۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
  • کد خبر: 276800

روزهای پایانی شهریور1359، ایامی پر التهاب برای ساکنان شهرهای نفتی ایران از نفت شهر در کرمانشاه تا آبادان در خوزستان بود، حمله به تلمبه خانه آبادان در سی ام شهریورماه، شیپور جنگ را به صدا درآورد.

فیدوس، نام خود را از نوعی خیزران هندی گرفته بود که برای ساختن بوق‌های جنگی از آن استفاده می‌شد و با حضور هندی‌ها و انگلیسی‌ها نامش را به دستگاه آژیری داده بود که با فشار بخار آب کار می‌کرد. مجله قدیمی آبادان تو دی(ABADAN TO DAY)فیدوس را از واژه انگلیسی و از ریشه زبان هندی، نام نوعی بوق چوبی آورده است.

کارکنان صنعت نفت در شهرهای مختلف نفتی آموخته بودند تا با صدای فیدوس، برنامه کاری و حضور خود در محل کار و خاتمه آن را تنظیم کنند و همانگونه که صدای زنگ «بیگ بن»، مردم لندن را از گذشت زمان در راس هر ساعت مطلع می‌کرد، در مناطق نفتخیز نیز آژیرهای فیدوس باعث نظم زندگی مردم می‌شد، با گسترده شدن سایه شوم جنگ بر مناطق نفتخیز فیدوس یک کاربرد جدید یافته بود!اعلام وضعیت قرمز و سفید در زمان حملات هوایی دشمن!

صبح روز سی و یکم شهریور1359 برابر با بیست و دوم سپتامبر1980، وزیران نفت، دارایی و خارجه کشورهای عضو اوپک در کاخ ‌هابسبورگ وین جمع شده بودند، تا مراسم جشن تولد اوپک را در بغداد طرح‌ریزی کنند. بیستمین سالگرد تشکیل اوپک در پیش بود و آنها جمع شده بودند تا برای مراسم برنامه‌ریزی کنند.

هنوز دقایقی از تشکیل جلسه سپری نشده بود که خبر غیررسمی حمله عراق به ایران همگان را در شوک فرو برد. در آن روز اسکادران‌هایی از هواپیماهای جنگنده عراقی، بدون هشدار قبلی، تاسیسات نفتی آبادان، نفت شهر و ده‌ها هدف دیگر در شهرهای بزرگ ایران را مورد حمله قرار داده و همزمان، نیروهای عراقی نیز در طول یک جبهه گسترده دست به پیشروی در طول مرزهای ایران زدند.  پیش‌بینی محافل بین‌المللی این بود که جنگ حداکثر در یک یا دو هفته به نفع عراق به پایان خواهد رسید، اما مقاومت دلیرمردان و شیرزنان ایرانی تمام محاسبات آنان را برهم زد! فیدوس مقاومت از فراز پالایشگاه آبادان و تلمبه‌خانه نفت شهر، گویی همه ایرانیان را به ایثار و پایمردی و مقاومت فرا خوانده بود.

کد خبر 276800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =