۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
  • کد خبر: 276526
پتروپارس؛ دورخیز برای فتح قله‌ها در پسابرجام

شرکت پتروپارس، عمری معادل عمر توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی دارد. یعنی در زمانی که تصمیم بر توسعۀ این میدان گرفته شد و فاز نخست آن در دستور کار قرار گرفت، شرکت پتروپارس برای انجام این کار در سال 76 تأسیس شد.

در طول این 20 سال که از آغاز فعالیت این شرکت می گذرد، با استفاده از فرصت همکاری با شرکت های بین المللی و با داشتن نیروهای جوان، متخصص و با انگیزه، توانسته بار سنگینی از توسعه صنعت نفت را بردارد و به شرکت های داخلی این خودباوری را بدهد تا از ورود به این حوزه نگرانی نداشته باشند، زیرا بسیاری از خطوط توسط پتروپارس شکسته شده است.

توسعۀ هشت فاز میدان عظیم گازی پارس جنوبی در این مدت، گویای ظرفیت بالای مدیریتی و مهندسی این شرکت است.

پتروپارس این پروژه‎ها را به پشتیبانی مالی شرکت نیکو (زیرمجموعه شرکت ملی نفت) که سهامدار اصلی پتروپارس است به پیش برده و از جنبه‌های مختلف فنی نیز گروهی از شرکت‌های متخصص در حوزه‌های گوناگون صنعت نفت را تشکیل داده که به عنوان بازوی اجرایی و مهندسی پتروپارس در پروژه‌ها هستند.

این گروه متخصص و توانمند، امروز پتروپارس را به یک قدرت بلامنازع در صنعت پیمانکاری و مهندسی نفت و گاز خاورمیانه تبدیل کرده است.

با پایان پروژه‌های فاز 12 و افتتاح فاز 19 پارس جنوبی، به ظاهر پروژه‌های شرکت به اتمام رسیده‌اند، اما در واقع، پس از تحویل پروژه های عظیمی نظیر فازهای پارس جنوبی، تا مدتی باید پرونده این پروژه‌ها در شرکت باز باشد تا جزئیات آن به طور کامل تحویل کارفرما شود.

علاوه بر این، قرارداد طرح توسعۀ فاز11 پارس جنوبی با مشارکت پتروپارس، توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین (CNPC) مراحل پایانی را طی می کند و در صورت امضای نهایی این قرارداد، کار با مشارکت طرف های خارجی آغاز خواهد شد. البته میدان گازی فرزاد و نیز طرح های دیگری مطرح و در حال واگذاری است.

یک بار در سال 88 و در جریان خصوصی سازی مجموعه های صنعت نفت، تصمیم بر خصوصی سازی پتروپارس گرفته شد و بعد از انجام مقدمات لازم و قیمت گذاری، بخشی از سهام آن به یک کنسرسیوم از چند شرکت و مجموعه داخلی واگذار شد. اما بعد از مدت کوتاهی به دلیل عدم انجام تعهدات از جانب خریداران این واگذاری لغو شد.

اما پتروپارس در سال‌های اخیر در فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی قرار داشت و در سال 96 نیز در این لیست قرار گرفته که نخستین جلسه مجمع جدید توسط نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، دادگستری و نفت برگزار شد.

آنچه که امروز با نام پتروپارس در صنعت نفت و گاز ایران و جهان شناخته شده و برای بسیاری از شرکت های داخلی به یک الگو تبدیل شده است، دارائی های فیزیکی این شرکت نیست، بلکه توان مدیریتی، تخصص و دانش مهندسان و کارکنان پرتلاش این شرکت است. دارایی ارزشمندی که با هیچ معیاری نمی توان آن را قیمت گذاری کرد.

البته در دوره هایی به دلیل مسائل و مشکلاتی که در شرکت پتروپارس به تبع کل صنعت و اقتصاد کشور به‎وجود آمده بود، بخشی از این سرمایه از دست رفت. اما تمام تلاش ما این است که با جذب پروژه های جدید، ضمن حفظ این ظرفیت، بر کیفیت و کارایی آن نیز بیفزائیم. زیرا پتروپارس، شرکتی پروژه محور است و اگر بخواهد به حرکت و حیات خود ادامه دهد لازم است که پروژه های جدید وارد شرکت شود.

کشور ما با ذخایر عظیم نفت و گاز و جایگاه نخستین دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیا، ظرفیت بی نظیری برای کار در این حوزه دارد. و پتروپارس نیز به عنوان جزئی از این صنعت به طور قطع آینده روشنی خواهد داشت و این زمینه در این شرکت وجود دارد که با بالابردن توان مهندسی، خرید، ساخت و مدیریت، پتروپارس به یک شرکت بین المللی نفتی تبدیل شود.

 

علی مروی

رئیس هیئت مدیره شرکت پتروپارس

کد خبر 276526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =