دولت یازدهم اقدام‌های خارق‌العاده‌ای در بخش نفت و گاز داشته است

یک فعال سیاسی و اقتصادی گفت: در حوزه نفت و گاز بر کسی پوشیده نیست که در دولت یازدهم اقدام‌های خارق‌العاده‌ای صورت گرفته، ایران در این دوره توانست سهم گازی خود را از پارس‌ جنوبی به نسبت کشور همسایه‌ای که سال‌ها آن‌را غارت می‌کرد، برابر کند.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه وقایع‌اتفاقیه، داریوش قنبری، فعال سیاسی و اقتصادی در این باره گفت: در مجموع این‌ها کارآمدی مدیریت حوزه نفت و گاز و توانمندی آقای زنگنه را نشان می‌دهد که توانسته چنین دستاوردی را داشته باشد و آرزوی ملت ایران برای پایان‌دادن به غارت در منابع مشترک محقق شود.

وی افزود: قرارداد‌های جدید نفتی مناسب‌ترین نوع قراردادهایی است که ما می‌توانیم به نوعی تکنولوژی و سرمایه خارج را جذب کشور کنیم، ما نمی‌توانیم در حوزه‌های مشترک ساکت بنشینیم و اجازه دهیم غارتی که در پارس‌ جنوبی و برخی مناطق دیگر سال‌ها صورت گرفته بود همچنان ادامه پیدا کند، درست است که ما در حوزه پارس‌ جنوبی با قطر به برابری رسیدیم، اما اگر برای آینده سرمایه‌گذاری نکنیم، باز از قطر عقب خواهیم افتاد.

قنبری تصریح کرد: در برخی حوزه‌های مشترک هم اکنون عربستان‌ سعودی بیشتر از ما برداشت می‌کند، چه دلیلی دارد که خودمان را از سرمایه و تکنولوژی خارجی محروم کنیم و بگوییم فلان شکل قرارداد را قبول نداریم، اما اجازه بدهیم همسایگان بیایند ما را غارت کنند.

این فعال سیاسی و اقتصادی عنوان کرد: هدف‌گذاری دولت روحانی برای رسیدن به تولید 6 میلیون بشکه نفت بوده که اولویت هم به همین مناطق مشترک داده شده است، پس باید واقع‌گرا باشیم که با مدل قراردادهای گذشته، خارجی‌ها تمایل و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ما پیدا نمی‌کردند و ما برای ایجاد جاذبه سرمایه‌گذاری در کشورمان باید قراردادها را به نحوی اصلاح می‌کردیم که از تضییع حقوق ملت ایران جلوگیری به‌ عمل می‌آمد.

وی با اشاره به این‌که هر روز که ما دیرتر به سمت این قراردادها می‌رفتیم، خسران و زیانی به کشور می‌رسید که به‌ سادگی قابل جبران نبود، گفت: عدم توجه و سرمایه‌گذاری ما در حوزه‌های مشترک برابر با بهره‌برداری بیشتر توسط همسایگانی است که از سفره‌های مشترک ما در حال بهره‌برداری هستند، ما نمی‌توانیم جلوی همسایگان را بگیریم که آن‌ها بهره‌برداری نکنند، آن‌ها هم اغلب سرمایه و تکنولوژی ندارند و از خارجی‌ها استفاده می‌کنند و ما هم باید برای احقاق حقوق ملت به سمتی پیش برویم که با دنیای خارج مراوده داشته باشیم.

قنبری افزود: اتفاقا قراردادهای جدید نفتی که اصلاح شده‌اند باز به سطح قراردادهایی که کشور‌های همسایه به شکل مشترک با خارجی‌ها وضع می‌کنند، نمی‌رسد، اما در مجموع با همین شکل از قراردادها توانستیم تا حدودی موفق باشیم که نمونه اخیر آن توتال بود که به ایران آمد و واقعا نقطه عطف بسیار خوبی در تاریخ صنعت نفت ایران است، به‌ویژه بعد از تحریم‌های ظالمانه و فشارهای وارده از سوی دولت ترامپ، ما توانستیم این دستاورد عظیم را داشته باشیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: شرکت‌های اروپایی دیگر هم در نوبت هستند که برای هفته‌ها و ماه‌های آینده به ایران می‌آیند، قطعا این مهم باعث خواهد شد ما بتوانیم با این قراردادهای جدید به غارت منابع ملی خاتمه و جایگاهمان را در اوپک ارتقا دهیم.

وی عنوان کرد: بسیاری از انتقادها از نحوه قراردادهای اخیر به سود بیگانگان تمام خواهد شد، ما اگر نتوانیم از حوزه‌های مشترک بخوبی با این قراردادهای جدید بهره‌برداری کنیم، این بیگانگان هستند که از ما جلو خواهند افتاد و آن زمان ما در مقابل مردم و آیندگان مسئول هستیم.

کد خبر 277619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =