۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
  • کد خبر: 278037
عمیق‌ترین سکوی نفتی جهان

سکوی نفتی پردیدو، هم‌ اکنون سنگین‌ترین و عمیق‌ترین سکوی نصب شده جهان با پایه بتونی در آب‌های بسیار عمیق و یک شاهکار مهندسی است.

به گزارش شانا، سکوی نفتی «Devil’s Tower» متعلق به شرکت انی ایتالیا که پایه آن تا عمق بیش از 710 متری آب‌های در خلیج مکزیک امتداد داشت، عمیق‌ترین سکوی نفتی جهان تا سال 2010 به شمار می‌رفت، اما هم‌اکنون پایه سکوی نفتی «Perdido» در خلیج مکزیک، در عمق 2450 متری، یعنی بیش از پنج برابر ارتفاع برج 102 طبقه ایمپایر استیت با 448 متر ارتفاع در منهتن نیویورک، جای آن‌را گرفته است.

سکوی نفتی پردیدو در رتبه‌بندی عجایب جهان امروز، جای گرفته است، به‌ویژه که با سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری ساخته شده و کم و بیش همین میزان سرمایه‌گذاری هم برای انتقال، تخریب و از بین بردن آن نیاز است، مدیرعامل شل درباره اجرای پروژه ساخت، نصب و راه‌اندازی پردیدو گفته است که این پروژه، مرزهای تکنولوژی را به جلوتر هل می‌دهد.

این سکوی حفاری برای فعالیت در مدت زمان 20 تا 30 سال طراحی شده است، از این رو پس از پایان عمرش، نامزد مناسبی برای اجرای برنامه  تبدیل دکل به زیستگاه پرورش مرجان‌های دریایی است، مطابق با استانداردهای صنعتی امروز دنیا، شرکت‌های مالک سکوهای نفتی دریایی، در پایان عمر کاری این سکوها، در برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در اجرای عملیات انتقال، انهدام و تبدیل سکو به زیستگاه مرجان‌های دریایی مسئولیت دارند.

در سکوی پردیدو، امکانات مناسبی برای اسکان و زندگی کارکنان ایجاد شده است که در بخش محل زندگی کارکنان بر روی سکو، به‌ طور میانگین20 اتاق، 30 تخت‌خواب، امکانات آشپزخانه، باشگاه ورزشی، کتابخانه و یک محل نشست و برخاست هلیکوپتر، فراهم شده است.

سکوهای دریایی، به‌طور معمول در خشکی و در یاردهای ساحلی شرکت‌های فعال در صنایع دریایی ساخته می‌شوند و گاهی، برای استقرار در یک میدان نفتی یا گازی، به وسیله کشتی‌های عظیم و تجهیزات ویژه حمل تاسیسات غول‌پیکر به هزاران مایل دورتر از محل ساخت خود، حمل می‌شوند.

ارتفاع سکوی پردیدو، تقریبا هم اندازه برج ایفل در پاریس است، ساختمان اصلی این سکو را شرکت تکنیپ در بندر پوری کشور فنلاند ساخته و با یک کشتی ویژه جابه‌جایی تاسیسات عظیم نفتی، پس از پیمودن مسافت 13200 کیلومتری به خلیج مکزیک منتقل کرده است، این سکو در نقطه استقرار از پیش تعیین شده، به وسیله لنگرهایی که به کف دریا وصل شده‌اند، ثابت و بی‌حرکت شده است.

در واقع، سکوی نفتی پردیدو سه عرشه شامل پردازش نفت و گاز، دکل حفاری و محل زندگی کارکنان دارد که در بندر پوری در دریای بالتیک ساخته و با بارج ویژه‌ای که توانایی جابه‌جایی تاسیساتی تا 22 هزار تن را دارد، به محل استقرار آن در خلیج مکزیک حمل و در آنجا سر هم شده است.

اختلاف درجه حرارت بسیار پایین در فنلاند در شمال اروپا و درجه حرارت بسیار بالا در سواحل تگزاس نزدیک به خط استوا، یک چالش اساسی در مونتاژ قطعات سکو بوده که در طراحی، مهندسی و ساخت سکو به این نکته توجه شده است.

این عمیق‌ترین تاسیسات شناور جهان است که شرکت نفتی رویال داچ شل در خلیج مکزیک در فاصله حدود 200 مایلی از ساحل جنوبی بندر گالوستون در ایالت تگزاس، آن‌را نصب و عملیاتی کرده است.

پردیدو، یکی از بزرگ‌ترین عملیات اکتشافات نفت خام و گاز طبیعی را درست در عمق 2450 متری بستر اقیانوس اجرا می‌کند، این سکو برای برداشت نفت و گاز از میدان‌های «Great White»، «Tobago» و «Silvertip» در مرز آبی میان آمریکا و مکزیک در خلیج مکزیک، طراحی شده است، اوج تولید در این سکو، یکصد هزار بشکه نفت و 200 میلیون فوت مکعب گاز در روز است.

در عملیات استخراج نفت در سکوی پردیدو، 22 حلقه چاه نفت که با یک شبکه 44 کیلومتری از خطوط لوله در کف اقیانوس به هم متصل شده‌اند، نفت را از طریق چهار خط لوله اصلی به سطح سکو منتقل می‌کنند، این سکو 172 نفر در 2 نوبت کاری 12 ساعته به‌صورت اقماری (2 هفته کار و 2 هفته استراحت) فعالیت می‌کنند.

تجهیزات ایمنی این سکو منحصر به فرد است و یک شناور و قایق نجات به‌طور آماده به کار، پیوسته در نزدیکی سکو مستقر هستند. مقاومت سکوی پردیدو در برابر زلزله، طوفان، انفجار و حوادثی از این دست، 10 برابر بیشتر از هرگونه تاسیسات مشابه دیگر در خلیج فارس است.

سکوی فرود بالگرد در پردیدو می‌تواند 2 هلیکوپتر عظیم‌الجثه سیکورسکی (S-92) را بر روی خود جا دهد که هر یک قابلیت جابه‌جایی 22 نفر را دارد تا در مواقع بروز حادثه، تخلیه سریع‌تر کارکنان از روی سکو امکان‌پذیر باشد.

کد خبر 278037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =