۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
  • کد خبر: 277831
صنعت نفت در دوران پس از انقلاب

انقلاب اسلامی ایران دگرگونی‌های شگرفی را در سیاست‌های نفتی ایران و حتی جهان سبب شد و مانند ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 باید آن‌را نیز نقطه عطفی در صنایع نفت ایران و جهان محسوب کرد.

به گزارش شانا، پس از تحقق انقلاب اسلامی کلیه قراردادهای نفتی در دست اجرا، کان لم یکن تلقی و با همت کارکنان زحمتکش صنعت نفت تولید نفت خام از میدان‌های نفتی دوباره آغاز و اولین محموله نفت خام ایران طبق شرایط جدید در تاریخ 14 اسفند ماه 1357 بارگیری شد، محموله مورد نظر به یک شرکت ژاپنی با بالاترین قیمت بازار در آن زمان فروخته شد.

از اواسط اسفند 1357 تا اواخر فروردین 1358 مذاکراتی با خریداران جهت فروش نفت خام بصورت قراردادی بعمل آمد که منجر به عقد 33 قرارداد با 26 کشور مختلف برای تحویل حدود 6/2 میلیون بشکه در روز طی مدت 9 ماه فروردین – دیماه 1358 شد.

بدنبال قطع صدور نفت خام به آمریکا که از 14 نوامبر 1979 (23 آبانماه 1358) بمرحله اجرا درآمد و به منظور فروش سهمیه نفت خام شرکت‌های آمریکایی و جلوگیری از کاهش تولید بلافاصله اقدام‌هایی به‌عمل آمد و قراردادهای مختلفی با شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های ژاپنی به امضا رسید که بموجب آن‎ها قیمت متوسط فروش حدود 16 دلار بیش از قیمت‌های رسمی بوده است.

تعداد چاه‌های ایران در مناطق نفت‌خیز جنوب در سال 1350، 754 حلقه بود و در سال 1357 در زمان به‌ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تعداد کل چاه‌ها به 1397 حلقه رسید.

با آغاز جنگ تحمیلی و یورش ناجوانمردانه عراق به ایران اسلامی، فصل تازه‌ای در تاریخ صنعت نفت ایران گشوده شد.

در این جنگ، تاسیسات گسترده صنعت نفت ایران در خشکی و دریا، اولین هدف دشمن متجاوز بود و در نخستین روزهای جنگ، پالایشگاه آبادان، یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های جهان بر اثر حملات بی وقفه زمینی و هوایی دشمن، به کلی از کار افتاد و به دنبال بمباران پالایشگاه آبادان، تمامی تاسیسات نفت و گاز و پتروشیمی در خشکی و دریا در هشت سال جنگ نابرابر، مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفت.

کد خبر 277831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =