۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
  • کد خبر: 277555
تبلور برد - برد در قراردادهای خارجی ایران

سبک انعقاد و تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی از طرف دولت یازدهم در این مقطع، نشان از آن دارد که طراح این پروژه‌ها اهداف متنوعی اعم از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و نظامی را ترسیم کرده‌اند، اندیشه برد-برد رئیس جمهوری بخوبی بر شاخصه معاهدات بین‌المللی ایران محاط شده است.

نظام صحیح قانونی در کنار مقتضیات زمان و بصیرت انتخاب متعامل بیگانه، از جمله شاخص‌هایی است که در جهت حفظ منافع ملی، فقط از ذهن هوشمند حقوقدانی میانسال چون حسن روحانی قابل تصاعد بود.

قراردادهای سنگین از دلارهای سرمایه‌گذاران در زمانی منعقد می‌شود که صدای کوبیدن‌های صهیونیست‌ها و آل سعود با حمایت‌های غیرمتعارف‌ترین ریاست جمهوری آمریکا، بر طبل ایران‌ هراسی گوش مردم منطقه را می‌آزارد.

ارزهای سرمایه‌گذاران فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، چینی و کره‌ای در مقطعی هزینه رشد اقتصاد مقاومتی ایران می‌شد که دشمنان خارجی امیدوار بودند از صندوق‌های انتخابات نتیجه‌ای برون تراود که کمر مقاومت اقتصادی ایران خم شود.

سرمایه‌داران خارجی که روزگاری نه چندان دور، به دلیل ناامنی سرمایه خود را از ایران خارج کردند، اکنون به تدبیر برجام و دیپلماسی قوی نظام اسلامی در صف انتظار جهت عنایت ملت ایران هستند و این امر حامل یک پیام روشن است به دنیا، ایران نقطه‌ای امن برای سرمایه‌گذاری است.

جلب حمایت دیپلماتیک کشورهایی چون فرانسه و آلمان و چین در محکوم کردن سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان و آمریکا و ارباب‌های صهیونیستی، از ابعاد امنیتی این قراردادهای سرمایه‌گذاری است.

پر واضح است سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران خود نیز عاملی خواهد شد در ثبات و امنیت بیشتر نظام اسلامی، زیرا این کیفیت از قراردادها به منزله اعتماد شرکت‌های بزرگ به سیستم سیاسی ایران است، این گفته البته به مفهوم نفی سایر مولفه‌های قدرت کشور به‌ویژه در حوزه نظامی نیست.

قرارداد توتال با مشارکت ایران، چین و فرانسه و قرارداد خرید هواپیما از بویینگ آمریکا و حالا ورود آلمان به صحنه خودروسازی کشور و سرمایه‌گذاری‌های کره و ایتالیا و غیره فارغ از ابعاد امنیتی ذکر شده، در زمینه رشد اقتصادی و سیاست‌های کلی نظام کاملا منطبق بر مفاد ۱۲-۱۳-۱۴ و ۱۸ منشور اقتصاد مقاومتی هستند.

سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌های پرقدرت گازی در شرایطی که در پارس جنوبی از وجود شریکی استثمارگر مانند امارات که در اتحاد کامل با آل سعود به سر می‌برد، کاملا قابل توجیه است، مضاف بر آنکه ورود سرمایه‌های خارجی چه بسا منجر به تحرکی جدی‌تر در بازار اقتصاد ایران و رقابتی‌تر شدن آن شود، چنان که مشارکت خودروسازی ماموت ایران با فولکس واگن آلمان، سبب رقابتی شدن بازار و پویایی بخش مهم اقتصاد که همانا خودروسازی‌ است، خواهد شد، سایر بخش‌های اقتصاد نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

دولت یازدهم زمانی پای این قرارداد را امضا کرد که از تداوم برنامه‌ها و سیاست‌های خود در یک دوره چهارساله دیگر مطمئن شد و این یعنی آنکه روحانی برخلاف خلف خود پای قراردادهایی را امضا کرده است که مسئولیت اجرایش را عهده‌دار است و بار پاسخگویی درباره آن به دوش دیگران نخواهد افتاد.

در آخر انعقاد این معاهدات و قراردادهای بین‌المللی در جهت جذب سرمایه‌های خارجی نشان از به ثمر رسیدن برجام دارد و ظهور اولین طلیعه‌های عملی از طرح شکست تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی در جهت انزوای ایران که با وحدت منتج به امنیت پایدار و ثبات اقتصادی و سیاسی می‌شود.

این روزها را مرهمی بر خاطرات تلخ گذشته می‌دانیم و مدال شایستگی‌ بر گردن یادگار‌ هاشمی خواهیم آویخت و لبخند سرخی خواهیم زد بر طلوع ایرانی مقتدر و باعزت.

منبع: روزنامه ایران

مسعود رضا بلادری
کارشناس حقوق

کد خبر 277555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =