امضای قرارداد با توتال کاملا قانونی است

وزیر نفت امضای قرارداد با توتال را کاملا قانونی عنوان کرد و گفت: ارکان کشور، اقتدار است و پیوستگی میان همان ارکان کشور وجود دارد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، 21 تیرماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان درباره قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با بیان این که این افتخار نظام ماست که همه حرف‌ها (موافق و مخالف) در آن زده می شود و پس از آن تصمیمی که  اتخاذ می‌شود بر اساس اجماع است، تصریح کرد: ان‌شاءالله تحت رهبری مقام معظم رهبری بتوانیم برای توسعه و افتخار کشور تلاش کنیم و کشور را جلو بیریم.

 چند شرکت خوشنام معرفی کنید؟

وی در پاسخ به حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان که قراردادهای جدید نفتی را خلاف قانون اساسی عنوان کرده بود، گفت: نظر ایشان این است که این نوع قراردادها خلاف قانون است، با این که طبق قانون تصویب شده و به رسمیت شناخته شده است. من به نظر ایشان احترام می‌گذارم اما من به نظر ایشان عمل نمی‌کنم بلکه قانون و مقرراتی را در دست دارم که به من اجازه می‌دهد قرارداد امضا کنم و جلو بروم.

زنگنه در پاسخ به این انتقاد که می گویند؛ «به جای توتال با یک شرکت خوشنام قرارداد ببندید» اظهار کرد: چند تا شرکت خوشنام به ما معرفی کنید؟ (یکی از نمایندگان از قرارگاه خاتم به عنوان یکی از شرکت‌های خوشنام نام برد)، غیر از قرارگاه و شرکت‌های داخلی‌ها 2 شرکت خوشنام را نام ببرید.

وزیر نفت ادامه داد: اگر با انگلیس قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر است؛ فرانسه که داستانش این است.در مورد آمریکایی هم حتما می‌گویید نیایند؛ در حالی که من رسما بارها گفته ام موافقیم آمریکایی‌ها بیایند اما آنها نمی‌آیند و دولتشان سبب ضررشان شده است.

فرانسه، قوی‌ترین قدرت سیاسی اروپا

زنگنه با بیان این که اتفاقا در مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپا کار کنیم قوی‌ترین قدرت سیاسی اروپا، فرانسوی‌ها هستند، افزود: فرانسوی‌ها با چینی‌ها آمدند.

وی با اشاره به این که خیلی‌ها می‌گویند با سرمایه گذاری خارجی موافقیم و لکن ...، ادامه داد: این ولکن ها آن‌قدر زیاد است که در عمل یعنی هیچ کاری نشود.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر با سرمایه گذاری خارجی مخالفید صریحا بگویید با سرمایه گذاری خارجی مخالفیم و به من بگویید حق نداری قرارداد امضا کنی و می گویم چشم و ما تابع قانونیم.

زنگنه ادامه داد: اما مگر با چند شرکت می شود قرارداد درجه یک امضا کرد؟ می‌گویند توتال رشوه گرفته است. من بارها گفته‌ام اگر اسنادی وجود دارد آن را به قوه‌قضائیه بدهید تا محکوم و ممنوع المعامله‌اش کند. این اسناد را حتی به من هم ندادند. از توتال هم پرسیدم و آنها گفتند ما در هیچ جای محکوم نشدیم و موضوعی که در بورس آمریکا بوده مربوط به ایران نیست.

وزیر نفت تاکید کرد: اگر شما نظری غیر از این دارید اسناد آن را در اختیار من یا قوه قضائیه قرار دهید. من نمی‌توانم بدون حکم قضایی با یک عده قرارداد امضا نکنم.

توتال تحت نظارت کامل  است

وی به یکی از منتقدان که عنوان کرده، می گویند ممکن است توتال بیاید و در تکمیل چاه‌ها و عملیات میدانی به ما ضربه بزنند، یعنی عملیات خلاف کند؛ پاسخ داد: نخست این که توتال خودش ‌طور مستقیم کاری نمی‌کند و باید پیمانکار این کار را انجام دهد و حتی اگر بخواهد کاری هم انجام دهد به اندازه یک قدم باید با اجازه، نظارت و تایید باشد.

زنگنه ادامه داد: همه اموالی که توتال با خود می‌آورد از روز نخست متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و همه اقداماتی که می‌کند از روز نخست به نام  ما و ازطرف ماست. اینها در قرارداد سفت و محکم آمده و جای نگرانی نیست.

وی با بیان این که «می گویند توتال گفته در شرایط تحریم می رویم.» توضیح داد: اگر تحریم شورای امنیت سازمان ملل اتفاق بیفتد مگر اینها می توانند بمانند؟ مگر دیگران ماندند؟ اما حضور این شرکتها و تعدد حضورشان سبب می شود تحریمها هرگز اتفاق نیفتد، که لازم بشود بروند یا نروند. زیرا خودشان ضرر می‌کنند.

زنگنه ادامه داد:  اینها به خاطر خدا با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ هر کس با ما ارتباط دارد از همسایه و غیرهمسایه به خاطر منافعشان است و ما باید کاری کنیم که آنها احساس کنند اگر آسیب ببینم آنها هم آسیب می بینند وا ین نباید یک طرفه باشد.

به فرزندان خود اعتماد کنید

وزیر نفت به یکی از انتقادها که عنوان شد؛  گفته‌اند توتال 12 میلیارد دلار سود می‌برد، پاسخ داد: چطور توتال اینقدر سود خواهد برد؟ یک میلیارد دلار به خزانه دولت می‌دهد و پنج میلیارد دلار جنس، کالا، خدمات و تاسیسات برای ما می‌آورد. اگر ما وام از صندوق توسعه می‌گیرم با کمتر از 10 درصد سود است و با ریزش‌ها 12 تا 13 درصد خواهد شد.
وی ادامه داد: حال که قرارداد خوب است می گویند حتما کلکی در کارش است؛ نه خیر. هیچ کلکی در کارش نیست. از این رو اعتماد کنید و قابلیت‌های فرزندان جوان خود را باور کنید.

وزیر نفت با بیان این که ما نیروهای باارزشی داریم که در جاهای مختلف کار می کنند، تصریح کرد:  در شرایط تحریم هم کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند. دستشان درد نکند. اما هم طولانی و هم گران شده است.

مردم نگران نباشند

وی ادامه داد: تحریم‌ها از سال 91 اعمال شده ما قراردادی داشتیم که سال 84 امضا شده و باید سال 88 تمام می شد اما در سال 95 هم تمام نشده است از این رو باید خود را درست ارزیابی کنیم. هر چیزی جای خودش، همه چیز خوب و با اعتماد به نیروهای خودمان کار را جلو می بریم.

زنگنه گفت: به مردمان می گویم راهی که برای توسعه کشور هست و  انتخاب شده  تحت رهبری مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان، که بدون شک باید در نفت ادامه یابد راه روشنی است و ان‌شاءالله ادامه می‌یابد. این بحث‌های که انجام می شود مردم ما نگران نباشد، این بحث‌ها نشانه رشد است.

وزیر نفت تصریح کرد: شرکت‌های خارجی نگرانی از بحث‌های که انجام می شود نداشته باشند و گمان نکنند که در کشور هر کس یک ساز می زند؛ اصلا این‌طور نیست ممکن است اقلیت خارج از مجلس کارهای بخواهند انجام دهند اما کشور ارکانش، اقتدار دارد و پیوستگی میان همان ارکان است و انشاء ا.. با مساعدت مجلس و همه ارکان می‌توانیم کارها را جلو ببریم و سبب سعادت مردم و توسعه کشور باشیم.

کد خبر 277603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =