سبد صادرات نفت خام ایران تنظیم می‎شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برنامه‎ریزی برای تنظیم و هدفمندسازی سبد صادرات نفت خام کشور خبر داد.

به گزارش شانا، علی کاردر، امروز (سه‌شنبه، 30 خردادماه) در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت Eni ایتالیا، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: با ایجاد و تنظیم سبد صادرات نفت خام، مشخص می‎شود چه میزان نفت در قالب چه مدلی به کدام کشورها عرضه شود و این اقدام افزون بر ایجاد موازنه در عرضه نفت به کشورهای مختلف، از ایجاد تغییرات ناگهانی در روند صادرات و یا وابسته شدن کشور به تقاضای نفت برخی شرکت‎ها جلوگیری می‎کند.

وی ظرفیت تولید نفت ایران را حدود چهار میلیون بشکه در روز خواند و ادامه داد: در ماه گذشته، 50 درصد محموله‌های صادراتی نفت خام ایران روانه بازارهای اروپا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران ظرفیت‎سازی می‎کند و میزان تولید و صادرات که مبحثی حاکمیتی است از سوی وزارت نفت مشخص و اعلام می‎شود.

فاز 11 در آستانه امضای قرارداد؛ آزادگان در تدارک مناقصه محدود

کاردر درباره قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی که بر خلاف برخی شنیده‎ها طی روزهای اخیر امضا نشد، توضیح داد: متن این قرارداد نهایی شده است و با دریافت برخی مجوزهای باقیمانده و هماهنگی میان مدیران ارشد شرکت‎های طرف قرارداد برای حضور در مراسم، این قرارداد ظرف هفته‎های آینده امضا می‎شود.

وی یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران و شرکت‏‌های طرف قرارداد، پیش از امضای قرارداد، مجوزهای لازم را از ارگان‎های مختلف دریافت می‎کنند و به این ترتیب، قرارداد بلافاصله پس از امضا وارد مرحله اجرا می‎شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مناقصه میدان آزادگان نیز توضیح داد: به جای این‎که اسناد مناقصه برای همه شرکت‎ها ارسال شود، نامه‎ای ارسال شد تا بر مبنای آن، شرکت‎هایی که تمایل به حضور در مناقصه آزادگان دارند اعلام آمادگی کنند و پس از نهایی شدن این کار، مناقصه محدود برگزار می‎شود.

وی با بیان این‎که فرآیند این کار چند هفته‎ای زمان می‎برد، عنوان کرد: همچنین از آنجا که برخی شرکت کنندگان در مناقصه، پیش از این با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه امضا نکرده‎اند و طبیعی است مطالعات فنی آنها چند ماه زمان ببرد، بعید است قرارداد میدان آزادگان در این دولت امضا شود.

 مراسم امضای تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت eni ایتالیا

ادامه مذاکره با مرسک، تدوین بسته‎های کاری توسعه فرزاد بی

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره با شرکت دانمارکی مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: مدل فنی ارائه شده از سوی مرسک بررسی شد و کارشناسان ما دیدگاه‎های پیشنهادی خود را روی این مدل ارائه کرده‎اند.

کاردر گفت: تاکید ما بر این است که با توجه به مشترک بودن مخزن، سرعت تخلیه افزایش یابد.

وی با بیان این‎که تاکنون به جز مرسک، شرکت دیگری برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل نکرده است، ادامه داد: لایه نفتی میدانی تکنیکال است و مرسک تجارب خوبی در این زمینه دارد.

کاردر همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‎که گویا هندی‎ها انتظار دارند ایران توسعه فرزاد بی را به آنان واگذار کند، عنوان کرد: اگر قراردادی بخواهد از ابتدا تحمیلی پیش رود، بدون شک در درازمدت نمی‌توانددوام بیاورد و اثربخش شود.

وی ادامه داد: در حال آماده سازی بسته‎های کاری در قالب EPCF برای توسعه فرزاد بی هستیم و با این حال همچنان اگر مدل مالی که از منظر شرکت ملی نفت ایران دارای توجیه اقتصادی است ارائه شود، آن را دریافت و بررسی می‎کنیم؛ اما روند توسعه میدان متوقف نخواهد شد.

به گفته کاردر، شرکت ملی نفت ایران بر اساس تفاهم‌نامه‎های مطالعاتی که امضا کرده است، باید حدود 75 طرح مطالعاتی دریافت کند که از این میان تاکنون بیش از 20 طرح دریافت شده است.

تشکیل کمیته‎های مشترک با عراق و قطر

کاردر در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‎های مشترک ایران با کشورهای همسایه برای توسعه صیانتی مخازن مشترک نیز توضیح داد: قطر در این زمینه درخواست تشکیل کمیته‎ای مشترک داشت و نخستین جلسه این کمیته نیز برگزار شده است؛ همچنین با عراق نیز جلسه مشترکی برگزار شده است.

وی یادآور شد: ایران از همکاری در این زمینه استقبال می‏‌کند زیرا دو طرف از این همکاری منتفع می‎شوند.

بر پایه این گزارش، تفاهم‌نامه همکاری (MOU) با هدف مطالعه میدان‎های کیش و دارخوین، ساعتی پیش میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت Eni ایتالیا امضا شد.

کد خبر 277293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =