انتخاب مدیران پروژه‎های صنعت نفت ضابطه‎مند می‎شود

شیوه نامه فرآیند انتصاب، ارتقا و مزایای دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای مدیریت طرح، به‎تازگی از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است، اما این ابلاغیه دقیقا کدام دسته از کارکنان وزارت نفت را شامل می‌شود؟

شرایط احراز گواهینامه و مبانی کار چیست؟ مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت در این میان چه نقشی ایفا می‎کند؟ دریافت کنندگان گواهینامه‎های صلاحیت حرفه‌ای از چه مزایایی برخوردار می‎شوند و ...، پاسخ پرسش‌هایی از این دست را در گفت‎وگوی شانا با محمد دیانت، مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت جویا شده‎ایم که مشروح آن در ادامه آمده است:

شیوه‎‏نامه فرایند انتصاب، ارتقا و مزایای دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‎ای مدیریت طرح، اخیرا از سوی وزیر نفت خطاب به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارتخانه ابلاغ شده که بر اساس آن، مسئولیت صدور گواهینامه‎های صلاحیت حرفه‎ای با مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت است. این گواهینامه‎ها در ادامه همان پروسه توسعه و پرورش مدیران صنعت نفت که از مدت‎ها پیش در مرکز توسعه مدیریت آغاز شد، ارائه می‎شود. درست است؟ 

بله. رویکرد وزیر محترم نفت و شورای معاونان در تصویب شکل‎گیری مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، ضرورت تربیت مدیران حرفه‎ای و متخصص در این صنعت بوده و ویژگی‎های این صنعت مثل تخصصی بودن، پیچیدگی، سروکار داشتن با فناوری‎های بالا، رقابت‏های منطقه‎ای و جهانی و بازنشستگی تعداد قابل توجهی از مدیران نفت، همه و همه بر اهمیت و ضرورت پرورش مدیرانی توانمند برای صنعت نفت اضافه کرده است. به این ترتیب از همان زمان موضوع اعطای گواهینامه به افرادی که فرآیندهای مختلف توسعه را می گذرانند مطرح بود، اما آنچه اخیرا از سوی مهندس زنگنه ابلاغ شده، شیوه‎نامه مربوطه است.

که البته فعلا گویا این شیوه نامه صرفا درباره مدیریت طرح‎هاست.

بله. حدود 2 سال پیش با ارزیابی مشاغل و نیازها در سطح صنعت نفت، 16 حرفه شناسایی و در شورای معاونین وزارت نفت، هفت حرفه به‎عنوان اولویت مورد تایید قرار گرفت. از مجموع این هفت حرفه، بخش عمده‎ای از فعالیت‎های مربوط به ارزیابی و شناسایی حرفه مدیریت پروژه سال گذشته انجام شد و امسال نیز در حال تکمیل است و شیوه‎نامه اخیر وزیر نیز این حرفه را دربر می‎گیرد. البته نکته حائز اهمیت این است که اگرچه این شیوه‎نامه مربوط به حرفه مدیریت طرح است، اما به نحوی تنظیم شده که قابلیت تعمیم به دیگر حرفه‎ها را هم دارد.

گفتید بخش عمده‎ای از کارها در حوزه مدیریت طرح‎ها انجام شده. یعنی تاکنون گواهینامه صلاحیت حرفه‎ای برای فردی صادر شده؟

هم‎اکنون تعدادی از افرادی که در دوره اول مدیریت پروژه شرکت کردند، برای دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‎ای این حوزه واجد شرایط تشخیص داده شده‎اند و با توجه به این‎که مراحل ارزیابی ادامه دارد، به مرور بر تعداد این افراد افزوده خواهد شد.

به عبارت دیگر زمانی که این افراد گواهینامه خود را دریافت کنند، گزینه‎های آماده به کار وزارت نفت در سمت مدیر پروژه خواهند بود. درست است؟

بله.بر اساس بند ج-5 شیوه نامه اگر یکی از شرکت‎های فرعی به دنبال مدیری برای پروژه‎ای باشد و حداقل 2 نفر از دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‎ای مدیریت پروژه در آن شرکت مشغول به کار باشند، آن شرکت موظف است مدیر پروژه را از بین 2 نفر موجود انتخاب کند. البته همانطور که در بند ج شیوه نامه آمده، انتقال و ماموریت افراد از یک شرکت اصلی به شرکت اصلی دیگر هم جهت تصدی سمت‎های مربوطه با موافقت کارمند و شرکت مبدا امکانپذیر است.

چه تفاوتی میان گواهینامه‎های مرکز توسعه مدیریت با دیگر گواهینامه‎های حرفه‎ایست که دیگر نهادهای معتبر صادر می‎کنند؟

مدل توسعه و حرفه‎ای گرایی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، مجموعه‎ای از توانمندی‎ها از جمله دانش، مهارت، تجارب و ویژگی‎های فردی را مدنظر قرار می‎دهد و بر مبنای آن ارزیابی و سپس برنامه توسعه را برای فرد اجرا می‎کند. این رویکرد در مقابل رویکردهایی که صرفا ترویج‎کننده مدرک‎گرایی هستند قرار دارد و به مجموعه‎ای از توانمندی‎های افراد امتیاز می‎دهد. از طرفی بعضی موسسات داخلی و خارجی برای حرفه‎های مختلف گواهینامه‎هایی صادر می‎کنند که به نوعی تعلق حرفه‎ای افراد را به آن حرفه نشان می‎دهد و صرفا در آن صنف دارای ارزش است. بنابراین گواهینامه های صلاحیت حرفه‎ای که پس از موفقیت در فرآیندهای مختلف مرکز به همکاران در سطوح مختلف اعطا می‎شود تفاوت زیادی با گواهینامه‎های صنفی حرفه‎ای مختلف دارد و از جامعیت بیشتری برخوردار است و خاص صنعت نفت است.

شیوه نامه ابلاغی اخیر، اشاره‎ای هم به مزایای شغلی و سازمانی دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‎ای داشته. نوع و میزان این مزایا مشخص شده؟

همانطور که در متن شیوه نامه آمده، برای دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‎ای سطوح مختلف مدیریت پروژه، مزایای شغلی و سازمانی پیش‎بینی شده که به زودی در شورای اداری و استخدامی نفت مورد بررسی قرار خواهد گرفت که پس از این مرحله و مشخص شدن جزئیات، می‎توان در این زمینه بیشتر اطلاع رسانی کرد. این مزایا قابل تعمیم به دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‎ای در دیگر حرفه‎ها هم متناسب با شرایط آنها خواهد بود. البته مزایا تنها وقتی اختصاص می‎یابد که فرد مسئولیت مدیریت پروژه‎ای را عهده‎دار شده باشد

کد خبر 277357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =