بیست و سوم مهرماه سال 1366نخستین قانون نفت پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دومین قانون نفت پس از ملی شدن این صنعت در سال1329 پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تایید شورای نگهبان رسید و به وزارت نفت ابلاغ شد.

این قانون در 12 ماده و 3 تبصره، روش قانونی بهره برداری از منابع نفتی به عنوان ثروت عمومی را به وزارت تازه تاسیس نفت ابلاغ و روش اجرایی آن را نیز تبیین کرد.

طبق این قانون منابع نفت کشور جزو انفال و ثروت های عمومی اعلام شد که طبق اصل چهل و پنجم قانون اساسی در اختیار حکومت اسلامی قرار دارد و تمام تاسیسات و تجهیزات و دارایی ها و سرمایه گذاری های داخل و خارج کشور از سوی وزارت نفت و شرکت های تابعه، متعلق به ملت ایران و در اختیار حکومت اسلامی خواهد بود. در دومین ماده از این قانون، اعمال حق حاکمیت و مالکیت نسبت به منابع و تاسیسات نفتی متعلق به حکومت اسلامی بر اساس مقررات و اختیارات مطرح در قانون به عهده وزارت نفت قرار داده شد تا طبق اصول و برنامه های کلی کشور در خصوص آن عمل شود.

وزارت نفت در این قانون، دارای وظایف و اختیاراتی بود و طبق تبصره ماده چهارم قانون، مکلف شد اساسنامه شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی را طی مدت یک سال برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. همچنین طبق ماده پنجم قانون مذکور، انعقاد قراردادهای مهم میان وزارت نفت یا واحدهای عملیات نفتی با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و تشخیص موارد مهم، تابع آیین نامه ای شد که با پیشنهاد وزارت نفت به تصویب هیئت وزیران می رسید و قراردادهای منعقد بین وزارت نفت با دولت ها، طبق اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعریف می شد.

نکته قابل توجه در نخستین قانون صنعت نفت در نظام جمهوری اسلامی ایران، توجه به مسائل زیست محیطی بود! در ماده هفتم این قانون تاکید شده بود: «وزارت نفت مکلف است در جریان عملیات نفتی، ضمن برنامه ریزی های صحیح، نظارت و مراقبت کامل و صیانت از ذخایر نفتی و حفاظت از منابع و ثروت های طبیعی و تاسیسات، جلوگیری از آلودگی محیط زیست (هوا، آب، خاک) را با هماهنگی سازمان های ذی ربط به عمل آورد.

توجه به تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص نیز از ویژگی های این قانون بود که در ماده دهم آن، وزارت نفت مکلف شد نسبت به تربیت و تجهیز نیروی انسانی مورد نیاز و راهیابی به فناوری های پیشرفته و رشد و توسعه در رشته های مختلف صنعت نفت به طرق مقتضی و با هماهنگی و تابعیت از سیاست های وزارت فرهنگ و آموزش عالی، با طرح برنامه های آموزشی و تشکیل مراکز تعلیماتی و تاسیس مجتمع های تحقیقاتی و آزمایشگاهی به طور مستمر بکوشد و با اتخاذ تدابیر موثر برای بالا بردن سطح دانش و اطلاعات علمی و عملی کارکنان و کارشناسان و ایجاد محیط مناسب برای جذب و تشویق عناصر کارآمد متعهد و متخصص اقدام کند که نتیجه این بند از قانون وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، آموزش و تربیت نیروهای متخصصی بود که به کارشناسان توانمند این صنعت تبدیل شدند.
کد خبر 276812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =