سود و صرفه اجرای طرح پیمایش 3100 میلیارد تومان بوده است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس پیمایش، با گذشت 22 ماه از تصویب و اجرای آن، حدود سه میلیارد لیتر معادل 3100 میلیارد تومان سود و صرفه اقتصادی به همراه داشته است.

به گزارش شانا، منصور ریاحی امروز (شنبه، 17 تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برای راه اندازی سامانه تخصیص سهمیه نفت‌گاز (گازوئیل) به ازای پیمایش از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت استفاده کردیم و در این زمینه توانستیم به نتایج مثبت زیادی دست یابیم.

به گفته وی، عرضه نفت‌گاز به ازای پیمایش در چهاردهم بهمن سال 93 در هیئت دولت تصویب و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران متولی اجرای آن شد، پس از آن بود که به منظور روان سازی تامین سوخت نفت‌گاز مورد نیاز ناوگان حمل و نقل این مصوبه به همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط اعلام شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در همان زمان یک کارگروه تخصصی هفته‌ای یک بار و کارگروه‌های فرعی نیز هفته دو بار نشست‌هایی را به این منظور برگزار می‌کردند، به گونه ای که اجرای طرح از مهر 94 آغاز شد.

ریاحی با بیان این‌که بر اساس زیرساخت‌هایی که داشتیم یک سامانه جدید به نام آی فم طراحی کردیم، گفت: این سامانه جدید عرضه نفت و گاز را به طور هوشمند براساس پیمایش مشخص می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این اقدام بسیار کارآمد بود، افزود: پیش از اجرای این طرح روزانه 120 میلیون لیتر نفت‌گاز تخصیص داده می‌شد که به‌طور میانگین روزانه حدود 51 میلیون لیتر آن مصرف می‌شد و یک شکاف 70 میلیون لیتری میان تخصیص و مصرف وجود داشت.

به گزارش شانا، منظور از تخصیص 120 میلیون لیتر نفت گاز، اعتباری است که در کارت‌های سوخت صاحبان این خودروها شارژ شده که تنها 51 میلیون لیتر آن مصرف و مابقی سهمیه سرماه سوخت می شده است.

ریاحی افزود: پس از اجرای طرح و استفاده از سامانه آی فم، سهمیه‌ها به صورت پلکانی در عرض دو سال کاهش یافت و هم اکنون سهمیه تخصصی ما رسیده به 67.8 میلیون لیتر در روز و برداشت از آن هم 42.5 میلیون لیتر روزانه است.

به گفته وی، هم اکنون که حدود 22 ماه از تصویب و اجرای طرح می گذرد، حدود سه میلیارد لیتر نفت گاز که معادل میانگین هفت میلیون لیتر در روز می شود، صرفه جویی انجام شده که بر اساس قیمت‌های صادراتی 3100 میلیارد تومان نیز سود اقتصادی ایجاد کرده است.

خودروهای نفت گاز سوز درون شهری هرچه سریعتر در این سایت ثبت نام کنند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: هم اکنون نفت گاز در دو حوزه درون و برون شهری توزیع می شود، متولی حوزه درون شهری سازمان شهرداری و وزارت کشور و متولی حوزه برون شهری نیز سازمان راهداری است.

ریاحی ادامه داد: حدود 830 هزار خودروی سنگین وجود دارد که 330 هزار آن مربوط به برون شهری است که بر اساس بارنامه، به آنها سهمیه تعلق می گیرد و بقیه نیز خودروی درون شهری است که از این تعداد حدود 200 هزار خودروی آن در سامانه ثبت نام کرده اند و بقیه هنوز ثبت نام انجام نداده اند.

ویبا تاکید بر این‌که اگر این تعداد خودروی باقیمانده در سامانه UTCMS.IR ثبت نام نکنند، سهمیه شان به صورت پلکانی کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: ما دو نوع سهمیه پایه و عملکردی داریم و در صورتی‌که بقیه خودروها در سایت مورد نظر ثبت نام نکنند، تنها یک سهمیه پایه به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: این تعداد خودروی باقیمانده تا مهرماه فرصت ثبت نام در سایت یادشده را دارند.

500 جایگاه عرضه سوخت در این ماه وارد مناقصه دیسپچینگ می شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این‌که طرح دیسپچینگ در این شرکت عملیاتی شده است، افزود: در این طرح اطلاعات انبار، مخازن و ... در جایگاه‌ها وارد سیستم می شود و کاملا در حال کنترل است.

ریاحی با بیان این‌که 500 جایگاه عرضه سوخت در این ماه وارد مناقصه می شود، اظهار کرد: این طرح کاملا با هزینه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال انجام است و در مراحل بعدی باقیمانده 3400 جایگاه عرصه سوخت به تدریج وارد این سیستم خواهند شد.

وی از نصب دوربین های پلاک خوان به عنوان یکی دیگر از اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نام برد و گفت: هم اکنون این دوربین به عنوان پایلوت در نیروگاه شهید رجایی به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه نصب شده که قرار است به 6 نیروگاه دیگر نیز تسری یابد.

فروش مرزی به کاهش قاچاق کمک کرده است

وی از طرح فروش مرزی به عنوان یکی از راه‌های مهم در کاهش قاچاق نام برد و افزود: این طرح به سه روش در حال اجراست.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فروش سوخت در پایانه های مرزی یکی از این روش‌هاست، به این صورت که باک خودروهایی که از مرز رد می شوند به‌وسیله دستگاهی کنترل می شود و مابه التفاوت میزان آن طبق نرخ تعادلی از خودرو دریافت می شود.

ریاحی افزود: روش دوم طرح فروش سوخت در بازارهای مرزی به منظور صادرات است که از تناژ 300 تا 1000 لیتر انجام می شود و سومین روش نیز فروش سوخت به خانوارهای مرزنشین در شعاع 20 کیلومتری است.

وی تشریح کرد: طبق مصوبه موجود برای هر خانواده مرزنشین تا شعاع 20 کیلومتری سهمیه ای در نظر گرفته شده که قیمت آن کمی پایین تر از قیمت اصلی است.

وی همچنین از سامانه تجارت آسان به منظور درخواست سیستمی مصرف کننده فرآورده‌ها به عنوان یکی دیگر از اقدامات این شرکت در جهت پیشگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده نام برد، افزود: همچنین توزیع نفت سفید به سرپرستان خانوارهایی که از نعمت گاز بهره مند نیستتند، با تعبیه دستگاه‌های پوز در پست بانک‌های محله‌های مورد نظر نیز از دیگر اقدام‌های این شرکت به شمار می‌رود.

کد خبر 277481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =