۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
  • کد خبر: 276350
دوباره وطن حق خود را گرفت

شکوهی حقیقی از افسانه ها/ دوباره در این سرزمین پا گرفت/دوباره جهان قدر ما را شناخت/ دوباره وطن حق خود را گرفت/ به شوقش اگر جانفشانی کنیم/دمد جان نو در جهان همه/ به شرطی که باشیم، ازآن او/ به شرطی که باشد از آن همه.

27 فروردین 96 روزی است که بی شک در تاریخ ایران ثبت می شود، روزی که ایران فارغ از دولتها، جشن صنعتی شدن گرفت و پیامش را از عسلویه، پایتخت اقتصادی ایران به جهان مخابره کرد، 27 عدد خوش یمنی برای نفتی هاست، فاز 12 پارس جنوبی هم 27 اسفندماه 93 افتتاح شده بود. هشت نکته از افتتاح هشت پروژه را در ادامه بخوانید.

یک: ساعت 12:30 روز شنبه 26 فروردین ماه 1396، نمایندگان رسانه‎های داخلی و خارجی در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد گردهم می آیند تا یکی از بزرگترین افتتاح‎های تاریخ ایران در یک روز را به ارزش 20 میلیارد دلار با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری پوشش دهند، اسامی خبرنگاران که برای دریافت کارت پرواز اعلام می شود، هستند کسانی که نیامدند. اما حضور نیافتن خبرنگاران رسانه های همیشه منتقد با وجود دعوت و انجام همه هماهنگی ها مشهود است. از همین جا می شد فهمید که قرار نیست این رسانه ها افتخارات ملی را مستقیم پوشش دهند و ظاهرا دستور کار دیگری دارند.

دوم: 40 دقیقه از زمان پرواز تهران به عسلویه نگذشته است که مهندس بیژن زنگنه به جمع خبرنگاران آمد، خلبان سرعت و ارتفاع هواپیما را اعلام می کند، دیدار در ارتفاع 30 هزار پایی با شیخ الوزرای جمهوری اسلامی هم دیدنی است، خبرنگاران از حرکت آقای وزیر هیجان زده اند و او هم سعی می کند خود را در این ارتفاع کنترل کند، سلفی گرفتن ها شروع می شود. زنگنه بسیار خوشحال به نظر می رسد، حق هم دارد، خبرنگاری به شوخی می گوید، آمدید که بگویید «علی برکت الله»  و او پاسخ می دهد: این مختص آقای رئیس جمهور است و فردا آن را می شنویم.

سوم: خبرنگاران حوزه نفت که نشست خبری ساعت شش صبح را با وزیر نفت در شهریورماه 95 تجربه کرده بودند، برایشان زیاد عجیب نیست که ساعت 10 شب هم در نشست خبری وزیر نفت حضور پیدا کنند، سوالات مختلفی پرسیده می شود از قیمت نفت و اوپک تا مدل جدید قراردادهای نفتی از بابک زنجانی تا ستاره خلیج فارس از توتال تا صادرات گاز. اما 2 نکته مهمی که آقای وزیر در آن نشست گفت و منتقدان یا بهتر است بگویم مخالفان؛ چشم بروی آن بستند، نخست؛ «افتتاح طرح‎های صنعت نفت یک افتخار ملی و پیام بزرگی به جامعه جهانی و منطقه است تا دنیا بداند ما یک کشور مقتدر از نظر فنی و صنعتی هستیم که در شرایط سخت تحریم توانستیم این پروژه‎ها را اجرا کنیم.» دوم؛ «این دستاوردها را باید فراتر از دولت‎ها دید، این یک دستاورد برای ملت ایران است؛ دستاورد ده‎ها هزار نفر کارگر و متخصص و مدیرانی است که در دولت‎های مختلف زحمت کشیدند و کار کردند تا چنین موفقیتی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به دست آید.» او هرگز این پیروزی صنعتی ایران را بر خلاف گذشتگان مصادره نکرد.

چهارم: روزنامه ای تیتر زد، «عکس یادگاری با پروژه‌های که دیگران ساختند؟» می خواهم بپرسم مگر دولت قبل با پروژه‎های دولت هشتم عکس یادگاری نگرفت؟ مگر رئیس آن دولت در 30 مهرماه سال 87 با فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی که با نزدیک 70 درصد پیشرفت از دولت اصلاحات به آنها رسید نمایش راه نینداخت، مگر فازهای 9 و 10 را در 23 اسفند 87 و در حالی که  چاههای دریایی آن به دلیل تامین نشدن تجهیزات درون چاهی آماده نبود، افتتاح نکرد و  چندماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری عکس یادگاری با پروژه تکمیل نشده نگرفت، چرا بی انصافی می کنید، راستی شماها که از ثبت یک روز تاریخی و ملی نگران هستید چرا در آن سالها که ایران جایگاهش را در اوپک از دست داد نگران نبودید، راستی پرسیدید از آنها که چرا همین فازهای پارس جنوبی را که حال به افتتاح رسیده است چرا در مدت 35 ماه به پایان نرساندید، هیچگاه خردادماه 89 را فراموش نمی کنم که رئیس دولت دهم در کنار یار شفیقش به عسلویه رفت و قرارداد فازهای  13 و 14، 19و 22، 23 و 24موسوم به 35 ماهه را امضا کرد و وزیر نفت وقت هم که هنوز در حال و هوای وزارت بازرگانی بود برای پیمانکاران خوش قول و بدقول پاداش و تنبیه (50 میلیارد تومانی) در نظر گرفت، فازهایی که هیچگاه در موعد خود به بهره برداری نرسید و حالا هم که عاقبت به بهره برداری رسیده است برخی را نگران کرده است، برخی ها که پیشرفت و اعتلای ایران برای آنها ظاهرا در حاشیه است.

پنجم: جمله «علی برکت الله» 27 فروردین ماه 96 بیش از هر زمان دیگری شنیده شد، چهار بار در سالن محل مراسم افتتاح فازهای پارس جنوبی از آنجا به صورت زنده پخش شد و 3 بار در پتروشیمی کاویان. به برکت خدا و در شرایط سخت تحریم این پروژه ها به نتیجه رسید، در مراسم افتتاحیه فازهای پارس جنوبی کلیپی از تلاش مردان نفتی با صدای خواننده پرتوان کشورمان علیرضا قربانی و با یکی از آخرین ترانه هایی که زنده یاد دکتر افشین یداللهی برای این افتخار ملی سروده بود، در سالن طنین انداز شد، رئیس جمهور با لبخندی رضایتش را از این کلیپ اعلام می کند، آنجایی که کارکنان نفت «مروارید» را دست به دست می کردند، از نگاه رئیس جمهوری دور نماند و در افتتاح  طرحهای پتروشیمی گفت: «این افتتاح ها به منظور دستیابی به دُری است که صبح آن را در کلیپی دیدیم. امروز همه باید خوشحال باشیم.»

 

 

زمین زیر دریا نفس می کشد/ زمان می تپد زیراین صخره ها/ تو گویی که برعکس افسانه ها /حقیقی است این بار این اژدها/ اگر رام برخیزد از خواب خود/ جهان را پر از روشنایی کند/ اگر خشم گیرد از آشفتگی / به دریای آتش خدایی کند/ جسورانی از خاک و دریای پارس/خطر را گزیدند و راهی شدند/جز آسایش و اقتدار وطن / مسیری ندیدند و راهی شدند/ شکوهی حقیقی از افسانه ها / دوباره در این سرزمین پا گرفت/دوباره جهان قدر ما را شناخت/ دوباره وطن حق خود را گرفت/ به شوقش اگر جانفشانی کنیم/دمد جان نو در جهان همه/به شرطی که باشیم، ازآن او/ به شرطی که باشد از آن همه/ زمین زیر دریا نفس می کشد.

ششم؛ زنگنه در محل پتروشیمی کاویان و افتتاح 4 طرح پتروشیمی وقتی سخنرانی کرد، گفت با وجود این که 2 طرح بزرگ پتروشیمی دیگر بنام پردیس ۳ با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن و متانول کاوه به عنوان بزرگترین واحد متانول دنیا به ظرفیت۲.۵ میلیون تن آماده بود اما چون تا تکمیل شدن آن 20 روز زمان باقی بود، رئیس جمهوری حاضر به افتتاح آن نشدند تا بدین ترتیب لبخند دکتر حسن روحانی را به همراه داشته باشد. این یک اصل است، افتتاح نمایشی در این دولت جایی ندارد.

هفتم: در حالی که افتتاح 8 پروژه پارس جنوبی به ارزش 20 میلیارد دلار در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت و پیام صنعتی شدن ایران به جهان مخابره شد، بی بی سی برخلاف دیگر رسانه های بین المللی و همسو با برخی از رسانه ها داخلی نوشت: «حسن روحانی که به عسلویه در جنوب ایران رفته است، ظاهرا بخش‌هایی از فازهای ۱۷ تا ۲۱ میدان گازی پارس جنوبی را افتتاح کرده است.» نکته ابهام این رسانه هم جالب بود: «با این حال هنوز مشخص نیست که با افتتاح این بخش‌ها ظرفیت تولید گاز ایران چقدر افزایش یافته است و این فازها با چه ظرفیتی به بهره برداری رسیده‌اند.» رقمهایی که بارها عنوان شد و بار دیگر نقل می کنیم، تولید گاز در پارس جنوبی در سال 96، نسبت به پنج ماه نخست سال 92، 2.4 برابر افزایش یافت و از 240 میلیون مترمکعب به 575 میلیون مترمکعب رسیده است. همچنین با بهره برداری از فازهای 17 تا 21 پارس جنوبی 170 میلیون متر مکعب گاز ترش به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد. بی بی سی یا بی دقتی کرد یا مانند بسیاری از رسانه های داخلی چشمش را بر روی واقعیت بست، البته از این رسانه انتظاری نیست، اما رسانه های داخلی چرا؟

هشتم: باید خدا را شکر گفت برای این همه موفقیت جمهوری اسلامی ایران، حتی اگر برخی ها  از جهانی شدن ایران ناراحت باشند. پارس جنوبی، غرور ملی تک تک ایرانیان است و مختص این دولت و آن دولت نیست.

رویا خالقی

کد خبر 276350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =