۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
  • کد خبر: 278155
شرکت ملی نفت ایران در هفته‎ای که گذشت

آغاز سواپ نفت خام از دریای خزر، آماده‏‎سازی مقدمات بارگیری پنجمین محموله لایه نفتی پارس جنوبی و پایان پروژه حفاری 40 حلقه چاه میدان آزادگان جنوبی، از جمله مهمترین خبرهای شرکت ملی نفت در هفته جاری بوده است.

به گزارش شانا، آغاز سواپ نفت خام از دریای خزر پس از وقفه چندساله، خبر خوب شرکت ملی نفت ایران در هفته گذشته بود.  این شرکت اعلام کرده است تاکنون چند محموله نفت خام در پایانه نفتی نکا تخلیه شده و به مرور حجم محموله‎های سوآپ افزایش می‎یابد.

صحبت از خزر شد. شرکت نفت خزر هم که طی هفته‎های گذشته با عناوینی مثل افزایش همکاری با شرکت‎های بین‎المللی و تشکیل کمیته سرمایه‎گذاری خبرساز بود، این هفته از انتقال کالاهای ناوگان خود به منطقه عملیاتی خزر خبر داد و اعلام کرد که این کالاها پس از سال‎ها، از پایگاه پشتیبانی شرکت حفاری شمال به این منطقه عملیاتی منتقل و مشکلات ناشی از نابسامانی‎ در انتقال تجهیزات این شرکت رفع شده است.

میدان‎های مشترک هم در هفته اخیر مثل همیشه پرخبر بودند. این هفته از جنوبی‎ترین منطقه کشور در مرز میان ایران و قطر خبر رسید که تولید لایه نفتی پارس جنوبی از مرز 2.5 میلیون بشکه گذشته و پنجمین محموله نفتی این میدان مشترک در شرف بارگیری است و از میدان مشترک آزادگان جنوبی هم خبر رسید که ملی حفاری، پروژه حفاری 40 حلقه چاه این میدان را به پایان رسانده است.

افزون بر این، 21 مرداد ماه، دی‎ان‎او نروژ در نشستی مشترک با نمایندگان معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، نتایج مطالعات خود را بر میدان چنگوله ارائه داد و شرکت متن اعلام کرد که با توجه به ارائه طرح‎های مطالعاتی چنگوله از سوی شرکت‎ گازپروم‎نفت و شرکت ملی نفت تایلند و مشخص شدن نتایج مطالعات هر سه شرکت، به زودی درباره مقدمات مناقصه این میدان مشترک تصمیم‎گیری می‎شود.

از سوی دیگر، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اعلام اعداد و ارقامی از توان افزایش ضریب بازیافت و میزان افزایش حجم ذخایر نفت قابل استحصال طی سال‎های اخیر خبرساز بود و البته با حضور مدیرعامل این شرکت، از خط لوله غیرفلزی انتقال پساب واحدهای نمکزدایی 2 و 4 شرکت نفت و گاز کارون هم بهره‎برداری شد تا بر رویکرد زیست‎محیطی این شرکت تاکید شود.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‎های تولید نفت و گاز ایران، از آغاز برنامه تعمیرات اساسی سالانه در منطقه عملیاتی آغار و دالان خبر داد. مدیرعامل این شرکت این هفته، بازدیدی از منطقه عملیاتی نفت‎شهر در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز غرب هم داشت و در این بازدید بر ضرورت استفاده از فناوری‎های نوین و دانش تخصصی روز برای توسعه میادین مشترک تحت مدیریت نفت و گاز غرب تاکید کرد.

شرکت نفت فلات قاره هم با خبرهایی از جنس نوسازی و تعمیرات خبرساز شد. تاپ‌ساید سکوی سرچاهی F1 میدان نفتی فروزان این شرکت پس از 43 سال به علت خوردگی شدید و احتمال سقوط، جمع‌آوری، تعمیرات اساسی پمپ اصلی انتقال نفت در سکوی AB مجتمع ابوذر انجام و قطعه مهمی از کمپرسور گاز HP سکوی سلمان برای نخستین بار تعویض شد.

گذشته از اخبار عملیاتی، این هفته در پاسخ به برخی ابهامات، روابط عمومی وزارت نفت در اطلاعیه‎ای اعلام کرد به هیچ عنوان بحث واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار نیست. دومین دوره مقدماتی تخصصی آتش‎نشانی هم که به مدت 10 روز به همت آموزش شرکت ملی نفت برگزار شده بود، 21 مرداد ماه پایان یافت و امروز (25 مرداد ماه) مدیر HSE شرکت ملی نفت با این شرکت خداحافظی کرد تا از این پس به عنوان مدیرعامل پتروشیمی تبریز به فعالیت خود در صنعت نفت ادامه دهد. 

 
 

کد خبر 278155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =