الزامات، فرصت‎‏ها و چالش‎های اچ‎اس‎یی صنعت نفت بررسی شد

در پنجمین گردهمایی روسای اچ‎اس‎یی و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت ایران، الزامات، فرصت‎ها و چالش‎های حوزه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل صنعت نفت مورد اشاره، بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش شانا، تحول در زمینه طب صنعتی، ضرورت کاهش آلایندگی گازهای مشعل، الزامات زیست‎محیطی به ویژه در منطقه‎ای مانند غرب کارون، بهره‎مندی از بیمه، توجه بیشتر به پدافند غیرعامل و ...، مباحثی بودند که دیروز (دوم مردادماه) همزمان با روز نخست این گردهمایی، از سوی سخنرانان مورد تاکید قرار گرفت.

سید باقر مرتضوی، مدیرکل اچ‎اس‎یی و پدافند غیرعامل وزارت نفت در این گردهمایی از ایجاد تحول در حوزه بهداشت و تغییر رویه طب صنعتی خبر داد و گفت: قرار است طب صنعتی به طور خاص برای هر حوزه کاری تعریف شود و آزمون‎های طب صنعتی بر اساس نوع فعالیت متفاوت شود.

سلامت روانی کارکنان؛ ضامن عملکرد مناسب

وی تولید و اچ‎اس‎یی را موضوعات به‎هم پیوسته‎ای در صنعت نفت عنوان کرد و گفت: از آنجا که تولید برای بالابردن کیفیت زندگی مردم انجام می‎شود، اچ‎اس‎یی نیز باید همواره باشد و مورد توجه قرار گیرد.

مرتضوی سلامت را نیز یکی از مهمترین ارکان اچ‎اس‎یی برشمرد و گفت: باید توجه داشت که سلامت هم در بخش جسمی و هم در بخش روانی تعریف می‎شود و نیرویی که از لحاظ روانی در سلامت باشد، وظایف خود را به خوبی انجام می‎دهد.

وی حفظ عدالت در میان کارکنان را ضروری دانست و افزود: عملکرد یکپارچه مجموعه اچ‎اس‎یی راهکاری برای استقرار نظام مدیریت است و ‌تا زمانی که عملکرد مجموعه یکپارچه نباشد نمی توان با ابزارهای دیگر همچون ERP، فرماندهی صحنه و ... به استقرار یک نظام منسجم امید داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: به‎طور جدی پیگیر مسائل زیست‎محیطی هستیم که یکی از مهم‎ترین آنها کاهش سوختن گازهای فلر است؛ چرا که علاوه بر آلایندگی، سرمایه کشور نیز اتلاف می‎شود.

حفاظت و حراست از تاسیسات نفت در نقاط مرزی ضروری است

محمدعلی مطیعی، معاون امور انرژی سازمان پدافند غیرعامل به عنوان یکی دیگر از سخنرانان روز نخست این گردهمایی، بر ضرورت تهیه نقشه راه برای پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد و گفت: این نقشه راه مشخص می‎کند به طور نمونه چگونه تأسیسات بسازیم و از آن بهره‎برداری کنیم، بدون آنکه دشمن بتواند به آن آسیبی برساند.

وی افزود: امنیت بیرون از حفاظ شرکت‎ها بر عهده پدافندعامل و ارگان‎های امنیتی است، اما شرکت‎ها در حوزه پدافند غیرعامل، خود باید پیشگام باشند.

مطیعی محور نخست پدافند غیرعامل را شناسایی تهدیدها عنوان کرد و گفت: با وجود مشکلات امنیتی موجود در منطقه، ایران از لحاظ امنیتی و دفاعی قوی است و در این حوزه اختلافی بین جناح‎های سیاسی وجود ندارد.

وی قرارگیری تأسیسات نفتی در مرزها را تهدیدی برای کشور دانست و گفت:‌ همچنان که نظام از وزارت نفت انتظار تولید دارد، انتظار حفاظت و حراست از این تأسیسات و تجهیزات نیز وجود دارد.

معاون امور انرژی سازمان پدافند غیرعامل، کاهش آسیب پذیری را محور دوم پدافند غیرعامل دانست و گفت: مدیریت قوی و موثر می‎تواند از میزان حوادث در صنعت نفت بکاهد.

همکاری با شرکت‎های بین‎المللی 

در ادامه این گردهمایی، رضا خلیلی، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور عملیات غیرصنعتی بر ضرورت همکاری با شرکت‎های بین‎المللی در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست تاکید کرد و گفت: بعضا شرکت‎های غیرتخصصی به حوزه اچ‎اس‎یی ورود می‎کنند و این موضوع، شرکت را با چالش مواجه می‎کند.

وی تاکید کرد: شرکت‎هایی باید برای ورود به حوزه اچ‎اس‎یی تأیید صلاحیت و به وندورلیست شرکت اضافه شوند که دارای تخصص و معتبر باشند و استفاده از دانش و تجارب شرکت‎های بین‎المللی نیز نباید فراموش شود.

خلیلی با اشاره به این‎که در حوزه اچ‎اس‌یی جای هیچ کوتاهی و اغماضی وجود ندارد، ادامه داد:‌ اچ‎اس‎یی در شرکت همچون یک نهاد شبه نظامی فعالیت می‎کند؛ در چنین سیستمی جای اما و اگر وجود ندارد و باید تعارفات را کنار گذاشت.

وی گفت:‌ با وجود همه پیشرفت‎ها در حوزه اچ‎اس‎یی، همچنان حلقه‎های مفقوده‎ای در این حوزه وجود دارد.
بخشنامه‎های جدیدی در زمینه بیمه تاسیسات ابلاغ می‎شود

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، فعالیت در حوزه پدافند غیرعامل را درخشان‎تر از سایر حوزه‎ها عنوان کرد و گفت: به دلیل حساسیت بالای کار در صنعت نفت که نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد، مسئولیت‎های کارکنان در حوزه اچ‎اس‎یی بیشتر می‎شود.

خلیلی با اذعان به این‎که بیمه در صنعت نفت مورد غفلت واقع شده است، افزود: ما سالانه هزینه‎های بسیار زیادی برای بیمه پرداخت می‎کنیم؛ اما به دلیل عدم مدیریت یکپارچه بیمه، عملا در زمان حوادث چیزی عایدمان نمی‎شود و این مسئله، مدیریت بیمه از سوی اچ‎اس‎یی را الزام‎آور می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی در ارتباط با بیمه تأسیسات برگزار شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است که به زودی بخشنامه‎هایی در این خصوص به شرکت‎ها ارجاع داده می‎شود.

نقش اچ‎اس‎یی در پروژه‎ها پررنگ‎تر شود

سیاوش درفشی، مدیر اچ‎اس‎یی و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این گردهمایی بر الزام مشارکت همه واحدها به منظور پیشبرد اهداف این حوزه تأکید کرد و برگزاری چنین گردهمایی‎هایی را محلی برای یافتن راهکارهایی به منظور حل مسائل به صورت جمعی دانست و گفت:‌ در دوره قبل که به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، برای ورود اچ‎اس‎یی به مدیریت پروژه مباحثی مطرح شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پروژه‎های متعددی در غرب کارون در حال انجام است، ضرورت دارد اچ‎اس‎یی در این حوزه ورود جدی‎تری داشته باشد.

درفشی به بررسی تهدیدها در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: مسائلی همچون بیمه و مدیریت خوردگی در اچ‎اس‎یی از اهمیت بالایی برخوردارند که در شرکت ملی نفت ایران کمتر به آن‎ها توجه شده است و در این همایش به آنها پرداخته شده است.

سخنرانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دومین روز گردهمایی

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز که عصر امروز (سوم مرداد ماه) در این گردهمایی حضور یافت، به نقش حیاتی رعایت اصول اچ‎اس‎یی در روند توسعه شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد.

کاردر با تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی و حرفه‎ای در بخش‎های مختلف شرکت ملی نفت ایران، عنوان کرد: نگاه جوانانی که در آینده مدیریت را بر عهده می‎گیرند نباید سیاسی باشد؛ این جوانان باید با افتخار جایگاه حرفه‎ای شرکت ملی نفت ایران را حفظ کنند.

معاون وزیر نفت، کارشناسان اچ‎اس‎یی و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت ایران را برخوردار از این نگاه تخصصی توصیف کرد و افزود: در چند سال اخیر تغییرات بنیادینی در حوزه اچ‎اس‌یی و پدافند غیرعامل شکل گرفته است و این ناشی از نگاه تخصصی و حرفه‎ای کارشناسان است.

کاردر ادامه داد: هرچند که باید در پیاده سازی قوانین اچ‎اس‎یی جدیت به خرج دهیم، اما اجرای این قوانین نباید در صرف هزینه و زمان، شرکت را دچار مشکل کند.

نقش HSE در ارتقا جایگاه شرکت ملی نفت ایران در رتبه‎بندی جهانی

وی با اشاره به این‎که شرکت ملی نفت ایران نیاز دارد در رده‎های برتر جهانی قرار گیرد، اضافه کرد: تحقق این هدف، عملکرد ما را در معرض ارزیابی قرار می‎دهد و اگر در جایی مدیری ضعیف عمل کرد، ضعف‎ها مشخص می‎شود.

کاردر گفت: نقش اچ‎اس‎یی برای قرار گرفتن در رده‎های جهانی بسیار موثر است و در جهان برای رده‎بندی شرکت‎ها از لحاظ تکنولوژیک اچ‎اس‎یی، نخست حوزه هوا و فضا، بعد مسائل اتمی و هسته‎ای و سپس شرکت‎های نفتی رصد می شوند؛ یعنی وقتی یک پالایشگاه دچار حریق شود، این مسئله در جهان دیده می‎شود و در تعیین رده جهانی موثر است.

وی در ادامه مدیریت ریسک، مدیریت خوردگی و مدیریت طراحی را از مهمترین موضوعات در اچ‎اس‎یی شرکت ملی نفت ایران بر شمرد و گفت: ‌اچ‎اس‎یی شرکت نفت باید برند باشد؛ ‌یعنی زمانی که نامش می‎آید، همه باید به آن اطمینان داشته باشند و برای این کار نیاز است که الزامات ایمنی، بهداشت و محیط زیست این شرکت همواره تکرار و ملکه ذهن شود.

پنجمین گردهمایی روسای اچ‎اس‎یی و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از روز گذشته (دوم مردادماه) در مجموعه کوشک نفت آغاز به کار کرد و عصر امروز به کار خود پایان داد.

کد خبر 277819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =