۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
  • کد خبر: 278401
توسعه عمودی با استفاده از ظرفیت‌های ماده 12

سفر اخیر وزیر نفت به اهواز، دستاوردهای فراوانی را در پی داشت که مهم‌ترین آن آغاز یک حرکت عظیم برای نوسازی تاسیسات صنعت نفت است که شاید ثمرات آن بیشتر از طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرای صنعت نفت باشد.

افزایش بهره‌وری به‌ویژه در سیستم عرضه انرژی و آن هم صنعت نفت که بیش از 99 درصد انرژی اولیه کشور را تامین می‌کند و خود با تلفات قابل ملاحظه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، اهمیتی ویژه و به نوعی راهبردی دارد.

در این میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که با بیش از 45 میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره‌ای افزون بر 400 هزار کیلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز کشور را تولید می‌کند یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نفت در دنیا به شمار می‌رود.

با توجه به قدمت این شرکت، تاسیسات و تجهیزات بهره‌برداری در آن عمدتا دارای عمر کاری بسیار بالایی است که این فرسودگی مفرط، سبب کاهش بهره‌وری انرژی و راندمان‌های تولید شده است، از این رو تمرکز بر نوسازی تاسیسات یادشده و بهسازی سیستم‌های مربوطه می‌تواند تاثیری بسزا در کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و افزایش قابلیت اطمینان این تاسیسات داشته باشد.

تجهیزات اساسی نظیر پمپ، کمپرسور، توربین، مبدل‌های حرارتی و الکتروموتورهای موجود در این صنعت، گاه با راندمان‌های بسیار پایین در حال کار هستند که خود به لحاظ کارایی انرژی، وضع نامطلوبی را ایجاد کرده است.

در این میان ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام کشور، شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه داخلی و خارجی از طریق بخش خصوصی را فراهم آورده است و در قالب این ماده قانونی با توجه به ظرفیت‌های بالای صرفه جویی انرژی در سیستم عرضه نفت، طیف وسیعی از طرح‌های نوسازی که ذاتا با ارتقای کارایی انرژی همراه است، توجیه اقتصادی خواهند داشت و سرمایه گذاری لازم از محل صرفه جویی‌های حاصله قابل استهلاک است.

بر این موضوع در برنامه‌های تقدیمی وزیر نفت به مجلس شورای اسلامی نیز تاکید شده که در ماه‌های گذشته مورد توجه جدی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرار گرفته و مطالعات اولیه برای تعریف طرح‌های نوسازی در صنعت نفت در گام اول، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نفت خام، در حال نهایی سازی است تا بتوان این اقدام مهم و اساسی را در قالب ماده 12 قانون رفع موانع تولید، پس از اخذ مجوزهای لازم راهبردی و اجرایی کرد.

 

علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

منبع: نشریه مشعل

کد خبر 278401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =