صادرات روزانه حدود 8 میلیون بشکه نفت از پایانه خارک امکانپذیر است

مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران از آماده‎سازی همزمان 9 اسکله برای پهلوگیری کشتی‎های نفتکش در پایانه خارک خبر داد و گفت: : هم‎اکنون صادرات روزانه حدود هشت میلیون بشکه نفت از این پایانه امکانپذیر است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پایانه‎های نفتی ایران، سید پیروز موسوی گفت: حدود 95 درصد صادرات نفت خام کشور از اسکله‌های شرقی و غربی پایانه نفتی خارک انجام می‎شود و خوشبختانه با تلاش کارکنان و فعالسازی چهار اسکله، تعداد اسکله‎های آماده برای پهلوگیری نفتکش‎ها در خارک به 9 اسکله افزایش یافته است.

وی گفت: از میان شرکت‌های اروپایی، تاکنون شرکت فرانسوی توتال بیشترین نفتکش تحت اجاره خود را برای دریافت نفت به پایانه خارک اعزام کرده است؛ همچنین 70 تا 75 درصد نفت ایران به ویژه به سوی مقاصد آسیایی توسط ناوگان شرکت ملی نفتکش صادر شده است.

موسوی با اشاره به افزایش رفت و آمد کشتی‌های نفتکش خارجی در پایانه‌های نفتی ایران در دوران پسابرجام، گفت: تاکنون شرکت‌هایی همچون توتال، انی ایتالیا، لوک‎اویل روسیه، شرکت‌های یونانی، بلاروس، نروژ و ... با ارسال نفتکش اقدام به بارگیری نفت خام صادراتی ایران در پایانه خارک کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، 240 میلیون بشکه نفت سبک ایران در سال 95 از پایانه خارک صادر شده است.

بررسی فنی پروژه رفع آبشستگی خطوط لوله صادراتی نفت خام 

موسوی همچنین در نشستی که با هدف بررسی فنی پروژه رفع آبشستگی خطوط لوله صادراتی نفت خام کشور در جزیره خارک برگزار شد، بر ضرورت تکمیل این پروژه در حدفاصل بندر گناوه-جزیره خارک با توجه به ضرورت شتاب‎دهی به توسعه و بهبود زیرساخت‎های صادراتی نفت خام کشور تاکید کرد.

وی یادآور شد: هرچند برای رفع آبشستگی‎های خطوط لوله زیر دریایی نیز فعالیت‎هایی همچون تزریق سیمان داشتیم و ۳۰۰ نقطه بحرانی را ایمن کردیم، اما تکمیل این پروژه به منظور نوسازی و بهسازی زیرساخت‎های صادراتی و در مسیر تحقق اهداف راهبردی صنعت نفت ضرورت دارد.

این مقام مسئول به نوسازی و بازسازی اسکله و تجهیزات پایانه خارک اشاره کرد و افزود: هم‎اکنون غول‎پیکرترین کشتی‌های نفتکش جهان (سوپر تانکرهای VLCC) امکان پهلوگیری در اسکله آذرپاد را دارند.

به گفته موسوی، در انجام عملیات کشتی به کشتی توسط متخصصان داخلی هم رکوردهایی به ثبت رسیده به طوری‌که سال گذشته در طول 6 ماه 26 عملیات کشتی به کشتی برای صادرات میعانات گازی اجرایی شده است.

کد خبر 277336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =