قرارداد با کنسرسیوم توتال حاکی از شکسته شدن تحریم‌های برجام است

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد توتال با ایران حاکی از شکسته شدن تحریم های برجام است و از نظر سیاسی حائز اهمیت است و منافع ملی کشور با چنین قراردادهایی ارتقا می یابد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدرضا تابش در مورد قرارداد توتال با ایران افزود: ما برای رسیدن به رشد هشت درصدی و ایجاد اشتغال یک میلیون نفری در سال، نیازمند جلب منابع بسیار عظیم خارجی هستیم اعم از این که ایرانیان خارج از کشور این منابع را به داخل بیاورند یا این که دولت‌ها و شرکت های خارجی این کار را انجام دهند.
وی تصریح کرد: وزیر نفت با ژرف اندیشی، استقامت و پایداری در حوزه مسوولیتش این قرارداد را به نحوی تنظیم کرد که در عرصه رقابت با سایر کشورها جذاب باشد تا این گونه ما بتوانیم از خارج کشور سرمایه جذب کنیم.

تابش یادآور شد: در رایزنی‌هایی که با کشورهای مختلف انجام شد، چند شرکت از روسیه و فرانسه از جمله توتال مذاکرات مقدماتی با ایران داشتند که این مذاکرات منجر به انعقاد قراردادی شد که می تواند از منابع مشترک گازی فی مابین ایران و قطر صیانت کند، ظرفیت تولید را افزایش دهد و در جذب سرمایه خارجی موثر است.

وی تاکید کرد: این قرارداد، حاکی از شکسته شدن تحریم های برجام بوده است و از نظر سیاسی حائز اهمیت است و منافع ملی ما با این قراردادها ارتقا می یابد.
به گزارش ایرنا، ایران اولین قرارداد نفتی پسابرجامی خود را با شرکت توتال روز دوشنبه 12تیرماه امضا کرد. ارزش این قرارداد که به امضای مسئولان ایرانی و نمایندگان توتال رسید 4.8 ‌میلیارد دلار است.

این قرارداد با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد که نقطه عطفی برای آغاز عصر جدید توسعه صنعت نفت ایران و اجرای دیگر قراردادها به شمار می رود.

فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نامزد اجرای نخستین مدل جدید قراردادهای نفتی کشورمان انتخاب شده است. امضای این قرارداد سرآغازی برای عقد سایر قراردادهای جدید نفتی ایران است که انجام سرمایه گذاری های جدید و به ویژه انتقال فناوری را به دنبال دارد.

با به ثمر رسیدن این قرارداد روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

ویژگی مهم این قرارداد، برنامه ریزی برای ساخت سکوهای تقویت فشار در پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور است.

با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و کاهش تولید، قرار است در توسعه فاز 11 از طریق همکاری با شرکت‌های بین المللی، برای نخستین بار از فناوری های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید این میدان استفاده شود.

به گفته مدیران صنعت نفت، قرار است کارشناسان ایرانی پس از بومی شدن دانش ساخت سکوهای تقویت فشار، از این تجربه در سایر فازهای پارس جنوبی استفاده کنند.

کد خبر 277522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =