ظرفیت اشتغال در زنجیره پتروشیمی برای یک میلیون تن 16 هزار نفر است

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد: براساس شاخص‌های روزآمد شده، ظرفیت میانگین اشتغال‌زایی کل زنجیره صنعت پتروشیمی، امروزه حداکثر در حدود 16 هزار نفر اشتغال به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید است.

به گزارش شانا، در پی درج خبری با عنوان «ایجاد 200 هزار شغل به ازای تولید هر یک میلیون تن پلیمر» در تاریخ نهم اردیبهشت ماه با استناد نامه دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به رئیس دفتر هماهنگی نظارت تولید و زیربنایی حوزه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول ریاست جمهوری (مورخ 1395.04.26)، دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به منظور روشن شدن افکار عمومی و همچنین دست اندرکاران صنعت و اصحاب رسانه به اطلاع می‌رساند:

«همانگونه که در متن نامه آمده ظرفیت ایجاد اشتغال مندرج در این نامه مربوط به مصرف صنعت پلیمر است و نه ایجاد ظرفیت در صنعت پتروشیمی و کل پلیمر تولید شده در کشور بالغ بر 6 میلیون تن از 51 میلیون تن تولید صنعت پتروشیمی در سال 95 را تشکیل می‎دهد. (12 درصد) و بقیه اجزاء سبد تولیدات صنعت سطح اشتغال بسیار پایین تری دارند.

شاخص مورد اشاره در نامه یادشده برای سه بخش صنایع مادر صنایع میانی و شیمیایی و پلیمری به‎صورت جداگانه در سال 86 محاسبه شده و عدد ظرفیت میانگین اشتغالزایی برای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید در کل زنجیره صنعت پتروشیمی (از واحد مادر تا صنایع کوچک مکمل) به دست می­‌آمد.

با توجه به استفاده نهادهای مختلف و اهمیت یافتن شاخص‌ها، بعدا و به کمک کارشناسان محترم مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص‎ها روزآمد و تدقیق شد که به‎ویژه با توجه به افزایش سطح فناوری و بهره‎وری صنعت نسبت به ظرفیت کاهش معناداری را نشان داد.

بر اساس شاخص‌های روزآمد شده ظرفیت میانگین اشتغال‌زایی کل زنجیره صنعت پتروشیمی امروزه حداکثر در حدود 16،000 نفر اشتغال به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید است.

هم اکنون از کل محصول به فروش رسیده صنعت پتروشیمی 30 درصد و از محصولات پلیمری 50 درصد آن در داخل کشور به مصرف می رسد، که با سرمایه گذاری جدید در خطوط تولید، ارتقای سطح فناوری و توسعه بازار این صنایع امکان افزایش جذب این محصولات در داخل و افزایش سهم اشتغال در صنایع پایین دستی پتروشیمی فراهم می شود.»

کد خبر 276483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =