۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
  • کد خبر: 276553
مسیر توسعه در منطقه عملیاتی قشم

تدبیر و همت مدیران در عرصه صنعت نفت و گاز و باور به توان پیمانکاران داخلی به مدد چند دهه تجربه دریادلان صنعت نفت در سال‎های اخیر سبب توسعه منطقه عملیاتی قشم شده است.

وجود میدان‌های متعدد درون و پیرامون جزیره قشم سبب شده است این جزیره توانایی تبدیل شدن به مرکزی برای احداث صنایع پایین دستی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی و واحدهای نیروگاهی را داشته باشد.

آغاز تلاش صنعت نفت در این منطقه را باید مربوط به یکصد سال پیش یعنی سال 1916 میلادی و حفر نخستین چاه در میدان گازی سلخ دانست. در سال 1359 تولید گاز از میدان گورزین و در سال 1389 نیز تولید نفت از میدان مشترک هنگام آغاز شد و چندی بعد، همه فعالیت‌های بالادستی میدان‌های نفت و گاز جزیره قشم به شرکت نفت فلات قاره ایران محول شد.

هم اکنون گاز تولیدی از میدان گورزین، سوخت نیروگاه های مپنا، قشم مولد و سی ان جی را در جزیره قشم و همچنین سوخت نیروگاه بندرعباس و کارخانه سیمان بندر خمیر را تامین می‌کند.

سبک ترین نفت خام کشور نیز با درجه API حدود 50 در میدان مشترک هنگام تولید و پس از فرآورش و ذخیره سازی در تاسیسات خشکی جزیره، از طریق خط لوله ای به طول 70 کیلومتر به پالایشگاه بندرعباس ارسال می شود.

روز چهارشنبه (13 اردیبهشت ماه) در جزیره قشم، شاهد تکمیل ساخت 2 سکوی میدان فروزان به دست متخصصان داخلی کشورمان بودیم و درمراسمی که با حضور معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد، عملیات بارگیری پایه سکوی مسکونی جدید میدان فروزان آغاز شد و پس از نصب این جکت، بارگیری سکوی سرچاهی F18 نیز از قشم آغاز خواهد شد.

همچنین مفتخریم اعلام کنیم با تکمیل و آغاز به کار مجتمع فراورش نفت و گاز هنگام در آینده ای نزدیک، گامی موثر در مسیر تولید و اشتغال در این جزیره برداشته خواهد شد.

 

شهسوار ارغش
سرپرست منطقه عملیاتی قشم

کد خبر 276553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =