تولید نفت در حوزه‎های مشترک غرب‎کارون بیش از 4 برابر افزایش یافت

امروز از میدان‎های مشترک منطقه غرب کارون در مجموع روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت برداشت می‎شود؛ میدان‎هایی که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تولید روزانه‎شان به 70 هزار بشکه هم نمی‎رسید.

به گزارش شانا، وزارت نفت در دولت یازدهم به منظور ساماندهی پروژه‎های نیمه‎تمام و با توجه به ضرورت برداشت سریع‎تر از میدان‎های مشترک، نسبت به اولویت‎بندی طرح‎ها و پروژه‎ها اقدام کرد و در این مسیر، توسعه میدان گازی پارس جنوبی و میدان‎های مشترک غرب کارون را به‎طور ویژه در دستور کار توسعه قرار داد.

این راهبرد همان‎گونه که در پارس جنوبی جواب داد و بهره‎برداری از 11 فاز این میدان گازی را در کارنامه دولت یازدهم ثبت کرد، در غرب کارون هم منتهی به نتایج قابل قبولی شد؛ به‎طوری‎که هم‎اکنون از میدان‎های آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی (میدان‎های مشترک غرب کارون) در مجموع روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت برداشت می‎شود و کمی آنطرف‎تر، شمارش معکوس برای برداشت نفت از میدان یاران جنوبی هم آغاز شده است.

فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران و طرح توسعه میدان یاران شمالی، آبان‎ماه پارسال به طور رسمی با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد و هم اکنون روزانه از این میادین به ترتیب حدود 75، 115 و 30 هزار بشکه نفت برداشت می‎شود. میدان آزادگان جنوبی نیز که طی سال‎های متمادی و در بهترین حالت، تولیدی بیش از 50 هزار بشکه در روز را تجربه نکرده بود، فروردین‎ماه امسال ظرفیت تولید 80 هزار بشکه نفت را پشت سر گذاشت و ظرفیت تولید میدان‌های مشترک غرب کارون را به مرز 300 هزار بشکه در روز رساند.

این در حالی‌ است که بر اساس اعلام برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، بیش از ٥٠ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، حدود ٢٣ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران و بیش از ٩٠ درصد پیشرفت طرح توسعه میدان یاران شمالی در دولت یازدهم حاصل شده است.

ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی نیز اگرچه هم اکنون از مرز 80 هزار بشکه در روز گذشته است، اما روند توسعه آن با جدیت ادامه دارد و برآوردها حاکی است تولید این میدان تا کمتر از 2 ماه دیگر، به 110 هزار بشکه در روز خواهد رسید. میدان یاران جنوبی نیز خود را برای آغاز تولید نفت در آینده‎ای نزدیک آماده کرده است.

به این افتخارات می‎توان آغاز تولید نفت در میدان مشترک آذر در استان ایلام را نیز اضافه کرد؛ میدانی که هم‎اکنون روزانه از آن 15 هزار بشکه نفت برداشت می‎شود و با افزایش این میزان تولید تا 30 هزار بشکه در روز طی یکماه آینده امیدوار است.

ایران حالا در برداشت نفت از میدان‌های مشترک با عراق، حرف‎های زیادی برای گفتن دارد.

کد خبر 276466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =