پاسخ روابط عمومی وزارت نفت به ادعاهای مجدد روزنامه کیهان

خوب است روزنامه کیهان در گزارشی به مخاطبانش بگوید در دوره تحریم چه پولهای هنگفتی از کف کشور رفت و به اعتبار آن طبقه ای دلال چگونه یک شبه توانست به ثروتی برسد که تنها در افسانه ها می توان برای آن مثالی جست.

به گزارش شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی انتشار گزارشی با عنوان «بازی رسانه‌ای وزارت نفت برای انحراف افکار از جریمه گازی و خسارت کرسنت»، توضیحاتی را ارائه داد که کیهان افزون بر انتشار این جوابیه در تاریخ 28 خردادماه در پاسخ به آن مطالب خلاف واقعی منتشر کرد، از این رو اداره کل روابط عمومی وزارت نفت وفق تبصره یک ماده 23 قانون مطبوعات و به جهت تنویر افکار مخاطبان جوابیه دیگری برای این روزنامه ارسال کرد که با توجه به عدم تمکین روزنامه کیهان مبنی بر انتشار جوابیه وزارت نفت، متن این جوابیه در شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) انتشار می یابد، بدیهی است حق پیگرد حقوقی این موضوع نزد مراجع ذیصلاح محفوظ است.

توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در جوابیه دوم به روزنامه کیهان به شرح زیر است:

1- یکی از وظایف ذاتی نهاد روابط عمومی در هر سازمانی روشنگری نسبت به طرح ابهام‌هایی است که پیرامون فعالیت آن سازمان مطرح می‌شود و به همین علت اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با توجه به هجمه‌های خبری و ابهام زایی از سوی برخی رسانه‌ها، روشنگری در این موارد را وظیفه حرفه‌ای خود دانسته و بدان عمل می کند. البته برخلاف تصور کیهان، وزیر محترم نفت و به تبع ایشان قاطبه کارکنان خدوم وزارت نفت در بخش‌های فنی و مهندسی به فعالیت‌های حرفه‌ای خود مشغول هستند که ثمرات این خدمت مقدس برای اعتلای کشور بر کسی پوشیده نیست و از این‌رو تعبیر کلی «بنگاه تولید بیانیه های توهین‌آمیز» به مجموعه وزارت نفت خود مصداق بداخلاقی و نهایت بی‌انصافی است.

2- هر خواننده منصفی با خواندن جوابیه و توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت متوجه می‌شود متن ارسالی عاری از مصادیق هتاکی و کلمات غیر احترام آمیز بوده و تنها با ذکر دلیل و استدلال به منظور روشنگری و ابهام زدایی به طرح موضوع پرداخته است.

3- تکرار برخی اخبار مربوط به فعالیت‌های مربوط به خودکفایی بنزین همان‌گونه که پیش‌تر نیز عنوان شد در رسانه‌های موافق یا منتقد دولت به خودی خود اشکالی ندارد اما اینکه این موضوع دستاویزی برای تشویش اذهان عمومی شده و با نگفتن همه حقایق یک پروژه عظیم صنعتی و به قصد انحراف افکار عمومی، نادیده انگاشتن و زیر‌سوال بردن تلاش و خدمت شبانه روزی دولتمردان و نهادهای قانونی نظام جمهوری اسلامی است، که خود جفایی بزرگتر به شمار می‎رود.

به گواه بسیاری از گزارش‌هایی که رسانه‌ها درباره تلاش برای رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین از مدت‌ها پیش مطرح کرده بودند همگی نشان می‌دهد این هدف از ماه‌ها و سال‌ها پیش از بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس مطرح بوده و طرح آن ربطی به ایام پیش از انتخابات ندارد. باز هم یادآور می‌شویم که خودکفایی مانند کلید یک لامپ نیست که با فشردن آن در یک لحظه محقق شود. خودکفایی در تولید بنزین مانند تلاش مجموعه فنی و مهندسی کشور برای دستیابی به خودکفایی در عرصه نظامی، هسته ای و ... نیازمند تلاش، حمایت همه جانبه و هماهنگ است و ان‌شاءالله به‌زودی نیز نه تنها در تولید بنزین خودکفا می‌شویم بلکه همانند دیگر فرآورده های نفتی و پتروشیمی به یکی از صادرکنندگان اصلی این فرآورده راهبردی در دنیا بدل خواهیم شد.

4- بارها روند پیشرفت اجرایی ساخت پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در قالب ده‌ها خبر،‌ مصاحبه و گزارش‌های مبتنی بر آمار و مستندات رسمی به روشنی تشریح و حقایق درباره جزئیات این طرح برای مخاطبان عنوان شده است. بارها عنوان شده است پیشرفت واقعی بخش‌های فرآیندی پروژه پس از 6 سال در دولت نهم و دهم با پیشرفتی در حدود 43 درصد به وزارت نفت رسید که آن‌هم به صورت کلافی سردرگم بود و اساسا گره‌گشایی از طرحی که سرانجامی برای آن متصور نبود، خود شاهکاری از مدیریت جهادی مدیران دولت یازدهم در تبدیل یک چالش بزرگ صنعتی به فرصتی برای خودکفایی کشور در بنزین به شمار می آید. از این رو اصرار بر تکرار مباحث غیرحرفه ای و ذکر آمارهای نادرست در گزارش‌هایی از این دست خارج از حوصله خوانندگان خواهد بود. مردم به صراحت در سال‌های اخیر نشان داده اند که بیش از آن‌که خواهان بازگشت به عقب باشند مایل به مشاهده توسعه، پیشرفت و آینده روشن کشور هستند.

5-حقایق برجام و گشایش‌های آن در عرصه اقتصاد و پروژه‌های کشور بر همگان مشخص است. بر بسیاری از مدیران و فعالان صنعتی و اقتصادی کشور پوشیده نیست که در دوران تحریم برای خرید تجهیزات صنعتی و وارد کردن آن به کشور از چه راه‌ها و واسطه‌هایی و با تحمل چه مرارت‌ها و سرانجام قیمتی چند برابری و بدون تضمین، کالاهای مورد نیاز پروژه ها به کشور می‌آمد.

خوب است روزنامه کیهان در گزارشی به مخاطبانش بگوید در دوره تحریم چه پول‌های هنگفتی از کف کشور رفت و به اعتبار آن طبقه‌ای دلال چگونه یک شبه توانست به ثروتی برسد که تنها در افسانه‌ها می توان برای آن مثالی جست. جای شگفتی است چگونه برخی تداوم این مسیر مفسده برانگیز و سنگلاخ را برای کشور به مسیر روشن،‌ مستقیم و نظارت پذیر ترجیح می دهند و باز هم تکرار می کنند که اگر تحریمها برقرار بود آنها می توانستند از مراجع و منابع دیگری مثل چین به واردات کالاهای مورد نیاز طرح‌ها اقدام کنند. آری می توانستند اما به چه قیمتی و از جیب چه کسی؟

6- همانگونه که بارها عنوان شده نهاد ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در زمان صلح در خدمت اقتصاد و سازندگی کشور بوده و از همین رو با اتکا به تلاش و توان این مجموعه تاکنون بسیاری از پروژه های کشور از جمله صنعت نفت به این مجموعه سپرده شده است و در نهایت همکاری برادرانه با دیگر ارکان، این طرح‌ها به ثمر نشسته است. پس، شایسته نیست جایگاه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) را در سطح یک بنگاه اقتصادی صرف تقلیل داده و با طرح مسائل بی ربط به مرزبندی آن با دولت اقدام کرد زیرا در نهایت هدف غایی و والای مجموعه دولت و ارکانی مانند نهاد قرارگاه، خدمت به نظام جمهوری اسلامی و اعتلای کشور است. همانگونه که مهندس زنگنه در مراسم آغاز تولید مستمر از فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تصریح و تاکید کرد: علی رغم برخی تحریک‌هایی که برای ایجاد فاصله میان وزارت نفت و قرارگاه انجام شد، پروژه های واگذار شده از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نهایت دوستی، صفا، صمیمیت و برادرانه اجرا شد و افتخار آن نیز متعلق به ملت شریف ایران،‌ مقام معظم رهبری، شهدا، ایثارگران و خانواده‌های آنان است.

7- آیا طرح موضوع‎هایی از این دست که وزارت نفت دولت یازدهم پول گاز را حتی از پیرزن فقیر روستایی هم دریافت می کند و از آن سو گاز را به مجانی به خارجی‌ها صادر می‌کند مصداق عوام‌فریبی و تشویش اذهان و ایجاد دوقطبی های خطرناک سیاسی نیست؟ دریافت پول خدماتی مانند آب، برق، گاز، تلفن و ... چنانچه از سوی قانون‌گذار مستثنی و یا شامل تخفیفات قانونی نشده باشد وظیفه همه دولت‌ها بوده و ربطی به دولت یازدهم ندارد. از سویی دیگر برای چندمین بار تکرار می شود که ارسال گاز به ترکیه حسب قرارداد امضا شده میان دو کشور و بر اساس اصول قراردادی صورت گرفته و به هیچ وجه موضوع ارسال رایگان گاز و یا اهمال دولت یازدهم در این زمینه مطرح نیست. ما روزی پول گاز را در سطحی بالاتر از عرف منطقه از ترکیه دریافت کرده ایم و اکنون طبق حکم داوری و مطابق توافق طرفین و البته بسیار کمتر از عددی که طرف ترکیه‌ای مدعی بود، قیمت تعدیل شده و بر این اساس بخشی از آن پول دریافت شده در قالب صادرات حجم مشخصی از گاز به ترکیه تسویه می‌شود. 

8- وزارت نفت بر خلاف روزنامه کیهان هیچ پشت پرده مبهمی ندارد و ارسال جوابیه‌های چند صفحه‌ای ازسوی اداره کل روابط عمومی این وزارتخانه خود نشان دهنده تلاش بی وقفه این مجموعه برای انجام وظیفه ذاتی خود یعنی روشنگری رسانه‌ای و ابهام زدایی و ارائه توضیح درباره ادعاها، مطالب خلاف واقع و بداخلاقی‎های رسانه‌ای نزد افکار عمومی است. بدیهی است اداره کل روابط عمومی وزارت نفت بنا بر رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر انتشار «اخبار خوب، مفید و امیدبخش» در کشور، خود را موظف به اطلاع رسانی دستاوردهای اقتدار آفرین و امیدبخش وزارت نفت دانسته و در این راه خستگی ناپذیر خواهد بود.

کد خبر 277340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =