جلوگیری از افت تولید در پارس جنوبی نیازمند ۳۰ میلیارد دلار سرمایه است

فاز دوم توسعه پارس جنوبی به برنامه ریزی و انتقال فناوری برای جلوگیری از افت تولید می پردازد و اجرای آن نیازمند حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه جدید است.

به گزارش شانا، علی کاردر امروز (شنبه، 16 اردیبهشت‌ماه)  همزمان با نخستین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب افزود: کار توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی به استثنای فاز ۱۱ ظرف یکسال آینده به پایان می رسد.

وی گفت: خوشبختانه با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، به تولید برابر با قطر رسیده ایم و امیدواریم ظرف چند ماه آینده از نظر ظرفیت تولید گاز نیز با این کشور برابر شویم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نسبت به تکمیل فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یکسال آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: با راه اندازی پروژه سیراف، دیگر میعانات گازی مازادی برای صادرات نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که ظرفیت تولید نفت اکنون به حدود چهار میلیون بشکه در روز رسیده است، از ارائه هفت پروپوزال از سوی شرکت‌های بین المللی در قالب تفاهمنامه‌های مطالعاتی امضا شده خبر داد و افزود: این پروپوزال‌ها مشتمل بر ایده‌های خوبی بوده است و اختلاف نظرات موجود در این طرح‌های پیشنهادی، راهکارهای متنوعی را پیش روی ما قرار داده است.

کاردر از شرکت‌های اندونزیایی پرتامینا، لوک اویل روسیه، شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی)، اینپکس ژاپن، توتال فرانسه و زاروبژنفت روسیه به عنوان شرکت‌های ارائه دهنده پروپوزال نام برد و گفت: با هدف پیشبرد پروژه های فرآورشی و جانبی، بسته های کاری متعددی در قالب EPCF تعریف شده که موقعیت خوبی را برای شرکت های داخلی نیز فراهم کرده است.

وی گفت: صنعت نفت، شاگرد اول برجام بوده است و امیدواریم این روند در سال جاری نیز ادامه یابد.

کد خبر 276595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =