تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: برای تکمیل طرح ساخت بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی کشور به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که برای تامین آن در حال بررسی روش‌های مختلف هستیم.

به گزارش شانا، سیدمرتضی امامی گفت: صندوق توسعه ملی، افزایش سرمایه از سوی سهامداران، فاینانس، قراردادهای فروش فرآورده، از جمله راه‌های تامین مالی پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: برای دو روش سرمایه‌گذاری از طریق قراردادهای فروش فرآورده (Off Take) و سرمایه‌گذاری مستقیم (Direct)، با علاقه‌مندانی از کشورهای اروپای غربی، کشورهای همسایه و آسیای شرقی مذاکره کرده‌ایم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: سرمایه‌گذاران خارجی خواهان ضمانت‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم تضامین دولتی ارائه دهیم و برای ارائه تضامین خصوصی هم مسیر پر پیچ و خمی پیش رو داریم.

امامی افزود: البته درباره قرارداد فروش فرآورده تفاهم‌نامه‌هایی با برخی شرکت‌های خارجی امضا شده است.

کیفیت بالای خوراک پالایشگاه دلیل افزایش کیفیت محصولات

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس درباره کیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه گفت: خوشبختانه به دلیل دریافت میعانات گازی با کیفیت بالا، فرآورده‌های ما بسیار زودتر از آنچه که انتظار داشتیم به کیفیت بالا رسیده‌اند.

در همین حال الیاس هارونیان، یکی از مدیران پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در این باره گفت: این پالایشگاه هم اکنون دارای توان تولید فرآورده‌هایی با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 است.

وی افزود: هم اکنون روزانه هشت میلیون لیتر بنزین یورو 4 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که با راه اندازی واحد ایزومریزاسیون در روزهای آینده، میزان تولید به 10 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

به گفته هارونیان، هم اکنون روزانه حدود 90 تا 95 هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی به عنوان خوراک وارد این پالایشگاه می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه های آینده شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس، ساخت و راه اندازی واحدهای پتروشیمی در این پالایشگاه است که چنین اقدامی می‌تواند سبب ایجاد ارزش افزوده کند.

کد خبر 278506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =