۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
  • کد خبر: 276981
اصل تمدید توافق اوپک مورد پذیرش اعضاست

وزیر نفت گفت: به نظر می رسد که در باره اصل تمدید توافق اوپک، میان اعضای این سازمان برای مبنای اظهارنظرهایی که از سوی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک مطرح شده است، اجماع وجود دارد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه روز چهارشنبه ( سوم خردادماه) در حاشیه امضای بزرگترین قرارداد ساخت کالای صنعت نفت در پسابرجام درباره این که پیشنهاد ایران برای نشست یکصد و هفتاد و دومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) چیست، اظهار کرد: ما پیشنهاد خاصی نداشتیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا امکان توافق اوپک برای یک دوره یکساله وجود دارد، تصریح کرد: پیشنهادهای در این زمینه برای یک دوره 6 ماهه یا 9 ماهه است.

وزیر نفت در این باره که آیا ایران با تمدید 6 ماهه یا 9 ماهه توافق اوپک موافقت می کند، گفت: ایران در این زمینه مشکلی ندارد، با هر تصمیمی که اکثریت اتخاذ کنند، موافق خواهد بود.

زنگنه درباره احتمال کاهش دوباره تولید اعضای اوپک هم گفت: هیچ بحثی درباره عدد کاهشی فعلا نیست، مگر این که بحث جدیدی مطرح شود.

وی درباره این که آیا امکان کاهش تولید نفت ایران وجود دارد، گفت: خیر، ایران تولید نفت خود را کاهش نمی دهد.

وزیر نفت به این سوال که با توجه به قرارداد تسلیحاتی میان آمریکا و عربستان امکان کارشکنی عربستان در نشست 172 اوپک وجود دارد، اظهار کرد: من علائمی ندیدم. اکنون نشانه‎ها این است که عربستان علاقه‎مند است قیمت‌ نفت بالا برود.

اوپک در نشست 171 اوپک در 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 95) تصمیم گرفت مجموع تولید نفت اعضای این سازمان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش یابد، غیراوپکی‌ها از جمله روسیه نیز همسو با این تصمیم و در نشست با اوپکی ها تصمیم گرفته بودند تولید نفت خود را حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند. این تصمیم از یکم ژانویه 2017 اجرایی شد.

زنگنه درباره این که مانع کنونی برای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی در بخش بالادستی صنعت نفت ایران چیست، اظهار کرد: الحمد ا.. با انتخابات 29 اردیبهشت ماه، بسیاری از این موانع برداشته شده است.

وی درباره این که صادرات گاز به عراق با توجه به مذاکرات هفته گذشته به کجا رسیده است، اظهار کرد: به محض گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) این قرارداد اجرایی می شود.

 

 

کد خبر 276981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =