اجرای قراردادهای نفتی سبب ورود سرمایه‎های جدید به ایران می‌شود

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این‌که تاخیر در اجرای قراردادهای جدید نفتی سبب تصاحب بازارهای بین‌المللی ازسوی کشورهای رقیب می‌شود گفت: این قراردادها در گام نخست می‌تواند سرمایه‎گذاری‌های جدیدی وارد ایران کند و در گام بعد، دیگر صنایع را رونق بخشد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به نقش و ضرورت اجرای قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: صنعت نفت، موتور محرکه اقتصاد به شمار می‌رود و در خروج از رکود و حل مشکلات اقتصادی کشور، نقش مهمی دارد.

وی با بیان این‌که ظرفیت‌های بزرگی در کشور وجود دارد، افزود: ایران دارای بزرگترین ذخایر گازی و چهارمین ذخایر نفتی دنیاست که باید از آن‌ها استفاده کرد.

حسینی تصریح کرد: با وجود این‌که ظرفیت‌های ما در صنعت نفت قابل مقایسه با همسایگان نیست، اما آن‌ها به سرعت در حال توسعه میدان‌های نفت و گاز خود هستند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این‌که بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز افزایش یابد، گفت: با وجود برخورداری از ذخایر بزرگ گازی، میزان صادرات گاز و حضور در بازارهای بین‌المللی این محصول، اندک است، البته با توسعه صنعت نفت، علاوه بر کسب مزایای اقتصادی، می‌توانیم بر مسایل سیاسی و بازارهای بین‌المللی نیز اثر گزار باشیم.

وی به صادرات گاز روسیه به اروپا اشاره و عنوان کرد: اروپا به گاز روسیه وابسته است، که این مسئله سبب شده است در تنظیم روابط سیاسی و اقتصادی با اروپا، روسیه دست بالا را داشته باشد.

حسینی با بیان این‌که همه کشورهای حاشیه خلیج فارس تشنه گاز هستند، افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اکنون اقدام به واردات محموله ال ان اجی از آن سوی دنیا می‌کنند، این در حالی است که با یک خط لوله 150 کیلومتری می‌توانیم به آن‌ها گاز صادر کنیم.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به ضرورت سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری در صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: تامین این حجم از سرمایه گذاری، خارج از توان اقتصاد ماست، همچنین در برخی صنایع، به فناوری‌های جدید دسترسی نداریم که باعث می‌شود، هزینه‌ها بالا رفته و بهره‌وری کاهش یابد.

وی با بیان این‌که باید فناوری‌های جدید را در صنعت نفت، وارد کشور کرده و بومی کنیم، عنوان کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای در داخل کشور وجود دارد که نیاز به فناوری‌های جدید دارد، در قراردادهای جدید نفتی، موضوع انتقال فناوری به کشور و رشد شرکت‌های داخلی در کنار شرکت‌های بین‌المللی، لحاظ شده است.

حسینی به وجود رکود نسبی اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: تجربه‌های کشورهای آسیای جنوب شرقی و سایر مناطق دنیا نشان می‌دهد که در تمام آن‌ها، برای خروج از رکود، پول برای بخش تولید، تزریق شده است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ادامه داد: قراردادهای جدید نفتی، در گام نخست می‌تواند سرمایه‎گذاری‌های جدیدی وارد ایران کند و در گام بعد می‌تواند سبب رونق دیگر صنایع شود، همچنین پولی که وارد کشور می‌شود به تدریج در بخش پایین دستی و دیگر صنایع سرمایه گذاری می‌شود که افزایش تولید و اشتغال آفرینی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این‌که توسعه صنعت نفت، سبب تقویت قدرت ملی می‌شود، افزود: اگر در اجرای قراردادهای جدید نفتی و جذب سرمایه‌های جدید، تاخیر داشته باشیم، رقبا و همسایگان ما، بازار و ابتکار عمل را در اختیار خود می‌گیرند، اما در صورتی که میزان تولید نفت کشور افزایش یابد، قدرت تاثیرگذاری در اوپک نیز افزایش خواهد یافت.

کد خبر 277338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =