رفاه عمومی در کنار توسعه تجارت جهانی، ارمغان صنعت گاز در دولت یازدهم

شرکت ملی گاز ایران در دولت یازدهم و در همسویی با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، همه زیرساخت‌های لازم را برای توسعه گازرسانی در داخل کشور به‌ویژه گازرسانی به روستاها فراهم کرده است، این موضوع افزون بر افزایش رفاه در این مناطق، به ایجاد امید به زندگی، اشتغالزایی و نشاط نیز منجر شده است.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، گاز هم اکنون به یکی از مهمترین حامل‌های انرژی در سبد مصرفی بخش‌های مختلف جهان تبدیل شده و کارشناسان معتقدند سهم این سوخت در سبد انرژی تا سال 2040، 2 برابر می‌شود.

در دورانی که از آن با عنوان عصر طلایی گاز یاد می‌شود، ایران با دارا بودن 34 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی که بیش از 18 درصد از کل ذخایر دنیا را تشکیل می‌دهد، می‌تواند به بازیگر مهمی در بازار جهانی این سوخت پاک تبدیل شود.

وجود چنین ذخایر عظیمی در ایران، سیاست‌گذاران بخش انرژی را به سمت برنامه‌ریزی در جهت توسعه ظرفیت تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع گاز طبیعی در نقاط دورافتاده کشور پهناور ایران و جایگزینی آن با سایر فرآورده‌های نفتی به منظور افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور به بیش از 75 درصد سوق داده است تا علاوه بر بهره‌مندی از این سوخت پاک، از افزایش بی‌رویه مصرف فرآورده‌های نفتی که صادرات یا کاهش واردات آن‌ها می‌تواند موجب درآمدزایی و رونق اقتصادی کشور شود، جلوگیری کرد.

در این مسیر و در دولت یازدهم، در مجموع 11 فاز پارس جنوبی به طور کامل وارد مدار شد و با بهره‌برداری از فازهای 12 (معادل 3 فاز)، 15 و 16، همچنین فازهای 17، 18 و 19 (معادل دو فاز) 20 و 21 پارس جنوبی، برداشت روزانه گاز ایران از این میدان مشترک با قطر برابر شد و کشورمان به آرزوی دیرینه خود در زمینه افزایش تولید از این مخزن دست یافت.

در ادامه، برای توسعه پایتخت گاز ایران، 12 تیرماه امسال نیز، قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، بخش بین‌الملل شرکت ملی نفت چین و پتروپارس به عنوان نخستین قرارداد بزرگ نفتى پس از لغو تحریم‌ها و نخستین قرارداد نهایى براساس الگوى جدید قراردادهاى نفتى امضا شد.

افزایش ظرفیت تولید گاز و محصولات جانبی آن، علاوه بر هدایت گاز به صنایع و تبدیل به تولیدات با ارزش افزوده بالاتر، زمینه ساز افزایش صادرات میعانات گازی و گوگرد و زمینه ساز ایجاد درآمد ارزی برای کشور شد.

از سوی دیگر، همزمان با افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، زیرساخت‌های لازم برای گازرسانی به روستاها نیز احداث شد تا این سوخت که از دل زمین بیرون می‌آید، با خود آرامش و گرما را به منازل اهالی روستاها ببرد.

شرکت ملی گاز ایران در دولت یازدهم و در همسویی با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، تمام زیرساخت‌های لازم را برای توسعه گازرسانی در داخل کشور به‌ویژه گازرسانی به روستاها فراهم کرده است، این موضوع افزون بر افزایش رفاه در این مناطق، به ایجاد امید به زندگی، اشتغالزایی و نشاط نیز منجر شده است.

تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، 975 شهر و 14 هزار و 419 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند، اما در دوره 4 ساله دولت یازدهم، این تعداد شهر و روستا به ترتیب به یک هزار و 91 شهر و 23 هزار و 336 روستا رسیده‌اند.

گازرسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید با روندی مطلوب پیگیری و اجرا شد، از ابتدای فعالیت شرکت ملی گاز ایران تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم در مجموع به 14 هزار روستا گازرسانی شده و این در حالی است که تنها در طول 4 سال شاهد گازرسانی به بیش از 9 هزار روستا بوده‌ایم.

تاکنون در مجموع 97 درصد واحدهای مسکونی در مناطق شهری و 73 درصد از واحدهای مسکونی در روستاهای قابل گازرسانی سطح کشور تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند، در دولت یازدهم گازرسانی به شهرها و روستاها با هدف بهره‌مندی حداکثری جامعه از این سوخت پاک و ارزان در دستور کار قرار گرفت.

در همین مورد حدود 71 هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی جدید احداث و بیش از یک میلیون و 560 هزار انشعاب جدید نصب شد تا امکان بهره‌مندی حدود چهار میلیون مشترک شهری و روستایی جدید را از نعمت گاز طبیعی فراهم کند، با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید و با بهره‌گیری از روش‌های نوین تامین مالی در قالب بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93، برنامه‌ریزی برای گازرسانی به 2 میلیون و 363 خانوار در سطح شهرهای جدید و روستاهای بالای 20 خانوار کشور با 8/4 میلیارد دلار اعتبار در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.

اینک و پس از گذشت چهار سال از فعالیت دولت یازدهم، شاهد گازرسانی به تعداد قابل توجهی شهر و روستا هستیم که مجموعه این فعالیت‌ها در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد رفاه عمومی انجام شده است و تا پایان سال 96 با پیش‌بینی 6 هزار و 519 میلیارد تومان اعتبار نیز، گازرسانی به 900 هزار مشترک جدید در سطح کشور نیز به طور کامل انجام خواهد شد.

گازرسانی به روش سی‌ان‌جی به مناطق دوردست و سخت گذر

با تصویب شورای اقتصاد و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با هدف حفظ محیط زیست و افزایش رفاه عمومی، گازرسانی به نقاط دور دست، سخت گذر و جنگلی به روش سی. ان. جی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و در آینده نزدیک شهرها و روستاهایی که امکان گازرسانی به آن‌ها با خط لوله فراهم نباشد، با این روش (سی. ان. جی) از مزایای گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

در این زمینه هم اکنون پروژه گازرسانی به چهار منطقه کشور در دستور کار است و نخستین پروژه گازرسانی به روش سی. ان. جی به شهر بیدروبه از توابع شهرستان اندیمشک استان خوزستان در21 مردادماه پارسال افتتاح شد.

همچنین گازرسانی به شهر زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان که یکی از مهمترین سازوکارهای تحقق عدالت اجتماعی، از اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی است، به عنوان یکی دیگر از طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران در سال 95 با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید و بزودی سایر شهرهای استان، گاز طبیعی را در شهرها و خانه‌های خود مورد استفاده قرار خواهند داد.

دولت یازدهم امیدوار است از این طریق زیرساخت‌های لازم برای توسعه همه جانبه در جنوب شرق کشور را فراهم ساخته و تصویری در خور نظام اسلامی از پیشرفت و توسعه در این خطه از کشور نیز ارائه کند، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، صیانت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع، استفاده از سوخت پاک و ارزان و کمک به اقتصاد خانواده، صرفه جویی در استفاده از فرآورده‌های میان تقطیر و سوخت مایع و دستیابی به توسعه پایدار از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در این بخش بوده است.

افزایش 13 درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها

در طول فعالیت دولت یازدهم، گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز شاهد رشد 13 درصدی بوده و تعداد نیروگاه‌های بهره‌مند از گاز طبیعی از 68 به 79 مورد رسیده است، براساس آمارهای موجود، در سال 92 سهم گاز طبیعی از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها 54 درصد بوده که این مقدار در سال 93 به 70 درصد و در سال 94 به 80 درصد افزایش پیدا کرده و هم اکنون نیز 96 درصد از سوخت مورد نیاز بخش نیروگاهی از گاز طبیعی تامین می‌شود.

رشد 31 درصدی حجم پالایش گاز در دولت یازدهم

در طول فعالیت دولت یازدهم، بیش از 700 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید و پالایش شده است که این مقدار در مقایسه با عملکرد دولت گذشته، رشد 31 درصدی را نشان می‌دهد، به منظور انتقال این مقدار گاز برداشت شده از منابع و همچنین پایداری در عرضه گاز، با رشد بالای 5 درصد حدود 2 هزار و 700 کیلومتر خط انتقال گاز جدید احداث و 9 ایستگاه تقویت فشار گاز نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، هم اکنون مجموع خطوط انتقال گاز احداث شده بیش از 37 هزار کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار و توربوکمپرسورها به ترتیب 76 و 257 عدد افزایش پیدا کرده است.

افزایش ذخیره‌سازی گاز برای پایداری شبکه

یکی دیگر از اقدام‌های مهم و تاثیرگذار شرکت ملی گاز ایران در دولت یازدهم، افزایش گاز تزریق شده به مخازن ذخیره سازی گاز بوده این در حالی است که تا قبل از این دولت تنها یک میلیون و 34 هزار مترمکعب برای مصارف مورد نیاز ذخیره شد، اما به تنهایی در دولت یازدهم بیش از 6 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب به مخازن ذخیره سازی تزریق شده است.

دیپلماسی انرژی زمینه ساز افزایش حجم صادرات گاز

دیگر رویکرد عمده شرکت ملی گاز ایران در سایه دستاوردهای برجام، توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه بر محور تجارت گاز طبیعی است، ایران هم اکنون با پنج کشور ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان در تجارت گاز مشارکت دارد.

در ادامه برنامه‌ریزی برای حضور در تجارت جهانی گاز، صادرات گاز به منطقه بغداد عراق از 31 خردادماه با ارسال روزانه هفت میلیون مترمکعب اجرایی شد و بزودی نیز شاهد صادرات گاز به منطقه بصره خواهیم بود.

راهبرد میان‌مدت و بلندمدت صنعت گاز ایران نفوذ به بازار گاز اروپا و ایجاد محوری فعال بر اساس تجارت گاز طبیعی با قاره سبز به منظور کسب سهمی شایسته نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ملی در جریان نوسانات سیاسی و افزایش تاب آوری اقتصاد ملی بر مبنای روابط مستحکم چندجانبه با اقتصاد جهانی است.

توسعه گازرسانی در مناطق مختلف کشور، علاوه بر جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع و صادرات فرآورده آزاد شده از این محل سبب افزایش روزهای پاک و حفظ محیط زیست، کاهش مهاجرت اهالی روستاها به شهرها، ایجاد شغل، ایجاد رفاه عمومی و غیره شده است.

مسیری که در چهار سال گذشته با هدف خدمت رسانی به مردم این مرز و بوم با جدیت آغاز شد، زمینه ساز گازرسانی به بیش از 9 هزار روستا و افزایش 12درصدی ضریب نفوذ گاز در این بخش شد و براساس برنامه‌های تعریف شده تا بهره‌مندی همه روستاهای بالای20 خانوار کشور از مزایای گاز تداوم خواهد داشت.

کد خبر 278227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =