۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
  • کد خبر: 278393
سناریوی بنـزین در دولت یازدهم

سناریوی بنزین در ایران، یکی از قدیمیترین سناریوهایی است که هرازگاهی مورد توجه قرار میگیرد و با کمی تغییر و سر و صدا دوباره بایگانی می شود.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، پرداختن به مسئله بنزین در دولت‌های نهم و دهم، ابعاد جدیدی را به یادمان می آورد که می توان به خودکفایی دست یافت، اما با ریفرمیت «ماده سرطان زا» و واردات غیرقانونی، می توان میزان تولید بنزین و کیفیت آن را به دروغ به خورد مردم داد و به جایش بنزین معمولی در جامعه تزریق کرد.

این ها سیاست هایی بود که در دولتهای نهم و دهم اجرایی شد و تاکنون آثار و عواقب آن در جامعه به وضوح دیده می شود؛ آلودگی هوا، سونامی سرطان و بیماری های خاص که مردم از آن هنوز در رنج هستند، اما سناریوی بنزین در دولت یازدهم از سوی زنگنه با قطع تولید ریفرمیت، افزایش واردات، اجرای طرح های ارتقای کیفیت پالایشگاه ها و سرعت بخشیدن به کار پالایشگاه ستاره خلیج فارس تغییر کرد.

دستاوردهای بزرگ با آمارهای دروغین

بر اساس آمار رسمی، میانگین تولید بنزین در سال های 1377 تا 1379 به ترتیب 28.44 – 28.56 و 26.76 میلیون لیتر در روز و در سال‌های 1380 تا 1383 به ترتیب 37.84 - 40.88 – 43.17 و 43 میلیون لیتر ثبت شده است، به طوری که ظرفیت تولید بنزین در سال 1388 (پایان فعالیت دولت نهم) به 51.5 میلیون لیتر در روز و در پایان سال 1391 به 60 میلیون و 220 هزار لیتر در روز رسید.

معاون وزیر نفت در امور پالایش در دولت دهم اعلام کرد: «پیش از اجرای پروژه‌های مهر ماندگار، تولید بنزین پایه در کشور 44 میلیون لیتر بود که امروز به 61.4 میلیون لیتر رسیده است و تا پایان امسال به 70 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

همچنین تولید بنزین یورو 4 و 5 در سال 92 روزانه به 52 میلیون لیتر می رسد که سه  میلیون لیتر آن در آبادان، سه میلیون لیتر در تهران، 16 میلیون لیتر در شازند، 9.2میلیون لیتر در لاوان، 8.3 میلیون لیتر در تبریز، 11 میلیون لیتر در اصفهان و 4.12 میلیون لیتر در بندرعباس خواهد بود.

اینها بخشی از آمار ارائه شده در دولت‌های نهم و دهم است که روزهای پایانی کارش را با خبر خودکفایی بنزین به پایان رساند؛ اما هیچگاه واقعیت این حرکت را برای مردم مشخص نکرد که به چه قیمتی و از چه راهی به افزایش تولید و خودکفایی بنزین دست یافته است. اما بالاخره کابوس تولید ریفرمیت، این ماده سمی خطرناک و سرطان زا با تدبیر وزیر نفت دولت یازدهم به پایان رسید و مردم در کلانشهرها، هوای پاک و آسمان آبی را دیدند و دیگر خبری مبنی بر اینکه آلودگی بنزین در تهران به گوگرد تا 20 برابر استاندارد یورو 4 ، سوخت دیزل و گازوییل تا 800 برابر و کاهش تعداد روزهای پاک در کلانشهرها به 3 روز رسیده است، شنیده نشد.

راستی آزمایی زنگنه در خودکفایی بنزین

شاید یکی از مهمترین کارهای انجام شده وزارت نفت در دولت یازدهم، نشان دادن وضعیت واقعی صنعت پالایشی کشور و اعلام نقاط ضعف و قوت و ترسیم نقشه راه این صنعت از سوی زنگنه بود که به دروغ پردازی‌ها پایان و نشان داد که خبری از خودکفایی نیست و کاهش واردات، ناشی از سهمیه بندی و نادیده گرفتن جان مردم بوده است. معامله ای خطرناک که زنگنه آن را به نفع مردم تغییر داد و تن به ادامه این بازی سیاسی نداد و با تمام فشارها و تهدیدها، دستور واردات بنزین یورو 4 و قطع تولید ریفرمیت را صادر کرد.

حال پس از گذشت 4 سال از زمان اجرای سیاست های جدید در صنعت پالایش کشور، با بهره برداری از طرح های تولید بنزین یورو 4، تولید این فرآورده از سه میلیون لیتر در روز در سال 92 به روزانه حدود 19.5میلیون لیتر در فاصله شهریور 92 تا پایان بهمن 95 رسیده و در سال 96 تولید بنزین اصلاح شده و سوپر در پالایشگاه‌های نفتی کشور 12 برابر شده و به روزانه 28 میلیون لیتر رسیده است. موفقیتی بزرگ که حاصل تدبیر و حمایت وزارت نفت است و امروز پالایشگاه های کشور در مسیر رشد، توسعه و ارتقای ظرفیت و کیفیت قرار گرفته اند.

پالایشگاه های بندرعباس، اصفهان، اراک، لاوان و تبریز در این چهار سال به بنزین یورو 4 دست یافتند و این حرکت با سرعت بخشیدن به پروژه ستاره خلیج فارس ادامه دارد، به طوری که تا پایان پاییز امسال 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 این پالایشگاه وارد مدار می شود؛ اما بازهم خودکفایی در تولید بنزین با توجه به افزایش حمل و نقل و رشد اقتصادی کشور، به بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره موکول شده است.

تکمیل زنجیره توزیع بنزین یورو 4

با توجه به اهمیت سلامت مردم و نقش بسیار مؤثر کیفیت هوا بر آن و بر اساس مصوبه هیئت وزیران به منظور مقابله با آلودگی هوا در سال 93 سازمانها و وزارتخانه های مختلف، مکلف به اجرای تعهداتی شدند که بر اساس این مصوبه، تکالیف زیر به عهده وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قرار گرفت:

بر اساس این مصوبه، حرکت و عزم جدی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای انجام این تکالیف شکل گرفت و سرانجام تا سال 95 زنجیره توزیع بنزین در 8 کلانشهر تهران، اصفهان، شیراز، البرز، اهواز، اراک، تبریز و مشهد به میزان 22 میلیون لیتر تکمیل شد و با ادامه این روند تا نیمه اول امسال 40 شهر کشور با تولید 28 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تحت پوشش قرار می‌گیرند.

ایران بر سکوی صادرات بنزین

سناریوی بنزین که در دولت یازدهم از سوی مهندس زنگنه تغییر کرد و سبب شد خودکفایی همگام با صادرات فرآورده بنزین پیش رود، شرایطی را فراهم کرد تا صنایع پالایشی کشور در 110 سالگی صنعت نفت در سال 97، با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سیراف بر سکوی صادرات بنزین بایستد و به دنیا ثابت کند که ایران همچنان با تدبیر، پیروز میدان رقابت‌های بین المللی خواهد بود.

کد خبر 278393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =