شرط استفاده از صندوق توسعه ملی تامین 50 تا 70 درصد تجهیزات داخلی است

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: متقاضیان استفاده از اعتبار صندوق توسعه ملی باید 50 تا 70 درصد از تجهیزات مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین کنند.

به گزارش شانا، علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، از تدوین آیین نامه‌ای جدید خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه تمامی متقاضیان استفاده از اعتبار صندوق توسعه ملی باید ۵۰ تا ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق ساخت داخل تامین کنند و در صورت نبود ساخت داخل، اقدام به خرید خارجی و واردات کنند.

وی با بیان این‌که این آیین‌نامه نقش مناسبی در رشد سازندگان داخلی و صنایع دارد، افزود: شرکت‌های داخلی که محصولات آن‌ها از لحاظ کیفیت، ممیزی‌ها و کنترل‌های فنی تایید شده‌اند می‌توانند مدارک خود را به معاونت مهندسی و پژوهشی وزارت نفت تحویل دهند تا تولیدات آن‌ها در لیست اولویت استفاده در پروژه‌های داخلی قرار گیرد.

بساق زاده تصریح کرد: عمده قراردادهای شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی به این شکل است که شرکت داخلی متعهد هستند در ازای دریافت وام بالای ۵۰ درصد از تجهیزات تولید شده در آن کشور استفاده کنند.

به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وی به تدوین قوانینی برای الزام شرکت‌های ایرانی در استفاده از تجهیزات ساخت داخل اشاره و عنوان کرد: در گذشته شرکت اسپک به منظور خرید تجهیزات خارجی تاسیس شده بود، این شرکت موظف به بررسی بازار داخلی و تامین تجهیزات از سازندگان وطنی بود و اگر نمونه‌ای از محصول خاص در کشور موجود نبود، به شرط انتقال دانش فنی و طراحی ساخت به داخل کشور، آن محصول از خارج خریداری می‌شد.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این‌که، این موضوع وابستگی و نیاز ما به سازندگان تجهیزات خارجی را برطرف می‌کند و تضمینی برای آینده صنعت و دوام تولید تجهیزات در داخل است، گفت: بعد از خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی، شرکت‌ها و هلدینگ‌ها در مورد وارد کردن تجهیزات مستقل عمل می‌کردند، اما خوشبختانه هلدینگ خلیج فارس مصوبه‌ای را تدوین کرده است که هرگونه خرید تجهیزات از خارج که در داخل تولید می‌شود، ممنوع است.

کد خبر 276840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =