هیچ کشوری به اندازه ایران خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی ندارد

وزیر نفت با بیان این که هیچ کس به اندازه ما خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی ندارد، تصریح کرد: این ادعا برپایه واقعیت و اتکای به منابع شناخته شده نفت و گاز ماست.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (شنبه، دوم اردیبهشت ماه) در آیین گشایش سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با اشاره به این که تصمیم ما برای جهش دوم این صنعت اتخاذ شده است، اظهار کرد: آینده صنعت پتروشیمی با توجه به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار روشن است.

وی با بیان این که با تأمین خوراک بیشتر و برداشته شدن بخشی از سدهای پیش رو در سال 95، شاهد رشد 10 درصدی وزنی در تولید کل و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم، افزود: این صنعت از صنایع پیشتاز در رشد اقتصادی کشور بوده است که از اوایل سال 95 تا پایان دولت یازدهم میزان تولید این محصولات هشت میلیون تن افزایش می‌یابد.

وزیر نفت با اشاره به این که دولت در تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی نقش متصدی و مباشر اصلی را ایفا نمی کند، ادامه داد: در این جهش شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش تعیین کننده و راهبری برای ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و شناسایی مناطق جدید و معرفی سرمایه گذاری‌های جدید و پیگیری تأمین و تخصیص خوراک به متقاضیان دارد.

زنگنه با بیان این که هیچ کس به اندازه ما خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی ندارد ، تصریح کرد: این ادعا برپایه واقعیت و اتکای به منابع شناخته شده نفت و گاز ماست؛ ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان و چهارمین ذخایر نفت و در مجموع نخستین ذخایر هیدروکربوری در جهان است.

وی با اشاره به این که خوراک‌های عمده برای صنعت پتروشیمی یا تأمین شده و یا طرح های جدید در دست اجرا هستند، گفت: برای نخستین بار در این دولت تصمیم گرفته شده که طرحهایی برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی‌ها تعریف و اجرا شود زیرا تا کنون خوراک پتروشیمی‌ها وابسته به پالایشگاه‌های نفت و گاز بودند؛ توسعه تنگ بیجار و بویژه توسعه مخازن گازی خامی در میدان های اهواز و مارون و مناطق دیگر که لایه بسیار غنی برای تولید ان جی ال از جمله طرح های در دست اجراست.

زنگنه آینده عرضه نفتا در منطقه عسلویه را بی نظیر دانست و گفت: مجتمع پالایشگاهی سیراف با ظرفیت روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی قادر است سالانه بیش از 11 میلیون تن نفتای شیرین و سبک به بازار ارائه کند.

وزیر نفت با بیان این که برای بوتان، پروپان، ان جی ال ها و گاز طبیعی قیمت تعیین شده است، ادامه داد: در دراز مدت نیز با مشخص شدن میزان تخفیف در صورت فعالیت سرمایه گذاران در تکمیل زنجیره ارزش این موضوع نیز روشن می شود.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سود قابل توجهی را نصیب سرمایه گذار می‌کند

به گفته وی، البته باید توجه به تمرکز منابع کوتاه مدت، آینده دراز مدت ما را همواره تأمین و تضمین نمی کند زیرا گاهی اوقات فشارهایی برای کاهش قیمت خوراک وارد می شود به طریقی که از نظر ما در دراز مدت به ضرر خواهد بود و تولید را مختل می کند اما هم اکنون قیمت های اعلام شده بسیار رقابتی است که سودهای بسیار قابل توجهی را نصیب سرمایه گذارها خواهد کرد.

وزیر نفت به تغییر سیاست واگذاری مالکیت و اجرای طرح‌های ان جی ال به بخش های خصوصی و عمومی در این دولت اشاره کردو گفت: اجرا و مالکیت ان‌جی‌ال‌های 2400، 3100، 3200، بید بلند 2، اتان گیری فازهای 6، 7 و 8 و 12 پارس جنوبی و مجموعه پارسیان از طرح هایی بوده که به بخش خصوصی و عمومی واگذار شده است.

زنگنه گازهای مشعل و فلر نیز از دیگر ظرفیت های موجود برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی دانست و ادامه داد: این خوراک نیز با قیمتی نزدیک به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

جهش صنعت پتروشیمی به اتکای منابع داخلی میسر نیست

وی با اشاره به تعریف حدود 40 میلیارد دلار طرح صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بسیار واضح است که تأمین این حجم از منابع به استفاده از منابع خارجی نیاز داریم و جهش در این صنعت فقط به اتکای منابع داخلی میسر نیست؛ این منابع باید یا به صورت سرمایه گذاری مستقیم یا به صورت پرداخت تسهیلات مالی و فاینانس‌ها صورت بگیرد اما با اتکا صرف به صندوق توسعه ملی نمی توان توسعه این صنعت را رقم زد.

زنگنه به حمایت دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد می کنم هر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، پیش از هر اقدامی بازدیدی از منطقه عسلویه و بندر امام داشته باشد تا با نگاهی اجمالی آن چه که در 15 و 20 سال اخیر حادث شده ببیند و یه جمع بندی  از این صنعت و توانمندی ایران به دست بیاورد.

وزیر نفت معافیت های مالی دراز مدت را از مزایای صنعت پتروشیمی دانست و افزود: در آینده دولت به چند نکته توجه دارد یکی اشتغال است، وجود نیروی زیاد تحصیل کرده که باید برای آینده آنها اشتغال ایجاد شود البته هر بخشی به اندازه خود باید برای ایجاد اشتغال تلاش کند؛ البته منظور من اشتغال واقعی است نه اشتغال تحت فشار.

وی با اشاره به این که دولت اعتقاد به گسترش مالکیت عمومی در حوزه پتروشیمی دارد، گفت: باید ابزارهایی بیش از بورس و سهام ایجاد شود که به نظر بنده باید به سرمایه گذارها و شرکت های داخلی توجه شود.

لزوم ایجاد واحدهای تبدیل گازطبیعی به انواع الفین‌ها در کشور

وزیر نفت توسعه فناوری گاز طبیعی به انواع الفین‌ها را از دیگر سیاست های وزارت نفت در این دولت دانست و گفت: ایجاد این واحدها علی رغم تلاش های بسیار دراین 4 سال، به دلیل تحریم ها در ایران میسر نشد اما این از سیاست های دولت است که حمایت و تشویق می شود؛ ایران وسیع‌ترین شبکه‌های گازرسانی را در جهان دارد و با توجه به تخفیف نزدیک 20 درصد برای این واحدها در نظر گرفته شده است.

زنگنه با اشاره به این که سرمایه گذاری های بسیاری در زنجیره پایین دستی پتروشیمی شده است، گفت: ظرفیت تولید 13 میلیون تن اتان و 13 تا 14 میلیون تن بوتان و پروپان از پارس جنوبی و بیش از 10 میلیون تن ان جی ال همه از شرایط مناسبی است که برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و فاینانس در کشور قابل انجام است.

کد خبر 276389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =