ضرورت واردات گاز از ترکمنستان پایان یافت

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: با راه اندازی خط انتقال گاز دامغان به نکا، ضرورت واردات گاز از ترکمنستان پایان یافت، اما با هدف گسترش تعامل با کشورهای همسایه، سواپ گاز این کشور را ادامه می دهیم.

به گزارش شانا، حمیدرضا عراقی درباره راه اندازی خط انتقال گاز دامغان به نکا، اظهار کرد: از طریق این خط لوله که به‌زودی به بهره برداری می‌رسد، روزانه 35 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت انتقال گاز مناطق شمالی کشور افزوده می‌شود.

وی درباره تاثیر راه‌اندازی این خط لوله در بی نیازی کامل به واردات گاز از ترکمنستان، گفت: ضرورت این واردات با راه اندازی این خط از بین می‌رود، در واقع با راه اندازی این خط لوله، این ضرورت که در صورت قطع گاز ترکمنستان با مشکل رو‌به‌رو شویم، به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: البته با توجه به تمایل ما برای تعامل با همسایگان، سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، خط لوله نکا - دامغان قرار است هفته آینده به طور رسمی افتتاح شود. با راه اندازی این خط لوله، گاز استان‌های شمالی و شمال شرق کشور به صورت پایدار تامین شده و مشکل افت فشار در فصل زمستان در این مناطق به طور کامل برطرف می شود.

بزرگترین مشکل در تامین گاز مناطق شمالی، ضعف شبکه گاز شمال کشور بود که با بهره برداری از خط لوله انتقال گاز قوشه- دامغان- کیاسر- ساری- نکا این مشکل به طور کامل مرتفع می شود.

پیش از این، بخشی از گاز مناطق شمالی کشور از محل واردات گاز ترکمنستان تامین می شد که البته این کشور بارها در روزهای سرد سال، تلاش کرد با تهدید به قطع گاز، از ایران امتیازاتی را بگیرد و حتی در برخی موارد قیمت گاز را نیز افزایش دهد.

شرکت ترکمن گاز سرانجام از 12 دی‌ماه سال 1395، اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرد.

این کشور، صادرات گاز به ایران را در حالی با ادعای طلب 1.8 میلیارد دلاری متوقف کرد که با هیئت ایرانی مذاکره و توافق کرده بودند روند صادرات گاز ادامه داشته باشد.

ادعای طلب از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات گاز در سال‌های 1386 و 1387 است که تهران آن را قبول نداشته و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.

در دیماه 1386 که سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از 20 استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند، ترکمن گاز با سواستفاده از این فرصت و مغایر با قرارداد امضا شده، اعلام کرد قیمت گاز صادراتی خود را به ایران 9 برابر بالا برده و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش می دهد.

دولت وقت ایران (دولت نهم) در آن مقطع زمانی با این درخواست غیرمنطقی موافقت کرد و بدین ترتیب بر اساس محاسبات ترکمن گاز، طلبی حدود 1.8 میلیارد دلار به حساب ایران نوشته می شود. البته با گذشت زمان و پس از افت قیمت گاز در بازارهای جهانی، قیمت گاز صادراتی این کشور به ایران کاهش می یابد که همچنان ادامه دارد.

پس از استقرار دولت یازدهم، ایران به صورت ماهانه اقدام به تسویه بدهی گازی خود با ترکمنستان کرده و بنابراین مبلغ دیگری به این طلب افزوده نمی‌شود.

با قطع گاز ایران از سوی ترکمنستان، حرکت‎های مردمی برای بهینه سازی و کاهش مصرف گاز برای مقابله با این اقدام شکل گرفت و این موضوع سبب شد در اوج سرمای دی‌ماه، هیچ مشکلی در تامین گاز مناطق شمالی کشور رخ ندهد و از طریق مدیریت شبکه توزیع، گاز مورد نیاز این مناطق تامین شود.

کد خبر 277812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =