طرح برندسازی جایگاه‎های سوخت سبب چرخش حاشیه سود دولت به بخش خصوصی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران در نظر دارد با اجرای طرح برندسازی جایگاه‎های عرضه سوخت حاشیه سود را از دولت به آنها محول کند.

به گزارش شانا، منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران روز چهارشنبه (سوم خردادماه) در نشست تبیین سیاست‌های راهبردی طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی (برندینگ) گفت: برای هر تغییری مقاومت‌هایی وجود دارد اگر بخواهیم رویکردی تازه را در مجموعه جاری کنیم نیازمند تغییر راهبردی هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط کسب و کار در دنیا تغییر کرده است، گفت: ما نمی توانیم پس از گذشت 90 سال همچنان با همان روش‌های قدیمی در فضای کسب و کار فعالیت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، هم اکنون حدود 40 سال از نسل برند در دنیا می گذرد، اما ما در توزیع سوخت هنوز وارد مراحل ابتدایی هم نشده‌ایم.

ریاحی با نام بردن از نسل نخست به عنوان نسل تولید، نسل دوم، نسل فروش، نسل سوم، بازاریابی و نسل چهارم برندینگ، ادامه داد: ما هنوز در نسل دوم و مرحله فروش باقی مانده ایم؛ این در حالی است که انسان از صبح تا شب با حداقل 40 برند متنوع در زندگی خود روبه‎روست.

وی با تاکید بر اینکه اصل تجارت امروز اصل برندینگ است، ادامه داد: هم اکنون بحث تولید بدون کارخانه ‌ای در همه دنیا مطرح است و شرکت‌های بزرگ با یکدیگر ادغام راهبردی می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، این شرکت‌ها تولید را در باصرفه ترین مکان، تامین سرمایه را نیز در به صرفه ترین مکان و حتی فروش را در باصرفه ترین مکان ممکن انجام می دهند.

ریاحی تاکید کرد: اگر ما وارد این چرخه جهانی نشویم، اتفاق‎های مبهمی برای ما رقم خواهد خورد.

چرخش حاشیه سود از دولت به بخش خصوصی

ریاحی تصریح کرد: این بسیار خوب است که شرکت‌ها و جایگاه‌ها به سبب وفاداری تمایلی به جدا شدن از بدنه شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران نداشته باشند، اما باید در نظر گرفت که این شرکت و در واقع دولت در نظر دارد با این کار حاشیه سود خود را به آنها محول کند.

وی با بیان این‌که  شرکت‎های برند اگر احساس کنند که وارد فضای مطلوبی شده اند، شکوفا خواهند شد، افزود: ما برای ایجاد این فضای مطلوب تلاش می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران از عوامل علت معلولی، عوامل زیرساختی، عوامل پشتیبان، فرآیندها، راهبردها و پیامدها به عنوان الگوی اصلی برندسازی نام برد و گفت: همه این عوامل در حال ایجاد هستند.

وی در ادامه به چالش‌های برند اشاره کرد و افزود: چالش سازمانی، چالش معماری، برنامه ای و دستیابی به مزیت رقابتی از جمله این چالش‌هاست که خوشبختانه همه مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران، پالایش و پخش و به طور کلی صنعت نفت و حتی دولت دست به دست هم داده اند و در حال رفع این چالش‌ها هستند.

ریاحی از سیاستگذاری مناسب حمایتی، تسهیل گری و کاهش بوروکراسی اداری، تنظیم گری جهت توسعه برند، ایجاد فضای رقابتی و حذف رانت‌ها و بازارسازی و توسعه برند به عنوان مولفه‌های وظایف حاکمیت در تحقق برند نام برد.

به گفته وی، از هم اکنون حاکمیت در حال ایجاد همه این موارد است و در بخش تنظیم گری نیز می توان به تنظیم گرهای مالی، بازرگانی، بهره برداری، ایمنی، آموزش و توسعه، نظام مهندسی سوخت‌رسانی، کنترل و نظارت های استانی و ... می توان اشاره کرد.

پیامدهای مثبت اجرای برندینگ

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفت،ی طرح برندینگ در صورت اجرا با پیامدهای بسیار مثبتی روبه‌رو خواهد بود.

وی گفت: ایجاد زمینه و عرصه های جدید کسب و کار، ایجاد ظرفیت ‌های اشتغال جدید، گسترش حق انتخاب مصرف کننده، کاهش هزینه های شرکتت و کاهش خطاهای راهبردی از جمله این پیامدها خواهد بود.

ریاحی ادامه داد: همچنین حل مسائل حقوقی، مالی، قراردادی، بازرگانی و ...، ایجاد رضایت و اطمینان ذینفعان، سرآمدی در عملیات و پاسخگویی بیشتر و شفافیت در عملیات و کاهش بوروکراسی نیز از دیگر پیامدهای اجرای طرح برندینگ است.

 نشست تبیین سیاست‌های راهبردی طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره ای توزیع فرآورده‌های نفتی (برندینگ) روز چهارشنبه (سوم خردادماه) همزمان با سالروز آزادی خرمشهر، با حضور همه مدیران ارشد و میانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و همچنین مدیران مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران برگزار شد.

در این نشست مواردی همچون؛ تعریف برند، الگوی اصلی برندسازی، ماهیت سه گانه برندسازی، الزام‎های برند، چالش‌های برند، وظایف حاکمیت در تحقق برند، چرخه تکاملی ایجاد برند، جایگاه برند، نگرش فرآیندی به برندینگ، آثار نگرش فرآیندی به برندینگ، تعارض‌های برند، سطوح آمادگی پذیرش برند، راهبردهای توسعه برند، برنامه‌ها و پیامدهای برند بررسی و تبیین شد.

کد خبر 276978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =