کیفیت، زمان و قیمت سه اصل موفقیت سازندگان داخلی است

سازندگان داخلی تنها با پایبندی به سه اصل ارتقای کیفیت، کاهش زمان ساخت و قیمت مناسب امکان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را خواهند داشت.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نشست مشترک هیئت مدیره این شرکت با هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، صبح دیروز «یکشنبه 18 تیرماه» با هدف «بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ساخت داخل در طرح‌ها و پروژه‌های واحدها و مراکز عملیاتی» در محل این شرکت برگزار شد.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به این که در 15 سال گذشته نبوغ و بلوغ صنعتگران ایرانی در توسعه صنایع نفتی دیده و ثابت شده است، گفت: سفارش کالا و سپردن پروژه به سازندگان داخل نشان از اعتماد بخش دولتی به بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی دارد.

وی افزود: با توجه به ریسک و حجم سرمایه‌گذاری های سنگین انجام شده از سوی سازندگان داخل ما به عنوان عرضه‌کننده کار چه در خدمات مهندسی و بخش‌های دیگر وظیفه داریم ضمن ایجاد رابطه تنگاتنگ با این انجمن، سفارش مداوم تجهیزات را در دستور کار خود قرار دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، با بیان این که تامین قطعات یدکی در دهه 60 یکی از مشکلات اساسی ما بود، افزود: واقعیت این است که صنعتگران ما تقریبا و تحقیقاًٌ تجهیزات مکانیکال پالایشگاه را تولید می‌کنند و ما نیز با توجه به این توانمندی در پروژه‌های توسعه پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس و ستاره خلیج فارس از خدمات آنها استفاده کردیم.

به گفته وی، با توجه به توانمندی موجود باید بیشتر سفارشات به سمت صنعتگران داخلی سوق پیدا کند و زمینه و شرایط را برای حضور آنها در خارج کشور فراهم کنیم.

کاظمی ادامه داد: باید اعتماد و اعتقاد به صنعتگران داخلی بیشتر شود؛ چرا که آنها در پروژه‌های بزرگ مثل پالایشگاه اصفهان، اراک و غیره نشان دادند که قابلیت اجرای پروژه های بزرگ و تامین تجهیزات را دارند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، کیفیت، زمان و قیمت را سه اصل موفقیت سازندگان داخلی دانست و تصریح کرد: توجه به این سه اصل در کنار اعتماد و اعتقاد مدیران دولتی به توانمندی داخل و جلوگیری از انحصار و توجه ویژه به خدمات پس از فروش، شرایط سازندگان داخل را برای کسب سهم بیشتر از بازار داخل و حضور در بازارهای خارج فراهم می آورد.

وی، در ادامه برگزاری جلسات فصلی میان مدیران این بخش و سازندگان را از جمله راهکارهای رفع موانع اعلام کرد و گفت: سازندگان داخل باید همت و تلاش مضاعفی در اصلاح قوانین مربوط به حمایت از تولید و کار از طریق رایزنی با مجلس و دولت را داشته باشند تا مشکلات حاکمیتی موجود برای حضور قدرتمند آنها رفع شود.

کاظمی، به سازندگان قول مساعد داد تا با رعایت اخلاق و تعهد به اصل کیفیت، زمان و قیمت و جلوگیری از انحصار از سوی آنها این شرکت همه تلاش خودش را برای منع واردات برخی از کالاهای خارجی و استفاده از کالاهای ساخت داخل با کیفیت و بکارگیری در پروژه‌ها انجام دهد و با وزارت صنایع و نهادهای مربوطه برای حمایت از سازندگان این صنعت مذاکره کند.

در ادامه این جلسه سعید آهنگران، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، با بیان این که امکان ساخت 70 درصد اقلام این گروه کالایی"صنعت نفت" در داخل وجود دارد، گفت: افزایش توانمندی سازندگان داخل نیازمند توسعه بهره‌وری و بکارگیری فناوری روز دنیا و افراد متخصص است که امیدواریم با حمایت مدیران این بخش شاهد ساخت 100 درصد تجهیزات مورد نیاز این صنعت در داخل باشیم.

وی افزود: 20 درصد اقلام "از لحاظ فیزیکی" مورد نیاز صنعت نفت یا قابلیت ساخت دارند ولی توجیه اقتصادی ندارند و یا تقاضا کم هست که ساخته نمی‌شوند ؛ البته با تجمیع آن می توان به تولید داخل دست یافت و 10 درصد مابقی "از لحاظ ارزش مالی 30 تا 35 درصد" اصلا در داخل تولید نمی شود چرا که دانش و فناوری آن در داخل وجود ندارد که بحث ما این است که با حمایت بخش دولتی و همت بخش خصوصی این قابلیت برای تولید در داخل ایجاد شود.

آهنگران ادامه داد: سازندگان داخل توانایی روزآمدن کردن پالایشگاه‌ها و خطوط ، کامل کردن تجهیزات و تامین و نگهداری تجهیزات و قطعات و پروژه‌ها به صورت جوینت شدن شرکتهای داخلی با داخلی یا خارجی و اجرای پروژه‌های مشترک را دارد.

وی، در پایان پرداخت‌های منظم، سفارش‌های مداوم و اصلاح برخی قوانین و مقررات در استفاده از تجهیزات ساخت داخل و ورود به فهرست مشترک (Vendor list) شرکت‌ها را از جمله دغدغه های سازندگان اعلام کرد که حمایت مدیران پالایش و پخش را می‌طلبد.

کد خبر 277560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =