پیشرفت طرح احداث نیروگاه غرب کارون از 50 درصد گذشت

پیشرفت طرح احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی آن به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

به گزارش شانا، مهدی نجاریان، سرپرست طرح احداث نیروگاه غرب کارون در شرکت مهندسی و توسعه نفت، با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد که طبق برنامه زمانبندی، نخستین واحد گازی طرح تا اردیبهشت ماه سال آینده راه‎اندازی شود.

وی گفت: این پروژه حدود ۱۰ سال پیش با هدف تأمین برق میدان‏‎های غرب کارون به صورت یکپارچه و از یک منبع مشترک و مطمئن تعریف شد که در ابتدا قرار شد در قالب قرارداد EPC اجرایی شود؛ اما از سوی شرکت ملی نفت ایران مورد تایید قرار نگرفت و پروژه در قالب قرارداد EPCF در دستور کار قرار گرفت؛ سرانجام با انجام مذاکراتی، قرارداد این پروژه در پایان دولت دهم میان شرکت ملی نفت ایران و  شرکت مپنا در قالب BOO (احداث، بهره‌برداری و مالکیت) امضا شد.

سرپرست طرح احداث نیروگاه غرب کارون در شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: اجرایی شدن این قرارداد منوط به تحقق اجرای پیش شرط‌هایی از جمله تأمین منابع مالی ازسوی شرکت مپنا از صندوق توسعه ملی و تحصیل و مالکیت زمین بوده است که در مورد اخیر، دریافت مجوزهای زیست محیطی فرآیند پیشروی کار را با تاخیر روبه‎رو کرد.

به گفته نجاریان، با روی کار آمدن دولت یازدهم و بر اساس نظر وزیر نفت، الحاقیه‌ای به قرارداد اضافه شد و با بازنگری در قرارداد، سرانجام قیمت برق از سوی شرکت مپنا کاهش یافت و عملیات اجرایی این پروژه، یکم شهریور پارسال آغاز شد. در این قرارداد، شرکت مپنا باید یک نیروگاه سیکل ترکیبی شامل 2 واحد گازی هر کدام به ظرفیت اسمی ۱۶۶ مگاوات و یک واحد توربین بخار به ظرفیت اسمی ۱۶۰ مگاوات احداث کند. همچنین بهره‎برداری از نیروگاه به مدت ۲۰ سال ازسوی شرکت مپنا به منظور تأمین برق میدان‎های نفتی غرب کارون انجام می‎شود.

وی درباره تأسیسات جانبی این پروژه گفت: در بخش انتقال برق از نیروگاه به مبادی مصرفی که شامل میدان‎های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی، تلمبه‎خانه غرب کارون و ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ است، چهار پروژه تعریف شده که 2 پروژه احداث خطوط انتقال برق و 2 پروژه احداث پست‌های برق است و از سوی پیمانکاران با کارفرمایی شرکت متن در حال انجام‌ است.

نجاریان گفت: از جمله پروژه‎های جانبی، احداث ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۳۰ کیلوولت است که ۴۰ درصد پیشرفت دارد و برق میدان‎های نفتی یادآوران، آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی و ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ را تأمین خواهد کرد؛ همچنین احداث ۵۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت که دارای ۷۵ درصد پیشرفت است و از نیروگاه غرب کارون به تلمبه‎خانه غرب کارون در دست اجراست.

به گفته وی، احداث پست‌های ۴۰۰ کیلوولت شهید بقایی و مرکز دیسپچینگ کل نیروگاه با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد و احداث پست‌های ۲۳۰ کیلوولت یادآوران، آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی با پیشرفت ۷۰ درصد از سوی شرکت متن در حال انجام است. پروژه تحکیم بستر و عملیات شمع‌ریزی زمین نیروگاه غرب کارون هم انجام شده و به پایان رسیده است.

نجاریان از احداث خط لوله‌های گاز و آب نیروگاه غرب کارون تا پایان امسال خبر داد و افزود: احداث حدود سه کیلومتر خط انتقال گاز از ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ به نیروگاه غرب کارون به منظور تأمین گاز نیروگاه و ایستگاه تقلیل فشار گاز در دست اجراست و به منظور تأمین آب نیروگاه، احداث خط لوله‎ای به مسافت ۲۵ کیلومتر از تصفیه‎خانه یادآوران به نیروگاه غرب کارون و ایستگاه تصفیه آب در دست اجراست.

سرپرست طرح احداث نیروگاه غرب کارون گفت: بیش از ۵۰ درصد نیروهای مشغول به کار در طرح احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی از نیروهای بومی منطقه هستند.

طرح احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و در مجاورت کارخانه گاز و گاز مایع ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ قرار دارد.

کد خبر 278124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =