قرارداد ایران - توتال مصداق عملی اقتصاد مقاومتی است

یک اقتصاددان گفت: قرار داد ایران - توتال با ایجاد بیش از 100 هزار فرصت شغلی، انتقال فناوری‌های جدید و ایجاد درآمد ارزی بالا برای کشور، مصداق عملی اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بهمن آرمان اظهار کرد: این قرار داد به لحاظ به‌کارگیری نیروهای ایرانی و تجهیزات داخلی تحقق دهنده منویات رهبر معظم انقلاب برای ایجاد اشتغال و تولید ملی است.

وی افزود: این قرار داد نفتی که برای توسعه فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) امضا شد از نظرهای گوناگون یک نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت کشور به شمار می آید.

قرارداد ایران - توتال و ایجاد 100 هزار فرصت شغلی جدید

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی ایران، با بیان اینکه 100 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در طول عملیات اجرایی قرار داد نفتی ایران توتال برای جوانان کشور ایجاد خواهد شد.

آرمان افزود: اگر تعداد افراد خانوار این 100 هزار شاغل، چهار نفر محاسبه شود، به این ترتیب 400 هزار ایرانی از مزیت های این قرار داد متاثر خواهند شد.

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به درآمد ارزی حاصل از این قرارداد، افزود: درآمد ارزی بالای قرار داد نفتی ایران و توتال ، امکان ایجاد شغل های فراوان دیگری را فراهم می کند.

آرمان، فاز یازده پارس جنوبی را به لحاظ نیازی که به تکنولوژی های بزرگ دارد، بسیار پیچیده توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: درآمد ارزی این فاز هم بسیار بالا است.

استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه در جهان امروز داشتن بازاری مطمئن برای فروش محصول های تولیدی مهمترین نیاز هر کشوری است، گفت:امضای این قرارداد تضمین کننده بازاری پایدار برای فروش محصول های کشورمان حداقل به مدت بیست سال است که می تواند به 25 سال هم افزوده شود.

قرارداد ایران - توتال و انتقال تکنولوژی ساخت سکوی دریایی

وی، یکی از مزیت های کمتر گفته شده این قرارداد را امکان دستیابی متخصصان داخلی کشورمان به تکنولوژی ساخت سکوی دریایی بالای20هزارتن عنوان کرد که برای نخستین بار در خلیج فارس نصب خواهد شد.

آرمان اضافه کرد: ایران تاکنون چنین نمونه ای فناوری را در اختیار نداشته و حداکثر توانایی ساخت سکو با فناوری پنج هزارتن داشته که این قرارداد تکنولوژیی که بیشتر در اختیار اروپایی‌ها بوده است را به ایران منتقل خواهد کرد.

کارشناس اقتصاد ضمن تاکید بر ورود فناوری جدید برای نخستین بار به ایران در نتیجه امضای قرار داد با توتال خبر از شریک شدن یک شرکت ایرانی در کنسرسیوم توتال برای نخستین بار داد.

آرمان با یادآوری این‌که نروژ با آنکه مدت زمان زیادی نیست که به نفت دست یافته ، توانسته در همین مدت کوتاه تکنولوژی ساخت سکوی بالای 20 هزارتن را به دست آورد عنوان داشت: کشورهای نفتی خاورمیانه هیچ کدام موفق به دست یابی به این تکنولوژی نشده اند و اکنون این دستاورد بی نظیری برای کشورمان است که در دولت یازدهم محقق شده است و ایران را صاحب تکنولوژی نوین می کند.

به گفته وی، سهم 19 درصدی این شرکت ایرانی در کنسرسیوم نفتی توتال نقش تعیین کننده ای در انتقال فناوری که در انحصار چند کشور محدود است خواهد داشت.

آرمان افزود: طبق موارد گنجانده شده در قرار داد که مبلغ آن به تایید مدیر عامل توتال رسیده مقرر شده ، 50 درصد تجهیزات مورد نیاز پروژه ، از سوی شرکت های داخلی مانند آذرآب و غیره ساخته و بکار گرفته شود.

استاد اقتصاد دانشگاه گفت:این قرار داد با این حال نه تنها انتقال فناوری به داخل کشور است بلکه از نظر ایجاد اشتغال هم تضمین کننده است.

آرمان از کسانی که بدون مطالعه در باره این قرارداد ،دلواپسی می کنند، انتقاد کرد و اظهار نظرهای آنان را بدون پشتوانه علمی و کارشناسی دانست.

کد خبر 277539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =