تضمین پایداری تامین گاز استان‌های شمالی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از خط لوله انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری به عنوان یک خط لوله انتقال گاز راهبردی نام برد و گفت: این خط لوله مشکل تامین گاز استان‌های شمالی را برطرف می‌کند.

به گزارش شانا، حسن منتظر تربتی با بیان این که خط لوله انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری در ماه جاری به طور کامل به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: این خط لوله زیرساختی مهم،  در تحقق مدیریت واردات گاز از ترکمنستان و نیز به منظور تقویت، پایدارسازی و انعطاف پذیری سیستم انتقال گاز شمال کشور است.

وی با اشاره به این که این خط انتقال گاز به طول 170 کیلومتر با قطر 42 اینچ و با ظرفیت انتقال گاز 40 میلیون مترمکعب در روز، منشعب از خط انتقال گاز 48 اینچ دوم شمال- شمال شرق کشور است، اظهار کرد: خط لوله انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری به منظور تقویت، پایدارسازی و انعطاف پذیری سیستم انتقال گاز شمال کشور و با هدف مدیریت واردات گاز از ترکمنستان است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با یادآوری این که این خط، به عنوان یکی از اهداف راهبردی دولت، از مدت‌ها پیش در برنامه اجرایی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار گرفته است، تصریح کرد:  این خط از سال ۹۴ با اهتمام ویژه دولت و وزارت نفت و شخص وزیر، شتاب بیشتری به خود گرفت.

وی با تاکید بر این نکته که تقویت گاز رسانی به نیروگاه نکا از دیگر اهداف این پروژه ملی است، گفت: مسیر این خط انتقال گاز از حوالی قوشه دامغان به صورت انشعاب از کیلومتر 250 خط انتقال گاز 48 اینچ دوم شمال- شمال شرق آغاز و پس از عبور از شهرهای کیاسر، ساری و نکا، ضمن تقویت سیستم انتقال گاز از جنوب به شمال کشور، سبب پایدارسازی شبکه گازرسانی در استان‌های شمالی کشور خواهد شد.

تربتی با بیان این که  خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری دارای 12 ایستگاه شیر بین راهی، هشت ایستگاه انشعاب، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک، یک ایستگاه دریافت توپک و یک ایستگاه CGC است، گفت: در احداث این خط انتقال گاز، حدود 14500 شاخه لوله 42 اینچ به وزن 84 هزار تن و بالغ بر 200 تن الکترود برای جوشکاری مورد نیاز بوده که به طور کلی از کارخانجات داخلی تامین و به همراه سایر اقلام مورد نیاز با پنج هزار تریلر به محل کارگاه‌های پروژه حمل شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به این که به دلیل حساسیت موضوع و استراتژیک بودن این خط انتقال گاز، تصمیم بر آن شد تا از منابع داخلی شرکت ملی گاز برای تامین مالی پروژه استفاده شود، خاطرنشان کرد: از سال ۹2، این تصمیم وارد مرحله عملیاتی شد و از سال ۹۴، پروژه شتاب بیشتری به خود گرفت و در کل، با ارزش هشت میلیارد و 200 میلیون ریال، به طور کلی به همت پیمانکاران و مشاوران داخلی به انجام رسید.

به گزارش شرکت ملی گاز ایران، تربتی با بیان این که با احداث این خط لوله، هم شبکه گاز استان شمال کشور از پایداری بالایی برخوردار خواهد شد و هم شبکه تاب‌آوری بسیار بالایی خواهد یافت، تصریح کرد: این خط لوله علاوه بر این که مشکل تامین گاز استان‌های شمالی را مرتفع می‌سازد، می‌تواند در بخش تجارت جهانی گاز و سوآپ این انرژی پاک نیز بسیار مثمرثمر باشد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت اول مردادماه در گفتگوی ویژه خبری درباره این خط اظهار کرده بود: هفته آینده؛ بین نهم تا ۱۲ مرداد ماه، خط ۴۲ اینچی دامغان تا نکا نهایی و جریان گاز برقرار می‎شود که این اقدام، اتصال محکم و مطمئنی میان شبکه گازی استان‎های گیلان، مازندران و گلستان با شبکه سراسری است و نگرانی از بابت تامین گاز این استان‎ها وجود نخواهد داشت.

کد خبر 277805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =