پاسخ شرکت ملی گاز به ادعا‎های خبرگزاری مهر درباره صادرات گاز ایران به ترکیه

شرکت ملی گاز ایران به دنبال انتشار خبری با عنوان «شکست در پرونده ترکیه؛ سومین افتضاح وزارت نفت/سازمان بازرسی ورود کند» که 20 خردادماه در خبرگزاری مهر منتشر شد، توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، در جوابیه شرکت ملی گاز ایران به خبرگزاری مهر آمده است:

1- برخلاف گفته نائب رئیس محترم کمیسیون انرژی در همه مراحل داوری مد نظر، نمایندگان نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور حضور دائمی داشته و در جریان کل مذاکرات و رویدادها قرار گرفته اند و همچنین کارگروهی متشکل از نمایندگان مختلف سازمان‌های نظارتی به صورت هفتگی تشکیل و نتایج و مصوبه‎ها به صورت مستمر در اختیار مسئولان مرتبط قرار گرفته است.

2- در باره ادعای ارتباط میان دو قرارداد صادرات گاز به ترکیه و پرونده کرسنت به اطلاع می‌رساند این شرکت صراحتاً اعلام کرده است که هیچ گونه ارتباطی میان دو قرارداد وجود نداشته و ندارد، بنابراین با توجه به تأکید جناب آقای خادمی مبنی بر ارتباط دو موضوع فوق با یکدیگر تقاضا دارد اسناد و مستندات مرتبط را برای استحضار ملت شریف ایران به طور رسمی اعلام کنند.

3- برخلاف اعلام نظر جناب آقای خادمی قرارداد با ترکیه 35 ساله نبوده و اعلام فروش گاز به میزان هفت هزار متر مکعب به قیمت 570 دلار نیز کاملاً غلط و نشان از نبود آگاهی کامل درباره این قرارداد است، از این رو خواهشمند است مستندات مربوط به طول زمان قرارداد و قیمت‌های اعلام شده ادعایی را برای استحضار ملت شریف ایران اعلام کنند.

4- در باره حضور و دفاع از پرونده و شکایت ترکیه در دوران دولت قبل و کنونی اعلام می‎کندکه داوران و وکلای هر دو پرونده یکی بوده و تیم منسجمی با همکاری تیم قبلی تشکیل و دفاعیات صورت گرفته است و مطالب اعلام شده کاملاً تکذیب می شود . لذا به جد خواهشمند است مستندات مربوط به « اهمال صد درصدی در پیگیری پرونده » را نیز رسماً اعلام نمایند.

5- مفهوم گاز مفت و یا گاز مجانی بدون ارائه هر گونه مستندی و صرفاً با نیت در بوق و کرنا کردن آن، از شخص نائب رئیس محترم کمیسیون انرژی مجلس بسیار بعید و دور از انتظار است، زیرا ایشان بهتر می دانند اطلاعات هر گونه قرارداد و اتفاقات و روند بعدی آن به صورت دائمی در اختیار نهادهای مرتبط و از جمله کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد و این گونه برخورد و اعلام موضوع به جز تشویش اذهان عمومی سودی در پی ندارد.

6- در بخش دیگری از سخنان ایشان موضوع خوش بینانه و بدبینانه در پیگیری پرونده مطرح می شود که از نظر کارشناسی بدون توجیه فنی و استنادی بوده و جای بسی تأسف دارد که تلاش شده دو موضوع کاملاً غیر مرتبط به انحاء گوناگون به هم ربط داده شوند.

7- موضوع افزایش رقم 2 میلیارد دلار به 4 میلیارد دلار و اختصاص 2 میلیارد دلار به عنوان هزینه وکلای بین المللی نیز بسیار عجیب و دور از انتظار و کاملا خلاف واقع می باشد و قطعاً چنین هزینه ای با این میزان پرداخت نشده و موضوع کلاً تکذیب می شود.

کد خبر 277211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =