیق ارتباطات هستیم، ما یک تاریخ گسترده ای داریم به نام ایران و هویتی داریم به نام ایرانی. در این منطقه جز مصر و ترکیه چنین چیزی نیست بقیه یکسری قبایل هستند و فاصله دارند تا با مفاهیم دولت و ملت برسند، بدون این که بخواهم به آنها بی احترامی کرده باشم اما بحث واقعیت های تحلیل تاریخی است، اصلا نمی شود ما را با این کشورها مقایسه کرد.

وی ادامه داد: آنها (شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب) تحت مدیریت ما عمل می کنند و ما باید هر کاری که می کنند را تصویب کنیم. حالا هم حمایت می کنیم بروند جلو تا ببینیم تا کجا می رویم.

وی درباره این که، آرامکوی عربستان در چهار ماه مشخص به پالایشگران خاصی درآسیا تخفیف های ویژه می دهد ما روشی یا اقدامی برای مقابله با تهدیدهای آنها برای این که بازارمان را از دست ندهیم انجام داده ایم، گفت: در مورد عربستان هم مانند قطر باید بگویم که ما به دنبال مقابله با هیچ کس نیستیم. اما این که ما بازارمان را از دست بدهیم، باید بگویم که خیر ما نمی گذاریم بازارمان از دست برود و تا الان هم تقاضا برای نفت ایران بیش از عرضه است و حتی چند وقت پیش هم یکی از طرفهای هندی که اعلام کرده بودند خرید نفت از ایران را کاهش می دهند برخی ابراز نگرانی کرده بودند که گفتم، تقاضا برای  نفت ایران بیش از مقداری است که صادر می کنیم و از این جهت نگرانی وجود ندارد و من هیچ نگرانی ندارم و هر زمان که لازم باشد در این بازار با اصول بازرگانی رقابت می کنم.

آخرین وضعیت فروش نفت به روس‎ها

وزیرنفت درباره این که هم اکنون قرارداد فروش نفت ایران به روسیه به کجا رسیده است؟ گفت: این قرارداد برای خرید 100 هزار بشکه نفت ایران از سوی روسها امضا شده است و قرار شد این میزان به قیمت متعارف و پول آن به یورو به ایران پرداخت شود. بانک مرکزی ایران پذیرفته است که نصف این پول را به خرید کالاها و خدمات از روسیه تخصیص دهد؛ البته هیچ نوع کالا و خدماتی هنوز مشخص نشده است و قرار هم نبوده است که روشن شود در واقع هر کالا و خدماتی که ما از روسیه خرید می کنیم نیمی از این مبلغ برای این کالاها و خدمات تخصیص می یابد و بقیه را به صورت یورو دریافت می کنیم.

 وی با بیان این که در مقابل ال سی که از یک بانک معتبر باز می کنیم محموله ها را به آنها می دهیم، افزود: این قرارداد امضا شده اما این که از چه روزی روسیه بخواهد این محموله را دریافت کند به خودشان بستگی دارد و ال سی آن باید باز شود.

تولید نفتمان از گزارش منابع ثانویه بیشتر است

وزیر نفت درباره این که تولید لایه نفتی پارس جنوبی هم اکنون به چه میزانی رسیده است؟ گفت: برداشت از لایه نفتی الان ۲۵ هزار بشکه است.

وی به این سوال که، با توجه به این که تولید نفت ایران در آستانه رسیدن به ۴ میلیون بشکه در روز است و اگر تولید نفت ایران به این رقم برسد باید از توافق اوپک حمایت کند، اظهار کرد: ما هر چیزی را بپذیریم به آن وفادار خواهیم بود، منتهی بین عدد واقعی تولید و عدد اعلامی از سوی منابع ثانویه تفاوت وجود دارد، با این حال ما بر روی هر عددی که توافق کنیم وفادار می مانیم.

پارس جنوبی را تدبیر و مدیریت ساخت

وزیر نفت به خبرنگاری که پرسید، آورده دولت یازدهم برای پارس جنوبی چقدر بوده است؟ چقدر از این آورده مربوط به صندوق توسعه  ملی بوده است؟ پاسخ داد: آورده دولت یازدهم برای پارس جنوبی تدبیر بود، حاکمیت بود.

وی افزود: یکبار گفتم پول مهم نیست. دوستی در مجلس گفت شما که پول دارید کار را انجام دهیم و من گفتم نه ما پول نداریم و او گفت پس چرا گفتید پول مهم نیست؟ من هم گفتم موضوع مهمتر از پول هم هست این مهم است که ما بفهمیم که چیزی مهمتر از پول هم در دنیا هست. بحث من این است که پارس جنوبی را هیچ وقت پول نساخت، پارس جنوبی را عشق ،تدبیر، مدیریت و دلسوزی ساخت. البته فقط عشق هم کافی نیست.

زنگنه ادامه داد: عشقی که عقل پشت سر آن نباشد به کار نمی آید. در پارس جنوبی باید عاشق باشی که بتوانی بسازی و به نظر من این همه کار را در پارس جنوبی عشق بود که ساخت. تدبیر همراه با عشق ودلسوزی و فداکاری ساخت. نه اینکه بگوییم پول و دلار می دهیم درست می شود، خیر نمی شود. اینجا ما تدبیر بزرگی کردیم با صندوق توسعه و از آنجا پول گرفتیم و همه پول هم خرج نشده چون ما اصراری بر خرج کردن فوری پول نداشتیم و نداریم و خیلی هم قطره چکانی پول دادیم و بخشی هم مانده است برای ادامه کار. در هر حال ما هنوز ۶ فازمان مانده است و در فازهایی هم که تمام شده است بدهی داریم.

وزیر نفت تصریح کرد: از ۱۴ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی غیر از پولی که برای احداث خطوط انتقال و ایستگاه ها دادیم حدود ۶ میلیارد دلار خرج کردیم.

وی در پی تکرار سوال خبرنگار که پرسید دولت یازدهم چقدر آورده در پارس جنوبی داشته است، گفت: ارزش این ۶ فاز حدود ۱۸ میلیارد دلار است که ۱۰ میلیارد دلار آن قبلا هزینه شده بود و ۵ تا ۶ میلیارد دلار آن در این چندساله هزینه شده است و مقداری خرده کاری به علاوه بدهی دارند.

جهان صدای صنعتی شدن ایران را بشنود

زنگنه درباره این که برخی از منتقدان دولت یازدهم افتتاح فازهای پارس جنوبی در شرایط کنونی را شو انتخاباتی می دانند؟ اظهار کرد: ممکن است عده ای این افتتاح را انتخاباتی بدانند. اما تا چه زمانی انتخاباتی تلقی می شود و تا چه زمانی انتخاباتی تلقی نمی شود؟‌ به هر حال دهها هزار نفر در سه سال و نیم گذشته کار کردند تا این طرحها آماده شده است. خیلی وقت است که این طرحها آماده شده است. من پیشنهادم این بود به دلیل اهمیتی که این طرح ها دارد آقای رئیس جمهور از مقام معظم رهبری برای افتتاح این مجموعه طرحها دعوت کنند که تشریف بیاورند و حتی پیشنهادم این بود که به دلیل این که مسائل انتخاباتی پیش نیاید بعد از انتخابات ایشان تشریف بیاورند که از این بحث ها نباشد. چون واقعا فکر می کردم یک افتخار ملی است و یک پیام بزرگی است به جامعه جهانی و منطقه، که پیام مقاومت ما در شرایط سخت و این که ما در شرایط تحریم توانستیم این پروژه ها را اجرا کنیم. دنیا باید این را بشنود و این که ما یک کشور مقتدر از نظر فنی و صنعتی هستیم را به جهان مخابره کند.

بابک زنجانی روحیه خوبی دارد

وزیر نفت درباره این که، حالا که چهارماه به پایان دولت یازدهم مانده است شما از رسیدگی به پرونده اقای بابک زنجانی رضایت دارید؟ گفت: آقای زنجانی پول ملت را خورد و برد و یک لیوان آب هم روی آن. پول را هم پس نداد جز این که ما به زور حدود 2 هزار میلیارد تومان را توانستیم از طریق مصادره اموال توانستیم بگیریم، اما ایشان ۱۳تا ۱۴ هزار میلیارد تومان پول کشور و مردم را خورده است و انگار نه انگار و خیلی هم روحیه خوبی دارد.

وی گفت: حداکثر دو هزار میلیارد تومان بابت اموال آقای زنجانی به حساب وزارت نفت نوشته اند البته باید جنس های او را بفروشیم، نمی دانیم چقدر از ما بخرند، یکسری از اموال مانند زمین، پروژه ایران زمین، زمین الهیه، هواپیمایی قشم و هتل در قشم را کسی نمی خرد، در واقع اسباب دردسر و مشکلات ما شده است.

انصاف داشته باشید

وزیر نفت درباره این که، در طول چهارساله دولت یازدهم انتقاداتی به وزارت نفت دولت یازدهم شده است مبنی بر این که هیچ کاری صورت نگرفته است، گفت: هرکسی که می گوید کاری صورت نگرفته بیاید ببیند کار صورت گرفته است یا نگرفته است. بالاخره این ۲۷ میلیارد لیتر مصرف مازوت را من مدیریت کرده بودم و به کشور تحمیل شده بود. یا کسانی که در زمان مدیریتشان در تولید گاز با تاخیر مواجه شدیم حالا فرض کنیم که دلیل آنها قابل قبول بوده. بالاخره ۲۷ میلیارد لیتر در سال ۹۲ سوخت مایع در نیروگاه ها مصرف شده یعنی ۴۳ درصد و در سال گذشته (۹۵) این رقم به ۱۳ درصد کاهش یافته است. این ۱۳ درصد کاهش با این که مصرف نیروگاه ها هم افزایش یافته است از کجا آمده است؟ بالاخره کار شده است یا نشده است؟ همین جوری از هوا آمده است؟

زنگنه تصریح کرد: این که صادرات نفت ما دوبرابر شده آیا کار شده یا نشده؟ این که تولید محصولات پتروشیمی ما افزایش یافته کار شده یا نشده؟ این که به ۹ هزار روستا گازرسانی شده کار شده یا نشده؟ این که سوخت شهرهای بزرگ را با بنزین یورو ۴ تامین کردیم، این که گازوئیل کم گوگرد تحویل دادیم کار شده یا نشده؟

وی گفت: یک عده نمی خواهند و خوششان نمی آید ببینند کسانی که با آنها اختلاف نظر دارند کاری کنند. هر کاری هم کنید قبول نمی کنند. هرچیزی هم که به آنها نشان دهید قبول نمی کنند. مثلا آقایی مرتب می گفت چرا گازرسانی به زاهدان انجام نمی شود و زمانی که گازرسانی کردیم و برای افتتاح رفتیم روز افتتاح نیامد. اصلا نمی خواست ببیند. بعد هم یک عده می گویند گازرسانی شده چرا گاز را به مردم نمی دهید. خب، بالاخره هر کاری یک اصولی دارد. بابا یک لحظه صبر کنید، دو ماه سه ماه صبر کنید گاز به مردم هم می رسد. ابتدا گاز باید وارد شبکه ها شود و سپس وارد منازل شود. اما خب یک عده اصلا تحمل ندارند و اصلا نمی خواهند ببینند که شخص دیگری کار می کند.

زنگنه گفت: انصاف داشته باشید؛ این که بگویند هیچ کاری نشده به نظرم از سر بی انصافی است. بگویید چرا این کارها را اگر می توانستید زودتر انجام ندادید.
وزیر نفت تصریح کرد: این مسائل را مرتب به ما می گویند اما مهم این است که وجدان عمومی چه می گوید، به نظرم وجدان عمومی در نهایت درست قضاوت می کند، آیا در اوپک کار شد یا نشد؟

وزیر نفت افزود: من نمی گویم حرف نزنند اما می گویم که انصاف هم خوب چیزی است، آنها مرتب حرف می زنند و زورشان هم از ما بیشتر است، ما مظلومیم و مرتب چهارسال است هرچه خواستند گفتند ما هم امکانی نداشتیم که جواب بدهیم جز همین مصاحبه ها.

زنگنه گفت: سایت های شما هم زورشان محدود است و ما حرفمان را زدیم، نگفتیم که حرفشان را نزنند، آنها حرفشان را می زنند قدرتشان هم از ما در حرف زدن و رساندن پیامهایشان بیشتر است اما می گویم انصاف چیز خوبی است وقتی که می گویند هیچ کاری نشده است، بیایند ببینند نه این که چشمهایشان را ببندند.

زنگنه خاطر نشان کرد: من می پرسم در اوپک کاری شد یا نشد؟ هیچ کس باور نمی کرد که ما در عرض سه ماه تولید نفت را یک میلیون بشکه بالا ببریم، اما شد. این کار را من نکردم، همکاران من انجام دادند و من هم وزیر بودم و انتخاب شده بودم. ما باید عادت کنیم اگر می خواهیم کشورمان پیشرفت کند و یا باهم کار کنیم و اگر هم همدیگر را قبول نداریم هم دیگر را تحمل کنیم و عادت کنیم که با روند مبتنی بر دموکراسی و رای مردم با هم کار کنیم و پیش ببریم.

وی با بیان این که امسال سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید است و باید تلاش کنیم شعار امسال تحقق پیدا کند،افزود: من تاکید دارم که پارس جنوبی و عملکرد وزارت نفت در آن نمادی از تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است این را باید توجه کنیم.

کد خبر 276297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =