دفاع مهندس زنگنه از عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم

وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه بررسی رای اعتماد به کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از عملکرد صنعت نفت در دولت یازدهم به پرسش‌های نمایندگان پاسخ گفت.

به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، امروز (شنبه، 28 مردادماه) در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکر می کنم از مخالفان و موافقان محترم و دوستان محترم نماینده که در این روزها برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های وزیران از جمله بنده وقت صرف کردند.

وی افزود: در کشور ما نفت فقط یک کالا نیست و به تبع آن وزارت نفت، جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیت ملی دارد. اهمیت بسیار نفت در کشور ما سبب شده است دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی، به اعمال تحریم علیه صنعت نفت پای بفشارند، بنابراین کارکنان صنعت نفت مجاهدان خط مقدم هستند.

وزیر نفت تصریح کرد: در این روزها که فرصت شد بیشتر در خدمت نمایندگان محترم باشیم، بر نکاتی از جمله توسعه میدان‌های مشترک، شتاب دهی به امضای قراردادهای نفتی، پرهیز از خام فروشی، حمایت از ساخت داخل و مدیریت منابع انسانی و ... تاکید شد. 

برنامه پیشنهادی وزارت نفت در دولت دوازدهم روشن و منسجم است

زنگنه گفت: برنامه‌ای که ارائه دادم، برنامه روشن و منسجمی است و بر اساس آنچه معاونت محترم نظارت مجلس بررسی کرده است، این برنامه 47 درصد منطبق و 40 درصد همسو با اسناد بالادستی بوده و در هیچ موردی مغایرت با این اسناد یافت نشده است. در 13 درصد هم، برنامه‎هایی ارائه شده است که به اسناد بالادستی اشاره‌ای نداشته نه این‌که مغایرتی داشته باشد.

وی افزود: اگرچه درعرف آیین‎نامه آمده است، وزیر برنامه ارائه دهد، اما برنامه آن چیزی است که به ما ابلاغ می‌شود و ما موظف به اجرا و ارائه راهبردهای لازم برای تحقق موارد ابلاغی هستیم.

وزیر نفت تاکید کرد: مهمترین موضوعی که در صنعت نفت باید به آن توجه شود، سرمایه‎گذاری است، به‌ویژه سرمایه‎گذاری برای توسعه میدان‌های مشترک که در برنامه هم به صراحت نوشتم و تاکید کردم باید همه این میدان‌ها در چهار سال پیش رو تعیین تکلیف شوند.

نیاز 200 میلیارد دلاری صنعت نفت برای توسعه

زنگنه تصریح کرد: اگر می‎خواهیم صنعت نفت پیش رود، باید 200 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری شود و در این میان، باید 120 تا 130 میلیارد دلار سرمایه خاجی جذب شود و اگر این سرمایه جذب شود، می‌توانیم در کشور رونق اقتصادی داشته باشیم.

وزیر نفت گفت: اگر بخواهیم در استان خوزستان حرکت ایجاد شود، باید طرح‌های توسعه میدان‌های جدید و طرح‌های افزایش ضریب بازیافت در میدان‌های در حال بهره برداری اجرا شود و این سرمایه گذاری‌ها، صدها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند. این صنعت در دوران اجرای طرح‌های خود به شدت صنعت اشتغالزایی است.

زنگنه عنوان کرد: تولید پتروشیمی به بالای 40 میلیارد دلار و ظرفیت پالایشی به سه میلیون بشکه در روز می‌رسد. ما نگفتیم سیراف در سال 96 به بهره برداری می رسد؛ طرح های متعددی هم برای کاهش سوزاندن گازهای مشعل در دست اجراست که طرح بیدبلند 2 فقط یکی از آنهاست و در قالب آن، سه میلیارد دلار توسط بخش غیردولتی سرمایه گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: نقش آفرینی جدی در صادرات گاز داریم. برخی دوستان می‌گویند وزارت نفت در صادرات گاز کاری نکرده است، برادران! وقتی در داخل محتاج بودیم، چه چیزی را صادر می کردیم. هم اکنون صادرات به عراق آغاز شده است و برای گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) هم باید همین روند را داشته باشیم. الان سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب صادرات گاز داریم و در برنامه آمده است این رقم به 70 میلیارد متر مکعب برسد.

وزیر نفت تصریح کرد: در ساخت داخل آخرین قراردادی که امضا کردیم بالای 600 میلیون دلار ارزش داشت که با هدف ساخت لوله‌های بدون درز ظرف سه سال امضا شد. به این ترتیب پس از این مدت با انتقال فناوری، سازنده و صادرکننده این لوله‎ها خواهیم شد و برای همیشه در این زمینه خودکفا می شویم.

گازرسانی به نقاط باقی‌مانده کشور با گازرسانی به 5 هزار روستا تکمیل می‌شود

زنگنه گفت: گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهای باقیمانده از اقدام‌های عمده دولت یازدهم بوده است، از ابتدا تا شروع این دولت 14 هزار روستا گازرسانی شده بود و در این دولت 9 هزار روستا گازرسانی شد و گازرسانی پنج هزار روستا نیز در دست اقدام است.

وی افزود: طرح‎های بهینه سازی مصرف سوخت، تربیت مدیران نفتی و رسیدگی به معیشت نیروهای انسانی نیز از دیگر برنامه‌های ماست. باید به معیشت کارکنان نفت توجه کنیم. کل نیروهای رسمی و قراردادی نفت در سال 84 بالغ بر 120 هزار نفر بود که وقتی در سال 92 برگشتم، این تعداد با وجود واگذاری‌ پالایشگاه‌های نفت و مجتمع‌های پتروشیمی به بخش خصوصی، به 220 هزار نفر رسیده بود.

وزیر نفت ادامه داد: زندگی نیروهای قراردادی مدت موقت صنعت نفت در وضع مناسبی نیست و اگر به من رای دادید، برای حل مشکلات این نیروها تلاش می‌کنم.

مسئولیت اجتماعی در نفت از مهمترین کارهاست

زنگنه تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی نفت از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود و این جزو نخستین دفعاتی است که وزیر نفت برای رای گرفتن به مجلس می‎آید و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مناطق نفتخیز از وی دفاع می کنند. زیرا نشان دادیم به زندگی مردم کنارِ دستمان علاقه‌مند هستیم، آنان همراهان و دوستان ما هستند و ما باید به بهبود زندگی آنان توجه کنیم.

وی گفت: اما نکته مهم این است که ما می توانیم مخالف هم باشیم، اما در حوزه منافع ملی باید همراه هم باشیم. چهار سال پیش در چنین روزهایی آمدم رای اعتماد بگیرم. وقتی صحبتم تمام شد در راهروهای مجلس با آقایان دکتر زاکانی و نادران که به شدت مخالف من حرف زده بودند، سلام علیک کردم. گفتم با هم مخالف باشیم، اما از هم متنفر نباشیم. دکتر نادران گفتند من متنفر نیستم. گفتم ان‌شاءالله. در سال 93 از ایشان و آقای توکلی کمک خواستم و این 2 بزرگوار، مردانه و قویا به من در مشکلات و مسائلی که داشتم کمک کردند، با این که از نظر سیاسی مخالف هم بودیم. صحبت از منافع ملی که شد کمک کردند، این مهم است.

وزیر نفت افزود: من 9 بار از مجلس رای اعتماد گرفتم. این بار لذت بخش‎تر است زیرا دیدم همه در چارچوب منافع ملی و در چارچوب جامعه مدنی حرف می زنند و همه مسائل معتدل و در وضع مطلوب است.

مذاکره راه حل مشکلات کشور است نه مخاصمه

زنگنه تاکید کرد: باید باهم باشیم و گفتگو کنیم. مذاکره راه حل مشکلات کشور است نه مخاصمه. من اهل مذاکره بودم. ده‌ها ساعت با آقایان دهقان، امیرآبادی فراهانی، نجابت، توکلی و نادران بر سر قراردادهای نفتی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم. آنان گوش شنوا داشتند و دیدگاه‌هایشان را گفتند و اصلاح کردند. این روشی است که کشور را پیش می‌برد.

وی گفت: امام راحل (ره) پس از عقد دختران و پسران جوان سه کلمه به آنان نصیحت می‌کردند «با هم بسازید». در جامعه هم باید با همه اختلاف سلیقه‌ها با هم بسازیم. ما دشمنان سرسخت بدذاتی در منطقه و جهان داریم، اما اگر همه با هم باشیم، بر همه مشکلات غلبه می‌کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا افزایش صادرات نفت منطبق با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است، گفت: این موضوع با مجموع سیاست‌های نظام انطباق دارد و مقام معظم رهبری در سال 1372 ابلاغ فرمودند که افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود است.

زنگنه در پاسخ به یکی از پرسش‌های آقای ابطحی که به عنوان مخالف صحبت کردند، گفت: من خداوند متعال را شکر می کنم، چهار سال وزیر نفت هستم، صد هزار میلیارد تومان از دستم عبور کرده است، اما ایشان تنها روی این باشگاه نفت و نیرو دست گذاشته‌اند، باشگاه نفت و نیرو یک موسسه غیرانتفاعی است که در سال 1391 ثبت شد، در سال 1391 زمانی که این باشگاه به ثبت رسید در خواب هم نمی دیدیم که فردی مانند آقای دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند و من دوباره در پست وزارت قرار گیرم، از این رو گفتیم افرادی که در حوزه نفت و نیرو تجربه دارند و جمعشان به 200 نفر هم نمی‌رسد، گردهم بیایند و جلسه بگذارند و یک اتاق فکر مجانی هم برای دولت باشد.

وی ادامه داد: باشگاه نفت و نیرو کمکی از دولت نمی گیرد و با حق عضویت هم اداره می‌شود، من در آنجا نه عضو  هیئت مدیره و نه مدیرعامل هستم و تنها عضو هیئت موسس هستم، من نمی‌دانم چرا برخی دوستان در این باره حساس هستند، اگر خلاف قانون است، با توجه به این که از چهار سال پیش مطلع بودید، به قوه قضائیه یا کمیسیون اصل 90 مجلس اطلاع می‌دادید که اگر خلافی صورت گرفته با ما برخورد شود، اما انگار کشف جدیدی شده که اکنون در این جا مطرح می‌شود؛ وزارتخانه‌ای که هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد، باشگاه نفت و نیرو چه تاثیری در سیاست‌گذاری‌های آن دارد.

وزیر نفت گفت: ماهانه یک جلسه برگزار می‌شود و یک نفر سخنرانی می‌کند و آن سخنرانی هم در سایت باشگاه نفت و نیرو منتشر می‌شود و تاکنون حدود 40 سخنرانی در مجموع جلسه‌های این باشگاه شده است، اما من دلیل نگرانی برخی دوستان در این باره را نمی‌دانم، در اساسنامه هم نوشته‌ایم اگر منحل شد اموال آن با اجازه مقام ولایت فقیه به یک موسسه دانشگاهی واگذار شود.

زنگنه درباره دریافت پول خوراک پتروشیمی‌ها با ارز مبادله‌ای، گفت: در ایران نمی توانیم خوراک بفروشیم و ارز دریافت کنیم، نمی توانیم در داخل معامله کنیم و بگوییم ارز بدهید اگر ارز هم قرار است به ریال تبدیل شود، قیمت رسمی و قانونی ارز مشخص است.

وی درباره این که گفته می‌شود، شبانه قرارداد میدان آزادگان فسخ شده است، عنوان کرد: من نمی‌دانم چگونه پیدا کردند شب یا روز این اتفاق افتاده است، اما یک شرکتی آمده بود که بر اساس قرارداد به تعهدهای خود عمل نمی‌کرد و ما را معطل کرده بود و پس از این که خودمان کار را به عهده گرفتیم تولید در آن جا افزایش یافت، با این حال کافی نیست و باید از ظرفیت‌های دیگر هم استفاده شود.

وزیر نفت در پاسخ به بحثی که مطرح شد 50 میلیارد دلار وام بی بهره به نفت داده اند، گفت: این موضوع صحت ندارد، مگر بانک مرکزی وام بی بهره به کسی می‌دهد، سالانه هشت درصد نرخ بهره آن گرفته می‌شود که این رقم 30 میلیارد دلار بوده و اکنون به 50 میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت تصریح کرد: می‌گویند افزایش تولید نفت نداشته‌ایم. اگر می خواهید با من مخالفت کنید، چرا از کارکنان مایه می‎گذارید؟ تولید نفت مگر شیر آب است که ببندیم و باز کنیم، آسفالتین جمع می‌شود و هزار مشکل دیگر پیش می‌آید. این‌ها زحمت کشیدند و مجاهدت کردند تا تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را برگرداندند.

دست آقای ظریف را می‌بوسم

زنگنه تصریح کرد: من دست آقای ظریف را به دلیل خدماتی که به کشور کرده است، می‌بوسم. ایشان دست ما را باز کرد و ما را از ته چاه درآورد. اما برنامه فریز کردن تولید نفت ایران را دشمنان اجرا کردند و ما پس از برجام برای رفع این مانع بزرگ تلاش کردیم که سهم ایران را از بازارهای جهانی نفت خام برگردانیم. من ایستادم، همان‎جا عده‌ای گفتند زنگنه می‌خواهد ارزان فروشی کند و کوتاه بیاید و نمی توان این تولید را برگرداند، اما من ایستادم و گفتم گردنم را هم بزنید، حاضر نیستم از سهم ایران بگذرم. این افتخار جمهوری اسلامی است. اگر نمی‌خواهید بالا ببرید، توی سر بچه‌های نفت نزنید. هر چه خوبی است متعلق به آنهاست و هر چه اشکال است به من برمی گردد.

وی در پاسخ به یکی از مخالفان خود که عنوان کرد برنامه پیشنهادی ارائه شده مربوط به سال 92 است، گفت: شما برنامه را نخوانده‌اید، آیا در برنامه سال 92 اعداد و ارقام برنامه ششم توسعه کشور وجود دارد؟ همه این اعداد و ارقام مربوط به برنامه ششم توسعه کشور است.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان درباره استخدام نمایندگان ادوار مجلس در صنعت نفت، تصریح کرد: هر دوره از مجلس که پایان می‌یابد دغدغه هیئت رئیسه مجلس این است که نماینده‌ای که پس از پایان دوره نمایندگی، شاغل نیست، در جایی مشغول به کار شود، آیا نماینده‌ای که کار ندارد باید در جامعه رها شود؟ نمایندگان پس از پایان دوره خدمت خود در مجلس باید مشغول به کار شوند، اگر نماینده‌ای نگران شغل و کار آینده خود آن هم در حد حقوق ماهانه باشد، هزاران مفسده دیگر از آن به وجود می‌آید.

زنگنه گفت: تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس را در صنعت نفت به کار گرفته‌ایم که به این موضوع هم افتخار می‌کنم.

وی ادامه داد: من حداقل از این مقدار عقل سیاسی برخوردار هستم که نماینده دوره پیشین مجلس نمی‌تواند برای من رای جمع کند، بلکه حتی می‎تواند علیه من هم کار کند.

همکاری فعال صنعت نفت و دانشگاه‌های مشهور کشور

وزیر نفت درباره همکاری دانشگاه و صنعت نفت گفت: ما امروز بهترین ارتباط را با دانشگاه و مراکز آموزشی و پژوهشی داریم، من اعلام کردم که همه دانشگاه‌هایی که در بخش بالادست صنعت نفت فعالیت می‌کنند، می توانند در برخی از پروژه‌های نفت و گاز حاضر شوند که البته در دولت یازدهم قراردادهای بلندمدتی در هر دو بخش بالادست و پایین دست با دانشگاه‌های مشهور کشور امضا شده است.

وزیر نفت ادامه داد: افراد می‌توانند توضیح دهند که وقتی در گذشته مدیر بودند چند تا مشاور داشتند و چند هزار نفر را به کار گرفتند که همه آنان امروز آواری بر سر مدیران بعدی صنعت نفت شده‌ا‌ند.

زنگنه در پاسخ به نماینده دیگری که پرسید چه زمانی در صنعت نفت از جوانان استفاده می‌کنید، گفت: من معتقدم از همین حالا، دوستان اطلاع دارند که من بسیار اصرار کردم که شخص دیگری را به عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم معرفی کنید و بسیار پافشاری کردم، اما در آخر تنها ماندم، همه پشت مرا خالی کردند، یعنی همه درخواست داشتند که در این سمت بمانید، من تنها ماندم باید چکار می‌کردم؟

جوانگرایی برای من یک اصل است

وی ادامه داد: من در مقابل خواست جوانان و فرزندان شهدا نمی‌توانم مقاومت کنم، آنان آمدند و از من خواستند، من دنبال قدرت نبودم، جوانگرایی برای من یک اصل است و به آن توجه دارم.

وزیر نفت با بیان خاطره‌ای از رسول خادم کشتی‌گیر پیشین تیم ملی ایران، گفت: آقای رسول خادم در سال 1375 شمسی در مسابقات المپیک 1996 آتلانتا در آمریکا موفق به کسب مدال طلای المپیک شد، اما با ناباوری در پایان مسابقه چهار گوشه تشک کشتی را بوسید و خداحافظی کرد و سپس دوران مربیگری خود را آغاز کرد، اما شاهد بودیم دو سال پس از آن در سال 1377 برای مسابقات کشتی جهانی در تهران وی دوباره وارد صحنه شد.

زنگنه ادامه داد: با خود گفتیم چه اتفاقی افتاده است که آقای خادم دوباره به میدان آمده است، شنیده شد که اگر آقا رسول نمی‌آمد ما در سنگین وزن شخصی را برای جدال با حریف نداشتیم و اگر در این وزن هم مدال نمی‌گرفتیم قهرمان نمی‌شدیم، از این رو وی با شرکت در مسابقات تا مرحله فینال بالا آمد و در مسابقه پایانی در مقابل کشتی گیر کوبایی که هم وزن و قدش بیشتر از وی بود، مسابقه را واگذار کرد و صاحب مدال نقره شد اما با همین مدال ایران عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد.

وی افزود: همان جا بود که این جوان فهیم و فرهیخته خراسانی به من این درس را داد که برای عزت و سربلندی ایران باید اگر لازم بود، از آبروی خود نیز بگذریم.

کد خبر 278177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =