۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
  • کد خبر: 276476
نقش مدیریت راهبردی وزارت نفت در خودکفایی بنزین

طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با هدف خودکفایی در تولید فرآورده‎های نفتی، پالایش 360 هزار بشکه در روز میعانات گازی دریافتی از منطقه پارس جنوبی، تولید محصولات مطابق استانداردهای کیفی اروپا، جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش‎تر و اشتغالزایی، در سال 1384 در قالب قرارداد EPC آغاز شد.

پیمانکار اصلی EPC مشارکت فرادست انرژی فلات، تهران جنوب و بینا بوده که طرح را در سطح چهار پیمانکار فرعی در نواحی تاسیسات جانبی، تاسیسات فرآیندی، مخازن و عملیات راه اندازی تقسیم کردند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اعلام اولویت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط وزیر محترم نفت، روند اجرایی این پروژه سرعت گرفت و پس از تکمیل تاسیسات جانبی، اجرای عملیات خط اول تولید بنزین در اولویت قرار گرفت و برای تسریع در بهره برداری این فاز که ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین استاندارد را دارد، جلسات منظم کنترل و مدیریت این طرح عظیم در وزارت نفت با حضور وزیر محترم نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار می شد.

از زمان انتصاب اینجانب بعنوان معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در دی ماه سال گذشته، بنده هم در جلسات مذکور حضور داشته و علاوه بر این جلسات، سلسله جلسات هماهنگی و پیگیری مضاعفی به طور مستمر و منظم با حضور مدیران ارشد پالایشگاه، پیمانکاران و کارفرمایان برگزار شد.

در این جلسات که روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته برگزار می شود، کلیه موارد متاثر در فرآیند راه اندازی رصد شده و در عالی ترین سطح در وزارت نفت مورد پیگیری قرار می گیرد و از تمام ظرفیت این وزارتخانه برای حل مشکلات اداری و پیشبرد فعالیت‎های اجرایی در کارگاه حمایت شده است تا اجرای این طرح در سریع‎ترین زمان ممکن میسور شود.

به عنوان نمونه می توان به تلاش‎ها و هماهنگی‎های دفتر وزارتی با مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران برای ورود هرچه سریعتر برخی اقلام حیاتی پروژه با هماهنگی مدیران عامل سایر شرکت‎های زیر مجموعه وزارت نفت (مانند نفت و گاز پارس، پالایش نفت بندرعباس و...) به منظور تسریع در راه اندازی این پالایشگاه اشاره کرد.

بدیهی است با توجه به مجموعه اقدامات انجام شده که در راس آن، ممارست، پیگیری و راهبری شخص وزیر نفت، مساعدت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به مدیریت جناب آقای مهندس عباس کاظمی و همراهی پیمانکاران به ویژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو) قرار دارد، نمی توان بهره برداری از طرح عظیم و ملی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و دستیابی به خود کفایی تولید بنزین را صرفا به پای یک بخش یا یک پیمانکار نوشت؛ بلکه مجموعه‎ای از سهامداران و پیمانکاران و در راس آن مدیریت راهبردی وزارت نفت باعث شد این پالایشگاه به مرحله بهره‎برداری در فاز نخست برسد.

علاوه بر این، به اذعان همه دست اندرکاران، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سبب شد دسترسی به تجهیزات و قطعات این پروژه ساده تر شود و حتی برای اولین بار نمایندگانی از سازندگان دستگاه‎ها (پکیج‌ها) در فرآیند راه اندازی آنها مشارکت کنند.

مسلما راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفایی در تولید بنزین، پیروزی و موفقیتی برای همه ملت ایران به شمار می‎رود.

 

حبیب‌ا... بیطرف
معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت

کد خبر 276476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =