۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
  • کد خبر: 278223
گذرگاه حیاتی نفت جنوب در چه حال است؟

یکی از نقاط قوت شهر امیدیه، وجود شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در آن است، شرکتی با گستره جغرافیایی 25000 کیلومتری که 48 تأسیسات عملیاتی دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عملیاتی تابعه مناطق نفتخیز جنوب در حال فعالیت است.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، امیدیه این روزها رکورددار گرمای کشور شده است، به گواه سازمان هواشناسی، این روزها یکی از گرمترین نقاط کشور شهر امیدیه است، گرمایی که با چاشنی آفتاب سوزان به قدری طاقت فرسا شده است که حتی مجال یک نفس راحت به شهروندان نمی‌دهد.

این نخستین بار نیست که نام شهرمان امیدیه در صدر جدول رکوردداران ایستاده است، با ورق زدن دفتر تاریخ کشور، باز هم می‌توان نام این شهر را در صدر رکوردداران و نخستین‌ها مشاهده کرد. 

امیدیه شهر نخستین شهدای دفاع مقدس، شهر مجاهدت، ایثار و دلاورمردی جوانان غیور است و نام‌هایی چون شهید دستیاری، شهید دقایقی، شهید علیدادی و غیره بر پیشانی این شهر می‌درخشد.  

یکی از نقاط قوت شهر امیدیه، وجود شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در آن است، شرکتی با گستره جغرافیایی 25000 کیلومتری که 48 تأسیسات عملیاتی دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عملیاتی تابعه مناطق نفتخیز جنوب در حال فعالیت است. 

گرمای بی سابقه این روزهای امیدیه نتوانسته مانع از کار و تلاش شبانه روزی 7500نیروی متخصص و سختکوش این شرکت باشد و تولید 20 درصدی نفت کشور را دچار مشکل کند. 

با نگاهی گذرا بر ادارات، واحدها و تاسیسات عملیاتی، هر شاهد منصفی می‌بیند که با وجود این هوای گرم و سوزان ذره‌ای از کار کارکنان کم نشده و همگی با دل و جان به تولید نفت و گاز و صیانت از این نعمت خدادادی مشغول هستند.

روزهای گذشته با وجود هوای گرم و بی‌سابقه شهر رکورد دارها، در شرکت آغاجاری، روزانه بیش از ده‌ها فرآیند متعدد انجام می‌شود که مهم‌ترین آن در بخش عملیات است، بخشی که به طور مستقیم با تولید در ارتباط و همه روزه با ابتکار و خلاقیت کارکنان دست به کاری نو زده  است. 

کارهایی که علاوه بر سوددهی و صرفه اقتصادی برای شرکت، گام مهمی نیز در تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. 

ابراهیم پیرامون، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در خصوص قابلیت‌های این شرکت می‌گوید: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در چند سال اخیر پیشرو و در برگیرنده تنوع روش‌های تزریق گاز در بین شرکت‌های تابعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای افزایش تولید ثانویه و حصول نتایج بهتر در زمینه تولید صیانتی بوده است.  

نخستین تجربه در این زمینه، احداث و راه‌اندازی طرح تزریق به روش بازگردانی در میدان پازنان بوده که طی آن بخشی از گاز گنبدی تولیدی از میدان پازنان پس از جداسازی مایعات به همان مخزن تزریق می‌شود.  

طرح تزریق امتزاجی گاز در میدان رامشیر، دومین پیش درآمد تزریق گاز در بین میدان‌های تحت سرپرستی شرکت آغاجاری است که با هدف تزریق همزمان گاز خشک و مایعات گازی به میدان اجرا شد و در سال 1381 با موفقیت در مدار عملیات قرار گرفت تا نخستین تجربه فنی مناطق نفتخیز جنوب را در این زمینه رقم بزند. 

پس از آن نوبت به احداث بزرگ‌ترین طرح تزریق گاز خاورمیانه در میدان آغاجاری فرارسید تا به واسطه آن روزانه 56 میلیون مترمکعب از گازهای تولیدی از پارس جنوبی به وسیله خط لوله سراسری پنجم دریافت و در مخزن آسماری میدان آغاجاری تزریق شود.

ابراهیم پیرامون، یکی از نقاط قوت این شرکت را وجود نیروی انسانی متعهد و متخصص می‌داند که با وجود شرایط سخت منطقه به‌ویژه در فصل تابستان که گرمای هوا توان کار را از هر کسی می‌گیرد، با تمام وجود برای تولید صیانتی تلاش مضاعف می‌کنند.

وی عنوان کرد: با وجود همین نیروها کارهای قابل ملاحظه‌ای در شرکت انجام شده و توانسته‌ایم با عزم و اراده، گام‌های موثری در زمینه رشد فناورانه برداریم که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تعمیر و بازسازی کامل میل لنگ کمپرسور بورسیک کارخانه cs200 برای نخستین بار در کشور با دستان توانمند متخصصان شرکت آغاجاری در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان، تعمیر و بازسازی توربو پمپ نفت صادراتی، ساخت کامل یک مجموعه فرآورشی برای تولید نفت نمکی در حوزه رامشیر به صورتی که بتواند موازی با تولید نفت شیرین در مدار قرار گیرد، طراحی و ساخت یک مجموعه دیگر تفکیک‌گر فرآورش سیار (MOS-AJ-3) همسو با احیا و تولید از چاه‌های کم فشار و همچنین بدون نیاز به سوزاندن نفت خام و چندین و چند کار دیگر که  با استفاده از دانش بومی کارشناسان  و توانمندی‌های داخلی شرکت است، اشاره کرد. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: با وجود همه این قابلیت‌ها و توانایی‌های دیگر همچون وجود بیش از 7000 کیلومتر خطوط لوله و تولیدات نفت خام، نفتا و گاز مایع و ارسال آن‌ها از طریق بیش از 21 خط لوله ارتباطی برای صادرات و  تامین خوراک پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان، پالایشگاه گاز بید بلند، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی بندر امام و بندر خارک، وجود بزرگ‌ترین طرح تزریق گاز خاورمیانه و بزرگ‌ترین ایستگاه تزریق گاز امتزاجی کشور، می‌توان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری را به عنوان گذرگاه حیاتی نفت جنوب ایران معرفی کرد. 

واقعا گرمای طاقت‌فرسا در کنار دو ردیف توربینی که خودشان هم حرارت خیلی زیادی تولید می‌کنند، بسیار سخت بود، چه برسد به این که صدای ناهنجار و  بلند توربین توان صحبت کردن و درست شنیدن را از ما گرفته بود. 

بعد از گذشتن از پیچ و خم‌های کارخانه و عبور از لوله‌های 42 اینچ نفت صادراتی که حس غرور انگیزی به ما می‌داد، از چگونگی انجام کار برای ما گفتند: پس از این‌که توربو پمپ دچار مشکل می‌شود، اکیپ تعمیراتی وارد عمل می‌شوند و بعد از اخذ پرمیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توربوپمپ را بازگشایی و برای تعمیرات به کارگاه ارسال می‌کنند و با هماهنگی بخش خصوصی، بخشی از قطعات به اهواز ارسال می‌شوند. 

مبشری که حدود 25 سال سابقه حضور در این تلمبه خانه را داشت از اهمیت این کار مهم بیشتر توضیح داد و گفت: با توجه به حساسیت‌های زیادی که در مبحثی چون صادرات وجود دارد، سریعا یک ردیف الکتروپمپ جهت انجام فرایند صادرات جایگزین شد و بدون این‌که فرایند صادرات متوقف شود، کار تعمیر و بازسازی این توربو پمپ انجام و بعد از گذشت حدود دو هفته توربوپمپ تعمیر شده به تلمبه خانه برگشت و بعد از نصب توسط همکاران در مدار عملیات قرار گرفت. 

کد خبر 278223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =