قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه ارتباطی با دیگر قراردادهای گازی ندارد

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: قرارداد صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران به ترکیه ارتباطی با دیگر قراردادهای گازی ندارد.​

به گزارش شانا، جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، عصر دیروز (یکشنبه، 11 تیرماه) با موضوع صادرات گاز ایران به ترکیه و با حضور حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به موضوع جلسه کمیسیون متبوع خود اشاره کرد و گفت: قراردادی در خصوص صادرات گاز به ترکیه میان شرکت ملی گاز ایران با شرکت بوتاش ترکیه در سال 1996 میلادی به مدت 26 سال امضا شده است که بر اساس قرارداد، دو طرف می‌توانند هر سه سال یکبار در باره تغییر قیمت درخواست بدهند. 

وی افزود: با توجه به تغییرات قیمتی در بازار انرژی و بر اساس قرارداد، ترکیه دوبار درخواست کاهش قیمت گاز را مطرح کرد که شرکت ملی گاز ایران از لحاظ حقوقی دفاعیاتی در دیوان بین‌المللی داوری سوئیس داشته است که در مجموع دوبار رای به نفع ترکیه صادر شد و قیمت گاز صادراتی به ترکیه کاهش داده شد، البته ترکیه ادعاهای دیگری داشت که با دفاعیات جمهوری اسلامی ایران مورد قبول واقع نشد.

مفتح با بیان این‌که حدود 25 درصد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه کاهش یافته است، تصریح کرد: میزان کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه در مجموع دوبار و در هر بار حدود 12 و 13درصد بوده، البته مقرر شد دیوان محاسبات نوع قرارداد یادشده را بررسی کند که آیا منافع ملی در امضای آن رعایت شده است یا خیر؟

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، عنوان کرد: قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه ارتباطی با قرارداد کرسنت یا دیگر قراردادهای گازی ندارد.

کد خبر 277392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =