۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
  • کد خبر: 277516
مزایای قرارداد توسعه فاز 11

قرارداد توسعه فاز یازدهم میدان گازی پارس‌جنوبی بین وزارت نفت و شرکت توتال که قراردادی به ارزش 8/4‌ میلیون دلار است، امضا شد، این قرارداد که برای بهره‌برداری از میدان گازی مشترک ایران و قطر امضا شده از جهات مختلف یک پیروزی برای کشور ما و وزارت نفت محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که امروزه با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها، لازم است که ایران وارد بازارهای جهانی و بین‌المللی شود و این مهم بدون دانش فنی و ارتقای تکنولوژی میسر نیست، به همین دلیل باید ما همکاری‌ و مشارکت خارجی خود را افزایش دهیم.

در همین زمینه قرارداد با توتال از چند جهت دارای اهمیت است، اول آنکه این قرارداد نوعی تابوشکنی است و بازتاب گسترده‌ای در کشورهای دیگر برای شراکت با ایران خواهد داشت و مسیر سرمایه‌گذاری سایرین را هموار می‌کند.

علاوه بر این، قرارداد کنونی با رقم بسیار بالایی امضا شده و حائز اهمیت است، چراکه برنامه توسعه پنج‌ساله کشور بسته به سرمایه‌گذاری در فازهای پارس‌ جنوبی، میدان‌های مشترک گاز و دیگر حوزه‌های نفت و گازی است که در انتظار بهره‌برداری هستند.

قرارداد توتال نشان می‌دهد تلاش‌های دیپلماتیک دولت به ثمر نشسته و مدیریت آقای زنگنه جواب داده است، دیپلماسی نفتی ما خوب بوده و اکنون دنیا رویکرد واقع‌بینانه‌ای نسبت به توسعه روابط اقتصادی خود با ایران پیدا کرده است.

با توجه به تجربیاتی که ما در دوره تحریم‌ها کسب کردیم، هم در نحوه تنظیم قراردادها، هم در زمینه انتقال دانش فنی و مهندسی به داخل کشور، با انعقاد این قرارداد ثمرات مثبت بیشتری را نسبت به سایر قراردادهای مشابه نفتی، شاهد خواهیم بود.

در عین حال از لحاظ حجم و مقدار سرمایه‌گذاری این قرارداد بی‌سابقه است، برخی تحلیل‌های بین‌المللی حاکی از آن بود که نفت در رشد صنعتی ایران سهم بسیار بالایی داشته و این سهم به حد اشباع رسیده و تکرار نخواهد شد، اما با این قرارداد می‌بینیم که هنوز به توسعه حداکثری نرسیده‌ایم.

صنعت نفت، گاز و به تبع آن پتروشیمی ایران، امسال می‌توانند در افزایش رشد و توسعه اقتصادی کشور سهم بسزایی داشته باشند، با توجه به تمام این مسائل می‌توان گفت این قرارداد یک گل طلایی برای ایران است و به زودی قراردادهای دیگری در زمینه پتروشیمی خواهیم داشت و چشم‌انداز بسیار خوبی برای صنعت نفت پیش‌بینی می‌شود.

باید این نکته را به خاطر سپرد که تحریم‌ها کاغذپاره نیستند، تحریم‌ها به ضرر کشور ما هستند و بی‌اثر نخواهند بود و وضع تحریم‌های جدید اتفاقی نیست که کشور ما از آن استقبال کند، در عین حال تحریم‌ها قادر به فلج کردن کشور ما نیستند.

ایران می‌تواند با دیپلماسی صحیح، با روشنگری که در سطح جهان ارائه می‌دهد و با رفع سو تفاهم‌ها و مذاکرات منطقی، علمی و مستند و عاقلانه، از تحریم‌ها عبور کند، همان‌طور که امروز شاهدیم این قرارداد نتیجه همین موارد است که نشان می‌دهد با وجود تحریم‌هایی که اخیرا در حال وضع شدن در سنای آمریکا بوده است، باز هم کشورهای اروپایی مایل به همکاری و توسعه روابط اقتصادی خود با ایران هستند، چراکه مذاکرات و روشنگری ایران برای آنها قانع‌کننده بوده است.

تحریم‌ها بی‌اثر نیستند، اما با عقلانیت، تدبیر، برنامه‌ریزی، همفکری با کارشناسان و نخبگان و پرهیز از شعارهای افراطی و تنش‌زا می‌توان راه توسعه کشور را ادامه داد و از سختی‌ها عبور کرد.

منبع: روزنامه ستاره صبح

دکتر موید حسینی‌صدر

کارشناس انرژی

کد خبر 277516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =