تدبیر دولت یازدهم، سبب جهش در توسعه میدان‎های غرب کارون شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفت: دولت یازدهم در یکی از مهمترین سیاست‌های خود، برداشت از میدان‎های راهبردی و مشترک را در اولویت قرار داد و توسعه میدان‎های غرب کارون نتیجه تدبیر این دولت به شمار می‎رود.

به گزارش شانا، نورالدین شهنازی زاده اظهار کرد: بدون تردید در ماه‌های پایانی دولت‌ها می توان کارنامه اقدام و عمل آنها را مشاهده کرد، درباره دولت یازدهم هم اگرچه موارد بزرگی همچون پایان و راه اندازی 11 فاز پارس جنوبی، مجتمع‌های پتروشیمی و یا فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود دارد اما جهش در توسعه میدان‎های غرب کارون یکی از بزرگترین دستاوردهای ناشی از تدبیر و سیاست اصولی این دولت است.

وی گفت: واقعیت این است که اصلی ترین عامل توسعه پرشتاب میادین غرب کارون ، ظهور «اراده و عقلانیت» در تئوری های توسعه میدان‎های نفت و گاز بود که سبب شد پروژه‌های تعریف شده با سرعت مناسب به اهداف خود دست یابند.

مدیرعامل شرکت متن افزود: البته تدابیر و سیاست‌های توسعه گرایانه دولت یازدهم در صنعت نفت تنها به موضوع تولید منتهی نمی شود و به‎ویژه در روش رویارویی با مباحث توسعه میدان‌ها هم وارد مراحل جدیدی شده‌ایم که استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت یکی از مهمترین آنهاست.

شهنازی زاده در توضیح بیشتر گفت: به‎طور معمول در پروژه‎های توسعه میدان‎ها مرسوم بود که عملیات برداشت پایدار نفت را به تاسیس و آماده بودن واحدهای بزرگ فراورش نفت همان میدان مرتبط می‌کردند و چه بسا در گذشته، برخی میدان‌های نفتی ایران به دلیل تاخیر در ساخت و تکمیل واحدهای فراورش نفت با تاخیر به مرحله تولید رسیدند اما در دولت یازدهم از آنجا که بحث تولید از میادین مشترک به یک "اولویت" و ضرورت کلیدی تبدیل شد، روش‌های گوناگونی برای مدیریت روند تولید در نظر گرفته شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: در برخی موارد در توسعه میدان‌های غرب کارون و سایر میادینی که شرکت متن مسئولیت توسعه آنها را بر عهده داشت، از ظرفیت خالی برخی واحدهای فرآورشی مجاور استفاده شد و یا در جدیدترین رویکرد استفاده از دستگاه های فرآورش سیار نفت در دستور کار قرار گرفته است.

شهنازی زاده گفت: میدان آزادگان جنوبی به عنوان بزرگترین طرح توسعه در میان میادین نفتی مشترک کشور به زودی و تا پیش از پایان سال 96 به تولید روزانه 150 هزار بشکه دست خواهد یافت و تا پایان سال 97 که زمان اتمام فاز نخست توسعه آن است به رقم تولید روزانه 320 هزار بشکه خواهد رسید که با توجه به فقدان ظرفیت فرآورش نفت این میدان ، با ابتکار شرکت متن قرار است از دستگاه های فرآورش سیار نفت استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست اولویت دهی به تولید از میادین مشترک مصداق بارز اقتصاد مقاومتی و تامین کننده منافع ملی ایران است، خاطر نشان کرد: با توجه به مشترک بودن میدان آزادگان جنوبی با کشور عراق ، وزارت نفت و شرکت متن به عنوان مجری توسعه این میدان ، توقف توسعه را به هیچ بهانه ای نمی پذیرند و به همین دلیل فقدان ظرفیت نمک زدایی و فرآورش نفت تولیدی این میدان، باعث نشد حتی یک ساعت در روند توسعه آن وقفه ایجاد شود.

شهنازی زاده یادآور شد: یونیت‌های فرآورش سیار نفت که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله عربستان، الجزایر، تونس و امارات در حال استفاده است به عنوان یک شیوه جدید در کمک به سرعت یافتن توسعه میادین مطرح است.

وی افزود: این واحدهای سیار در ظرفیت های 10 هزار بشکه ای و همگام با افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی به تدریج افزوده می شوند و این روند تا زمان تکمیل واحد فرآورش بزرگ نفت این میدان ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل متن ظرفیت تولید نهایی میدان آزادگان جنوبی را در فاز دوم روزانه 600 هزار بشکه اعلام کرد و گفت: استفاده از یونیت‌های فرآورش سیار نفت باعث می شود در روند توسعه این میدان اختلالی به دلیل مهیا نبودن ظرفیت فراورش ایجاد نشود.

وی همچنین گفت: دستگاه های یادشده به دلیل کاربری موقت و تا زمان مهیا شدن واحد دائمی معمولا به صورت اجاره ای مورد استفاده شرکت‌های نفتی جهان قرار می‌گیرند و همین موضوع باعث می شود هزینه سرباری هم به طرح توسعه میدان آزادگان تحمیل نشود.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: در میدان‌های در حال توسعه منطقه غرب کارون 67 میلیارد بشکه نفت درجا پیش بینی شده است که یک درصد افزایش ضریب بازیافت از این میدان‎ها به معنای اضافه شدن 670 میلیون بشکه نفت به دارایی ملی ایران خواهد بود و با در نظرگرفتن نرخ های کنونی قیمت جهانی نفت، ارزشی در حدود 33 میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر به وسیله مشارکت های فنی و علمی و اعمال روش ها و کاربست فناوری های نوین موفق شویم ضریب بازیافت این میادین را تا حدود 20 درصد افزایش دهیم 670 میلیارد دلار به دارایی و درآمد ملی ایران افزوده خواهد شد.

شهنازی زاده گفت : بی تردید همه دولتمردان علاقمند به توسعه و پیشرفت ایران اسلامی هستند اما واقعیت اینجاست که توسعه صنعت نفت به عنوان موتور محرک اقتصاد ملی ایران نیازمند سه گزینه مهم شامل ثبات در تصمیم گیری‌ها و رویکردها، امنیت سرمایه گذاری و سیاست گذاری عقلایی است.

مدیرعامل شرکت متن یادآور شد: الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران که می تواند زمینه ساز عصر تازه‌ای از توسعه اقتصاد ایران باشد در خود حاوی هر سه گزینه یاد شده است و امیدواریم با تداوم حرکت دولت خدمتگزار، در نهایت شاهد پیشرفت و اعتلای ایران باشیم.

شهنازی زاده ادامه داد: توقع ملت بزرگ ایران و رهبری معظم انقلاب از صنعت نفت، مهیا کردن زیرساخت های لازم برای ساختن ایران آباد، آزاد و توسعه یافته است که رهبری به صراحت در سند چشم انداز ذکر کرده اند، در همه اسناد بالادستی از جمله ابلاغیه اقتصاد مقاومتی هم نقش و مسئولیت بزرگی بر دوش صنعت نفت است و به همین دلیل ادامه مسیر پیشرفت این صنعت یکی از الزامات تحقق مطالبه ملت و رهبری عزیز است.


کد خبر 276886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =