قرارداد با کنسرسیوم توتال، قراردادی پنهانی نیست

یک کارشناس حوزه سیاسی و اقتصادی به موضوع قرارداد میان ایران و کنسرسیوم توتال، CNPCI و پتروپارس اشاره کرد و گفت: این قرارداد برای مسئولان کشور، اقدامی پنهانی نبوده است و افزون بر آن، نهادهای مختلف نظارتی کشور چنین قراردادهایی را کنترل می‌کنند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عباس عبدی، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی، درباره برخی اظهارنظرهای انتقادی از سوی شماری از افراد و گروه‌های سیاسی درباره قرارداد شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس گفت: اگر این قرارداد با چنین محتوایی که برخی افراد ادعا می‌کنند، اجرا شود همه نهادهای نظارتی مسئول خواهند بود که اجازه داده‌اند چنین اتفاقی رخ دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای یک ساختار حقوقی است و نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و غیره دارد.

عبدی قرارداد با کنسرسیوم توتال را یک قرارداد پنهانی ندانست و تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از مسئولان از مفاد این قرارداد مطلع هستند و هر زمان که بخواهند می‌توانند متن قرارداد را دریافت و مطالعه کنند.

بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که امضای قرارداد میان ایران و توتال نشان‌دهنده شکاف بین ترامپ و متحدان اروپایی آمریکاست، زیرا توتال قردادی ۲۰ ساله با ایران امضا کرده و در نظر دارد که یک میلیارد دلار در میدان گازی پارس جنوبی ایران سرمایه گذاری کند که این کار به وضوح نشان دهنده بی‌توجهی به تهدیدهای ترامپ است.

کد خبر 277547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =