شرکت ملی نفت مکلف به نهایی کردن 10 قرارداد نفتی تا پایان سال است

شرکت ملی نفت ایران گفت بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی مکلف شده است، 10 قرارداد توسعه‎ای میدان‌های نفت و گاز را تا پایان امسال به نتیجه برساند و مقدمات این کار در قالب مناقصه و مذاکرات به صورت موازی در دست اقدام است.

به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، امروز (شنبه، 24 تیرماه) در نشستی توجیهی که با هدف توضیح قرارداد فاز 11 پارس جنوبی برگزار شد، در پاسخ به سوالات خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه در سایه مذاکرات سنگین و شبانه روزی برای امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، مدل جدید قراردادهای نفتی آب‎دیده و چکش‎کاری شده و طبیعی است که در قراردادهای بعدی می توانیم با سرعت بیشتری به کارمان ادامه دهیم.

وی ادامه داد: البته قراردادهایی که پس از برگزاری مناقصه امضا شوند، زمانبرتر خواهند بود و برای نهایی شدن اجزای قرارداد، زمان مذاکره و ... زمان زیادی صرف می‎شود.

منوچهری با بیان این‎که زمان زیادی منتظر مصوبه نهایی هیئت دولت در خصوص مدل جدید قراردادهای نفتی بودیم و پایه و اساس این قراردادها مصوبه دولت و اصلاحیه‎های آن است، افزود: مذاکرات با شرکت توتال به یک بیانی 18 ماه و به بیان دیگر یک سال و 2 ماه طول کشید که برای قراردادهایی در این مقیاس، امر خیلی غیرقاعده‎ای نیست. 

استفاده حداکثری از توان ایرانی

وی با اشاره به مدت زمان قرارداد که 20 ساله است و بازپرداخت آن که قرار است طی 10 سال صورت گیرد، اظهار کرد: بنای ما این است که رویه ها، سیستم ها و روشهای نرم بین المللی با حداکثر استفاده از کارکنان و کارشناسان ایرانی اجرا شود.

وی گفت: در این قرارداد تأکید بیشتر بر ساخت تجهیزات است و مطمئن هستیم میزان ساخت تجهیزات در ایران کم نخواهد شد بلکه اضافه هم می شود. 

منوچهری در پاسخ به سوالی درباره سابقه پرداخت رشوه از سوی شرکت توتال و نگرانی از بابت این سابقه در فاز 11 گفت: آقای وزیر به این سوال در مجلس پاسخ داد. آنچه که مسلم است شرکت ملی نفت حساسیت بسیار زیادی روی این قرارداد و قراردادهای آینده براساس دستورعملی که دولت تصویب کرده است دارد و مراقبت های بسیار می شود که تماسها رسمی باشند، مذاکرات ضبط می شوند و تحت نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت و وزیر نفت همه مسائل دنبال می شود.

منوچهری افزود: به نظر بنده که در کنار این مذاکرات بوده‌ام و سهمی در این مذاکرات داشتم، این مشارکت به سالم ترین شکل انجام شده و طبیعتا از این بابت دل نگران نیستیم و مراقبت های امنیتی لازم در این رابطه به عمل آمده و از اول هم از پیمانکار تضمین های لازم گرفته شده که به هیچ عنوان کس دیگری در خارج از محدوده مذاکراتی در این قرارداد نباید دخالت کند.

وی افزود: فکر می کنم با انضباط‌هایی که در داخل هست و موارد انضباطی که خود اروپا اعمال می کند علی القاعده این قرارداد 100 درصد سالم انجام شود و امیدواریم که این باور و اعتقاد ما هم درست باشد.

منوچهری در پاسخ به این سوال که چرا برای فاز 11 مناقصه برگزار نشد، گفت: فاز 11 تنها پروژه باقیمانده پارس جنوبی است که طبیعتا ما انتظار داشتیم این پروژه به سرعت انجام شود و به تولید برسد؛ به ویژه که در نقطه مرزی با قطر قرار دارد.

وی ادامه داد: عمده قراردادها در میدان پارس جنوبی تا به حال ترک مناقصه بوده و 10 فاز به صورت ترک مناقصه واگذار شده است و قبل از آن نیز پروژه هایی به صورت ترک مناقصه انجام شدند. به دلیل ویژگی های این مخزن و سرعتی که مورد نظر بود  و آمادگی شرکت توتال، برآورد وزارت نفت این بود که سریع ترین راه حل است که این کار زودتر به نتیجه برسد.

متن قرارداد برای مراجع عالی کشور محرمانه نیست

به گفته وی، هیئت نظارت عالی بر قراردادهای نفتی مشتمل بر نمایندگان قوه قضائیه، دادستان و 2 نفر از مجلس و نمایندگان وزارت نفت بر قراردادهای نفتی نظارت می کنند. هیئت تطبیق هم کار خودش را می کند و در عین حال وزارت نفت باز براساس مصوبه دولت نظارت بر این قراردادها را عهده دار است. چیزی که در این قرارداد نسبت به قراردادهای قبلی پیش بینی شده، این است که مصوبات کمیته مدیریت مشترک باید به تأیید شرکت ملی نفت ایران برسد. سازوکار این تأیید را بعدا شرکت ملی نفت ایران ابلاغ می‎کند.

وی درباره محرمانه بودن قرارداد گفت: عرف نیست قراردادهایی که در این مقیاس بسته می شود به عموم داده شود و این قراردادها مهر محرمانه و سری دارد و تا به حال نیز منتشر نشده است؛ حتی در گذشته نیز ما ممکن است که پیش نویس قراردادها را به شرکت هایی که اعلام نیاز کرده بودند داده باشیم، ولی قراردادهایی که اعداد و ارقام دارد، طرفین متعهد هستند به دیگران ارائه ندهند و از لحاظ قدرت چانه زنی نیز به ضرر ماست. یعنی اگر ما دستمان را به طور کامل رو کنیم چون در حال مذاکره با شرکت های دیگر نیز هستیم به هیچ عنوان به صلاحمان نیست.

منوچهری گفت: نهادهای نظارتی دسترسی دارند و خود آقای وزیر متن کامل را به آقای کاردر و آقای کاردر نیز برای کسانی که لازم باشد ارسال می کنند؛ بنابراین مراجع عالی کشور در جریان این قرارداد هستند و محرمانه نیست اما برای عموم و رسانه ها و رقبا بدون شک محرمانه است.

وی افزود: ما تحت فشار نیستیم که قرارداد را به شرکت ها و پیمانکاران خاص بدهیم. کار حرفه ای انجام خواهد شد و براساس احراز صلاحیت هایی که انجام می شود، ما به پیمانکار خارجی فشار می آوریم که در تمام لیست ها باید پیمانکاران ایرانی باشند و در واقع فشارمان برای احراز صلاحیت شرکتها،پیمانکاران و شرکت های EPC، OFC، EGC ایرانی است.

پیمانکار به حال خود رها نیست

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در سه جای این قرارداد پیش بینی شده است که اگر پیمانکار به تعهدات خود پایبند نبود، این قرارداد را می توانیم یک جانبه از او بگیریم. برای مثال اگر در ابتدای کار تا مدت 2 سال نتوانست 500 میلیون دلار قرارداد را با پیمانکاران دست دوم خود نهایی کند و کار شروع نشود، کار از او گرفته می شود و هر قدر هم که خرج کرده باشد دیگر بازپرداخت نمی شود.

وی ادامه داد: یا اگر بعد از سه ماه قرارداد در حین اجرا به دلیلی متوقف شود و دلیل روشنی برای آن وجود نداشته باشد، باز کار از پیمانکار گرفته می شود و حق و حقوقی نخواهد داشت یا حتی اگر مدتی بگذرد و نتواند تمهیدات لازم را برای پیاده سازی و ساخت کمپرسور اجرا کند، جریمه سنگینی به او تعلق می گیرد، بنابراین پیمانکار به حال خود رها نیست.

منوچهری درباره تضمین پیمانکار توضیح داد: از روز اول که این کنسرسیوم وارد ایران می شود و شروع به سرمایه گذاری می کند در واقع کل سرمایه گذاری تضمین است و ما هیچ تمهیدی برای بازپرداخت این سرمایه جز تکمیل کار نداریم. یعنی بهترین ضمانتی که می شود تصور کرد این است که این کار را تمام کند. هیچ ضمانت نامه و تعهدی یا حتی نامه ای به آنها نمی دهیم که ما به تو بدهکاریم و تنها از محل تولید و در انتهای 20 سال، این پول می تواند بازپرداخت شود.

وی یکی دیگر از مزایای این قرارداد را تعهدات اپراتور و کنسرسیوم برای کل مسائل میدان، پیمانکار و انتقال فناوری دانست و گفت: در قراردادهایی که ما بسته ایم برای فازهای، 17، 18، 15 ، 16 و 13 همه قرارداد EPCاست. در هیچ جای دنیا برای میدان قرارداد EPC بسته نمی شود یعنی یکی از بزرگترین یا عجیب ترین کارهایی است که انجام شده است. قرارداد EPC یعنی طرف مقابل هیچ تعهدی برای تولید ندارد.

منوچهری گفت: ما در قراردادهای گذشته اپراتور نداشتیم، اپراتور به معنای بین المللی یعنی شرکتی که فناوری می آورد، پول می آورد و تعهد تولید می دهد و همه اینها در کنار هم است.  در قراردادهایی که مثلا با کنسرسیوم فاز 14 بستیم، معلوم نیست چه کسی متعهد است و شما نمی دانید از چه کسی کاربخواهید و به هیچ عنوان قابل مقایسه با این مدل نیست. در این مدل پیمانکار نمی تواند یک روز تأخیر در پرداخت ایجاد کند. کما این که در فاز های 4 و 5، 2 و 3 اینگونه بوده است. اپراتورهای بین المللی یک روز تأخیر در پرداختشان وجود نداشته است و به همین دلیل است که اینها باید مسیر بانکی نیز برای خودشان باز کنند. این شرکت ها برای اینکه بتوانند مسیر پرداختشان را هموار کنند باید حتما بانک های داخلی و خارجی را هماهنگ کنند تا پرداخت ها به موقع انجام شود، پول تبدیل به ریال شود و پرداخت ارزی در داخل و خارج به هر شکل انجام شود.

توسعه آزادگان، یکی از 10 قرارداد

منوچهری ادامه داد: آزادگان یکی از این 10 قرارداد خواهد بود که روند مناقصه آن شروع شده است. شرکت های روسی به عنوان نفر اول در این قرارداد نیستند ولی در مناقصه های آتی که در آینده در پیش خواهیم داشت مثل میدان های منصوری و آب تیمور حضور دارند. بنابراین به حسب خواست خود شرکت‎ها و تفاهمنامه هایی که امضا شده و اعلام آمادگی هایی که صورت گرفته و براساس آگهی عمومی که شرکت نفت داده است، لیست متقاضیان شرکت در هر یک از مناقصات استخراج می شود.

وی گفت: فکر می کنم فرصت برای شرکت های توانا و آنهایی که مایل به سرمایه گذاری در ایران هستند وجود دارد، جا برای همه هست، پروژه های زیادی در کشور مطرح است همانطور که برای شرکت های ایرانی نیز فرصت های زیادی وجود دارد. آزادگان میدان بسیار بزرگی است که کار عظیمی در آن باید شکل پیدا کند.

ادامه مذاکرات با مرسک در لایه نفتی

منوچهری با اشاره به ادامه مذاکرات با مرسک در لایه نفتی پارس جنوبی، گفت: البته انحصار مذاکره با مرسک نیست. طرح خود را هم داده است. برآوردهای داخلی‎ ما حاکی از تولید روزانه 35 هزار بشکه از لایه نفتی بود اما الان طرحی که مرسک داده رقم بسیار بالاتری است که در شورای مشاوران هم مطرح شده و امیدواریم کار به خوبی انجام شود.

وی افزود: 60 درصد این میدان سمت قطر و 40 درصد سمت ایران است و ما برابر تولید می‎کنیم و گذشته از این که ما در ابتدای کار 10 سال را از دست داده ایم، الان به رکورد خوبی رسیده ایم و جریان انتقال میعانات و گاز را کاملا در شبیه سازی داریم؛ یعنی هم برای قطر مسیر گاز شناخته شده است و هم برای ایران در فازهای مختلف. سهم توتال در قطر کم است و روبروی فاز 11 سهمی ندارد و همچنین شرکت‌های بین‌المللی برای حفظ اعتبارشان از ارائه اطلاعات کشوری به کشور دیگر خودداری می کنند. 

منوچهری در پاسخ به این سوال که اگر اسناد رشوه توسط افرادی رو شود، روند قرارداد به چه صورت خواهد بود، گفت: مراجع حقوقی کشور باید به این مسائل رسیدگی و نتیجه را به ما اعلام کنند . شرکت نفت براساس قانون و مقررات رفتار خواهد کرد.

خوشه چینی سیاسی نکنید

منوچهری یادآور شد: پس از امضای این قرارداد، بیشتر شرکت‌های روسی و چینی که با ما ملاقات داشتند عمیقا به ما تبریک می‎گفتند و معتقد بودند راهی برای توسعه صنعت نفت ایران باز شده است و شرکت‎های اروپایی نیز بعد از امضای این قرارداد، تمایل بیشتری برای مذاکره با ایران نشان داده‎اند.

وی ابراز امیدواری کرد که هم افزایی خوبی در صنعت نفت کشور ایجاد و آینده خوبی برای کشور ترسیم شود.

منوچهری با بیان اینکه فکر نمی کنم کسی بخواهد خوشه چینی سیاسی از این جریان داشته باشد، هدف اصلی را رشد و اعتلای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: بخشی از  مخالفت ها سیاسی و بخشی به عدم درک موضوع و به بی اطلاعی و پارازیت های اطلاعاتی اشتباه دیگران برمی گردد.

وی ادامه داد: تفاهم ملی برای توسعه صنعت نفت ایجاد شده و اینکه طرح سه فوریتی توقف قرارداد در مجلس رای نیاورد، نشان می دهد اکثریت قاطع مجلس از این حرکت حمایت می کنند

منوچهری گفت: این که عده ای بر ساز مخالفت کوبیدند، در برخی جاها به ما کمک کرد تا بیشتر وارد جزئیات شویم و با حساسیت بیشتری پیش رویم که از این بابت تشکر می کنیم و حسن دیگری هم که این مخالفت‌ها داشت این بود که اطلاعات عموم مردم درباره فعالیت های صنعت نفت افزایش یافت.

کد خبر 277655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =