۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
  • کد خبر: 278038
رادیناس شوش باستان، کهن‌ترین چاه نفت تاریخ جهان

رادیناس، کهن‌ترین چاه نفت تاریخ جهان، در ایران و در زمان هخامنشیان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش شانا، نفت سیاه یا همان نفت خام، در ادوار گذشته تاریخ انسان وجود داشته است و در ایران باستان، مصارف فراوانی از نفت خام وجود داشته است.

رادیناس، کهن‌ترین چاه نفت تاریخ جهان، در ایران و در زمان هخامنشیان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رادیناس یا کهن‌ترین چاه نفت جهان، که در تاریخ از آن یاد شده، به روزگار داریوش بزرگ باز می‌گردد، این چاه در نزدیکی شوش باستان بوده است.

هرودوت تاریخ نویس باستان در این باره می‌نویسد: ایرانیان از این چاه قیر و نمک و نفت به‌روشی که بازگو خواهم کرد استخراج میکردند:

آن‌ها نخست با چوب خمیده‌ای که ته آن‌را به سطلی چرمی بسته‌اند نفت خام را از چاه بیرون می‌کشند و آن‌را در مخزنی خالی می‌کنند، مایع پس از گذر از سطل دیگر به سه شکل درآمده، قیر و نمک فورا بسته و سخت می‌شوند و مایع نفت خارج شده و در محفظه‌هایی می‌ریزند، ایرانیان این را رادیناس (اردریکا) می‌خوانند که ماده‌ای است سیاه رنگ، سوختنی و دارای بویی نامطبوع.

مورخین دیگر گزارش کرده‌اند:

ایرانیان از نفت ماده‌ای همچون قیر امروزی تهیه می‌کردند که از آن برای آب‌بندی کشتی هایشان بهره می‌بردند، کشتی‌هایی که در خدمت ناوگان نیروی دریایی امپراتوری هخامنشی بود و در سه قاره گسترده شده و بندر و آبراهه و پایگاه در همه جای گیتی داشت.

گفتنی است سردار زبده ساسانی، بهرام مهران، ملقب به بهرام چوبین، به این دستاورد هخامنشیان پی برده و از ماده‌های نفتی و آتشین برای ساخت جنگ‌ابزار بهره می‌گرفت.

به نوعی می‌توان بهرام چوبین را نخستین ژنرال در تاریخ دانست که از سلاح گرم در نبردهایش استفاده کرد.

کد خبر 278038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =