زمینه‌های اخلاقی و حقوقی مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت تبیین شد

آخرین نشست تخصصی روز پایانی سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با عنوان «تبیین زمینه های اخلاقی و حقوقی مسئولیت اجتماعی شرکت و اسناد بالادستی مرتبط در صنعت نفت» به ریاست مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد.

به گزارش شانا، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، 28 تیرماه) در روز دوم و پایانی سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت که با شعار «سیاستگذاری-اقدام موثر-گزارش‌دهی پایدار» در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، نشستی با عنوان «تبیین زمینه های اخلاقی و حقوقی مسئولیت اجتماعی شرکت و اسناد بالادستی مرتبط در صنعت نفت»، به ریاست عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار شد و به ترتیب مشاور مدیرعامل شرکت رامپکو، معاون برنامه ریزی و تجهیز منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مشاور CSR مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره مباحث مختلفی را همچون راهبردهای مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی پالایش و پخش در پرتو اسناد بالادستی، مدل مدیریتی مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی و چالش ها و فرصت های آن و... مطرح کردند.

عباس شعری مقدم، مشاور مدیرعامل شرکت رامپکو به عنوان نخستین سخنران درباره مدل مدیریتی مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی و چالش ها و فرصت های پیش روی آن با تاکید بر جنبه های حقوقی صحبت کرد.

وی درباره تغییر ساختار حاکمیتی شرکت رامپکو با رویکرد مسئولیت اجتماعی گفت: این شرکت از دو بخش بنیاد کوشان (30 درصد) و 1200 سهامدار (70 درصد) تشکیل شده است.

شعری مقدم تصریح کرد: رسالت بنیاد کوشان شامل تحکیم امر مسئولیت اجتماعی در شرکت رامپکو، حمایت از اقشار محروم جامعه به منظور توانمند‌سازی آنان، حمایت از پروژه‌های فرهنگی و بهداشتی، ارائه طرح‌های توانمندساز برای بهبود کیفیت خدمات قابل ارائه، و تضمین پایداری و بقای کسب و کار شرکت از طریق اجرای برنامه‌های آموزش و طرح‌های تحول تفکر مدیریت می‌شود.

وی در ادامه به برخی اقدامات این بنیاد اشاره کرد و افزود: اقداماتی بشردوستانه و عام المنفعه، از جمله حمایت مالی از دانش آموزان و دانشجویان مستعد و محروم استان کرمان و سیستان و بلوچستان، حمایت مالی از انجمن بیماران هموفیلی و انجمن بیماران کلیوی، حمایت مالی از انتشار کتاب ایزو 26000 در ارتباط با مسئولیت اجتماعی به منظور افزایش سطح آگاهی و فرهنگ جامعه از جمله فعالیت‌های انجام شده ازسوی این انجمن است.

در همین حال محمد کرمانی، معاون برنامه ریزی و تجهیز منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره موضوع حرفه ای گرایی اخلاقی و مسئولیت اجتماعی شرکت، گفت: مسئولیت‌های اجتماعی بخشی از وظایف در چهار بعد زندگی هر شخص و سازمانی است که نبود توجه کافی به این وظایف می تواند مانع از تکامل و رشد کافی هر شخص و سازمانی شود.

کرمانی با بیان این‌که علاوه بر سهامداران، بسیاری از افراد و گروه های دیگر نیز در شرکت خارج از آن، علائقی دارند و رفتار شرکت و نحوه راهبری آن، بر علایق ایشان اثر می گذارد، تصریح کرد: بنابراین باید حقوق و علائق این طیف گسترده از ذینفعان در سیاست‌ها و رفتار شرکت دیده شود.

به گفته وی، شرایط امروز ایجاب می کند تا مدیران شرکتهای بزرگ، همه تلاش خود را متوجه ایجاد ارزش برای تمامی ذینفعان خود کنند و نوعی تعادل میان بخشهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کسب و کارشان ایجاد کنند.

در همین حال نسرین جزنی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با موضوع سند چشم انداز 1404 ایران و مسئولیت اجتماعی یک شرکت یا سازمان گفت: مسئولیت‌های اجتماعی در سند چشم انداز 1404 دیده نشده است.

وی به توضیح مقوله سند چشم انداز، توضیح چشم انداز صنعت نفت در افق 1404 و اهداف کلان در صنعت نفت و گاز ایران در برنامه پنجم پرداخت و گفت: برای اجرای سی اس ار در این صنعت به یک چارچوب اجرایی نیاز است.

وی از اجرای ارزیابی CSR، تدوین راهبرد CSR، تضمین و گزارش دهی فرایند CSR، ازریابی و بهبود CSR و ... به عنوان برنامه‌های این چارچوب نام برد و سپس به تشریح نقشه راه برای بررسی اجرایی شدن CSR پرداخت.

آخرین سخنرانی چهارمین نشست تخصصی سومین همایش مسئولیت‌های اجتماعی با صحبت‌های محمدعلی گودرزی، مشاور CSR مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به پایان رسید.

وی درباره مسئولیت اجتماعی شرکت در منابع قانونی و حقوق شهروندی به ارائه تاریخچه کوتاهی از مسئولیت اجتماعی در ایران پرداخت.

گودرزی درباره روش‌های همسو کردن اهداف CSR با راهبردهای شرکت، پیوند سی اس ار با ارزشهای سازمان و ایجاد ساختار حاکمیتی مسئولیت اجتناعی با ذکر مثال‌هایی از گذشته و امروز جامعه ایران گزارشی ارائه کرد.

کد خبر 277746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =