دولت دوازدهم، نحوه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‎ها را هدفمند کند

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت گفت: با اجرای یکباره طرح هدفمندسازی یارانه‎ها، بسیاری از واحدهای تولیدی از رده خارج شدند و امیدواریم هدفمندسازی طرح هدفمندسازی یارانه‎ها در دولت دوازدهم در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش شانا، علی وکیلی صبح امروز (شنبه، 31 تیرماه) در مراسم امضای قرارداد نوسازی 2 هزار و 100 کامیون و کشنده فرسوده، با اشاره به اجرای غیرهدفمند طرح هدفمندسازی یارانه‎ها در ایران گفت: بررسی‎های ما در جریان تدوین طرح جامع انرژی کشور، بیانگر اجرای غیرهدفمند طرح هدفمندسازی یارانه‎ها در کشور بوده است.

وی افزود: افزایش یکباره هزینه‎ها شرکت‎های تولیدی را دچار چالش کرد چراکه این واحدها برای تطبیق خود با روند صعودی هزینه‎ها ناگزیر به افزایش بهره‎وری هستند و بهره‎وری هم در سایه استفاده از فناوری‎های نوین و فناوری‎های نوین هم در صورت تامین منابع مالی کافی حاصل می‎شود.

وکیلی با بیان اینکه این ضرورت، نشان دهنده نقش موسسات مالی و اعتباری از جمله بانک‎هاست، ادامه داد: در شرایطی که بانک‎ها تسهیلات گرانی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‎دهند، طبیعی است تولیدکننده داخلی در رقابت با صنایع خارجی عقب‎نشینی کند.

وی به عنوان نمونه، به کارخانه ارج به عنوان «آینه تمام‎نمای واگذاری‎های اشتباه» اشاره کرد و گفت: تا ساختار صنعتی کشور اصلاح نشود، رقابت با صنایع خارجی امکانپذیر نیست و هدفمند کردن نحوه هدفمندسازی یارانه‎ها به اصلاح این ساختار کمک می‎کند.

وکیلی ابراز امیدواری کرد، با همکاری‎ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای و پشتیبانی دولت از نوسانات نرخ ارز، بستر جذب سرمایه‎های خارجی فراهم شود و در توضیح بیشتر گفت: تسهیلاتی که بانک‎ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می‎دهند، بسیار گران است و با این تسهیلات نمی‎توان شاهد حرکت‎های خوبی در بخش تولید کشور بود.

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، به ظرفیت‎های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر اشاره کرد که بر مبنای آن به وزارت نفت اجازه داده شده است سالانه تا سقف 100 میلیارد دلار در طرح‎هایی که منتهی به بهینه‎سازی مصرف سوخت می‎شود، سرمایه‎گذاری کند.

وکیلی با اشاره به این‎که نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده نیز از محل ظرفیت‎های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر در دستور کار قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که شرکت‎های دیگر نیز برای استفاده از این ظرفیت اعلام همکاری کنند تا امکان نوسازی 65 هزار دستگاه فراهم شود.

وی گفت: صرفه‎جویی از طریق افزایش بهره‎وری، سرمایه‎گذاری بسیار خوبی است که نه تنها تبعات منفی ندارد، بلکه خیر و برکات بسیاری نیز در آن نهفته است.

وکیلی ادامه داد: جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده پایه گازسوز نیز در طرح‎های ماده 12 دیده شده است و امیدواریم در این زمینه نیز شرکت سایپادیزل همکاری کند.

قرارداد نوسازی 2 هزار و 100 کامیون و کشنده فرسوده، امروز (31 تیرماه) بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، شرکت سایپادیزل، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای و بانک توسعه تعاون امضا شد.

کد خبر 277759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =